Propozycja decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady Europy ustanawiająca zintegrowany program działań w obszarze kształcenia przez całe życie
Program lokuje się w zamierzeniach dotyczących rozwoju Wspólnoty. Jego cele zasadnicze to:- rozwój jakości LLL, promocja innowacji w wymiarze europejskim;
- wzmocnienie udziału LLL w procesie społecznej spójności, aktywności obywatelskiej, równouprawnienia i rozwoju osobowego;
- pomoc w zakresie promocji kreatywności, konkurencyjności, zdolności do zatrudnienia (employability) i ducha przedsiębiorczości;
- wzrost udziału osób starszych w LLL (i osób o specjalnych potrzebach);
- promocja nauki języków;
- wzmocnienie roli LLL w kreowaniu poczucia europejskiego obywatelstwa, w walce z nietolerancją i w respektowaniu innych ludzi i kultur;
- promocja kooperacji w zakresie zapewnienia wysokiej jakości edukacji w Europie.
- Comenius (adresowanym do uczniów i nauczycieli w edukacji przedszkolnej i szkolnej do poziomu średniego i do instytucji prowadzących te edukację);
- Erasmus (adresowanym dla uczniów i nauczycieli kształcenia wyższego i zawodowego na poziomie wyższym i do instytucji realizujących takie kształcenie);
- Leonardo da Vinci (adresowanym do uczniów i nauczycieli na każdym poziomie kształcenia zawodowego, poza wyższym i do instytucji);
- Gruntvig (adresowanym do uczniów i nauczycieli kształcących w formach dla dorosłych i do instytucji prowadzących lub wspierających takie formy);
- Programie horyzontalnym (The Transversal sub-programme), który zawiera główne cztery rodzaje aktywności – kooperacja w zakresie LLL między krajami wspólnoty, promocja nauki języków, rozwój technik nauczania w oparciu o ICT, upowszechnianie rezultatów innych programów i wymiana dobrych praktyk;
- Programie Jean Monnet, którego zasadniczym celem jest integracja społeczna (zwłaszcza w kontekście migracyjnym) i wspieranie instytucji działających w obszarze edukacji na terenie Europy.
Zintegrowany Program wspierał będzie:
- mobilność ludzi w zakresie LLL w Europie;
- partnerstwa w zakresie LLL (chodzi o projekty realizowane w relacjach współpracy partnerskiej);
- analizy, obserwacje, badania w zakresie LLL (także statystyki i wskaźniki);
- pomoc techniczną – pokrywanie kosztów operacyjnych i administracyjnych ponoszonych w ramach Zintegrowanego Programu. Komisja Europejska może organizować seminaria, konferencje, kolokwia na rzecz ułatwienia wdrożenia Zintegrowanego Programu, a także będzie upowszechniała go przez publikacje dot. idei i rezultatów.
Ponadto określone są zasady współpracy z krajami trzecimi.
Zarządzanie Zintegrowanym Programem obejmie:
- przygotowanie rocznego planu;
- rozdział środków między poszczególnymi subprogramami;
- sformułowanie generalnych wytycznych dotyczących realizacji subprogramów (kryteria i procedury);
- zasady dystrybucji środków między krajami członkowskimi;
- zasady zachowania spójności wewnętrznej Zintegrowanego Programu;
- zasady monitorowania i oceny realizacji Programu.