Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku zorganizował w dniu 11.10.2017 r. seminarium pt. "Właściwa droga zawodowa. Doradztwo zawodowe i kształcenie ustawiczne".
Zobacz program seminarium (PDF 794 Kb).
Wspieranie ludzi w procesie konstruowania kariery na różnym etapie ich życia staje się jednym z głównych zadań współczesnego poradnictwa zawodowego. Doradcy zawodowi intensywnie poszukują form i sposobów działania, dzięki którym będą mogli adekwatnie pomagać ludziom w procesie konstruowania i przekształcania ich zawodowych ścieżek. Aby pomóc osobom radzącym się rozpoznawać i interpretować siebie, doradcy potrzebują narzędzi, które pomogą im otoczyć klientów profesjonalną i skuteczną opieką. Poradnictwo narracyjne, poradnictwo socjodynamiczne, gamifikacja czy dialog motywujący to metody pracy doradców, o których rozmawiano podczas Seminarium PO WER.
Młodzież na tylnym siedzeniu.
W ciągu ostatnich 50 lat sfera aktywności zawodowej ludzi, tak ściśle powiązana z nieustannie zmieniającym się rynkiem pracy, uległa i nadal ulega znaczącym przeobrażeniom. Owe przemiany są bardzo widoczne m. in. w podejściu do kariery i jej tworzeniu. Zauważalne jest odchodzenie od tradycyjnego modelu budowania ścieżek karier opierających się na kolejnych stopniach awansu zmierzających do osiągnięcia sukcesu społeczno – finansowego. Kariera postrzegana jest coraz częściej jako całożyciowa droga, zindywidualizowana, zgodna z potencjałem danej osoby oraz adekwatna do otoczenia w jakim się znajduje. Frans Meijers, holenderski badacz poradnictwa kariery twierdzi, iż działania skierowane do dzieci i młodzieży szkolnej, w odniesieniu do tworzenia ich kariery, przypominają podróż samochodem, w trakcie której młodzi ludzie podróżują na tylnym siedzeniu. Wieziona na tylnym siedzeniu młodzież, mając za kierowców swoich rodziców, ewentualnie nauczycieli, nie jest odpowiednio przygotowana do przystanku, na którym musi wysiąść i zacząć swoją samodzielną podróż. Jak pomóc młodzieży przygotować się do tego momentu, by nie był on zaskoczeniem tylko świadomym przejściem z edukacji do środowiska pracy, jednocześnie nie dając gotowych wzorców i szablonów, które nie sprawdzają się w zmieniającej się rzeczywistości?Doradca – towarzysz podróży.
Dr Joanna Minta, która podczas Seminarium opowiadała właśnie o konstruowaniu kariery młodych ludzi wskazywała niezwykle istotną i wciąż zbyt mało docenianą rolę poradnictwa zawodowego w tym procesie. Przejście z roli pomocnika w pisaniu cv i instruktora poszukiwania pracy do przewodnika czy tutora w procesie tworzenia całożyciowej drogi zawodowej to dla doradców zawodowych wyzwanie, ale jednocześnie możliwość wejścia na nowe etapy komunikacji i budowania relacji z klientem. Pomocne w tym są innowacyjne narzędzia coraz szerzej używane w poradnictwie, jednak najważniejszy jest ich indywidualny dobór do konkretnego człowieka.-Nie doradzać tylko wspierać, słuchać, współtowarzyszyć, być obok i dawać przestrzeń do własnych przemyśleń. Młodzi ludzie, ale też wszyscy inni którzy przychodzą do doradcy zawodowego, motywacji do zmian powinni poszukiwać w sobie. Tylko wtedy szanse na skuteczną zmianę i efektywność stają się realne - mówiła dr. Minta.
Otwartość na drugiego człowieka i umiejętność jego słuchania jako główne cechy profesjonalnego procesu doradczego wskazywała Olga Mrozowska, trenerka Dialogu Motywującego. Dialog motywujący to istotne narzędzie w pracy z młodymi osobami. Jest to oparty na współpracy styl prowadzenia rozmowy, służący wydobyciu i umocnieniu u osoby jej własnej motywacji i zobowiązania do zmiany. Trenerka mówiła o „odruchu naprawiania" który często pojawia się u doradców, a negatywnie wpływa na klientów. Podkreślała również jak ważny jest język i zindywidualizowany sposób komunikacji z każdym klientem.
- Specjalista stosujący dialog motywujący w swojej pracy pomaga osobie z problemem osiągnąć swój cel poprzez wydobywanie i odkrywanie jej własnych możliwości i argumentów przemawiających za zmianą, w atmosferze szacunku, akceptacji i zrozumienia – podkreślała Mrozowska.
Barbara Górka, ekspertka od poradnictwa socjodynamicznego zaznaczała również, jak ważna jest współpraca między doradcami, pośrednikami pracy i wszystkimi instytucjami zajmującymi się poradnictwem zawodowym. – nie możemy w swojej pracy być tylko indywidualistami – zaznaczyła Górka – musimy pracować w teamie. Seminarium było elementem budowania sieci tej współpracy, w ramach systemu poradnictwa zawodowego na Pomorzu.
Zagrajmy w tę grę.
Wykorzystywanie mechaniki znanej z gier komputerowych i tradycyjnych do modyfikowania zachowań ludzi w różnych życiowych sytuacjach, w celu zwiększenia ich zaangażowania, to gamifikacja, zwana również grywalizacją. Dzięki niej dobrowolnie podejmujemy się wykonania zadań, do których zazwyczaj sami nie umiemy się zmotywować. Prof. Joanna Mytnik i dr Wojciech Glac, wykładowcy Uniwersytetu Gdańskiego podzielili się z uczestnikami Seminarium swoim pomysłem na gamifikację wśród studentów. Wprowadzili oni wśród swoich uczniów na jednym z najtrudniejszych podczas studiów przedmiocie formę zaliczenia poprzez udział w grze. Podczas 7 tygodni grania w grę studenci musza włożyć w przejście kolejnych etapów wiele własnej pracy, wykazać się dużą wiedzą, przygotowywać eseje i zaliczać cząstkowe testy. Jednak dobrze zaprojektowana fabuła gry i urozmaicone zadania sprawiają, że taka forma zdobywania wiedzy cieszy się ogromną popularnością. Wygraną jest zwolnienie z egzaminu lub z jego części. Co ważne, część studentów która w czasie szybszym niż zakładany uzyskuje wystarczającą ilość punktów by zostać z egzaminu zwolnionym, nie rezygnuje z udziału w grze, mimo, że wiąże się to z dużym nakładem czasu i intelektualnym wysiłkiem. Refleksje studentów po zakończeniu gry są jednoznaczne – trzy razy więcej przyswojonej i ugruntowanej wiedzy, która jest pogłębiona, zrozumiała i praktyczna. – Wiedza, którą zdobywają studenci nie jest wiedzą bierną i odtwórczą – mówił dr. Glac – a nasi studenci są zmotywowani i zadowoleni. Wykładowcy podkreślali, że gamifikacja to narzędzie uniwersalne nie tylko w edukacji. Doskonałe może być również do zwiększania aktywności młodych osób na rynku pracy czy rozwijania w nich przedsiębiorczości. Takie niestandardowe narzędzie w poradnictwie zawodowym może zachęcić młode osoby do czynnego budowania własnej kariery zawodowej i zastanowienia się nad własnymi wyborami.System pomaga Pomorzanom.
W ostatniej części Seminarium swoimi doświadczeniami dzielili się beneficjenci projektów Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój skierowanych do osób młodych pozostający bez pracy, które nie uczą się i nie szkolą (tzw. NEET). Seminarium zakończyło się dyskusją o wyzwaniach poradnictwa zawodowego w projektach wspierających osoby młode. Jedną z konkluzji było stwierdzenie, z którym zgodzili się wszyscy paneliści, że szkoły wciąż nie przygotowują do wejścia na rynek pracy i choć proces zwiększający ilość spotkań z doradcą zawodowym w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych już się rozpoczął, to jest to dopiero początek drogi. Dlatego też, wychodząc naprzeciw tym problemem Samorząd Województwa Pomorskiego podjął działania wynikające z zobowiązań podjętych w Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 zmierzające do wdrożenia regionalnego systemu poradnictwa zawodowego. Działania polegają miedzy innymi na skoordynowaniu sieci współpracy podmiotów zaangażowanych w świadczenie usług poradnictwa zawodowego tj. powiatowych urzędów pracy, akademickich biur karier, poradni psychologiczno-pedagogicznych, ochotniczych hufców pracy, jednostek samorządu terytorialnego. Wzmacnia to aktywność mieszkańców regionu – zarówno uczniów jak i osób będących już na rynku pracy tak by zyskiwali oni możliwość lepszych wyborów i budowania własnej kariery zgodnej z ich aspiracjami i predyspozycjami, ale także adekwatnej do sytuacji na rynku pracy.Cytat Marii Montessori:
"Młodzi ludzie spędzają swoje lata słuchając słów, a słuchanie nie czyni człowieka. Jedynie rzeczywista praca i doświadczenie prowadzi młodego człowieka do dorosłości."
"Młody człowiek przechodzi z jednego etapu samodzielności do kolejnego – wyższego, dzięki swojej własnej aktywności, wysiłkowi własnej woli. To właśnie stanowi wewnętrzny rozwój człowieka."
Powyższe cytaty zaczerpnięte są ze strony: dziecisawazne.pl/10-cytatow-z-marii-montessori Celem spotkania było:
- promowanie idei poradnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego,
- promowanie różnych metod i technik poradnictwa zawodowego, które można wykorzystać w projektach wspierających młodzież w motywowaniu do działania i dalszego kształcenia.
Prezentacja (PDF 1,66 MB)
Następne wystąpienie dotyczyło: "Wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery", zaprezentowane przez Panią dr Joannę Minta.
Prezentacja (PDF 1,16 MB)
Kolejne wystąpienie dotyczyło: "Gamifikacja jako narzędzie zwiększające motywację do aktywności na rynku pracy", a zaprezentowali je Pani dr hab. prof. UG Joanna Mytnik i Pan dr Wojciech Glac.
Prezentacja (PDF 1,43 MB)
Drugą części spotkania rozpoczęto od wystąpienia Pani Olgi Mrozowskiej pt. "Dialog Motywujący i jego zastosowanie w pracy z młodymi osobami pozostającymi bez pracy".
Prezentacja (PDF 1,75 MB)
Następne wystąpienie dotyczyło: "Poradnictwo socjodynamiczne jako nowe podejście w poradnictwie - możliwości zastosowania w projektach wspierających młode osoby pozostające bez pracy", prezentowane przez Panią Barbarę Górka.
Prezentacja (PDF 1,53 MB)
Wystąpienia o sposobach przeprowadzania poradnictwa zawodowego w projektach wspierających młode osoby pozostające bez pracy, prezentowane były przez: TOP-PROJEKT - Krzysztof Derbiszewski, Twin Media Sp. z o.o., AdsMedia Waldemar Hynda.
Krótkie informacje o prelegentach seminarium:
-
Wojciech Józef Konkel
-
dr Joanna Minta
-
dr Joanna Mytnik i dr Wojciech Glac
-
Olga Mrozowska
-
Barbara Górka
Zobacz także:
- II Forum PORP "Młodzi bierni zawodowo - nieodkryty potencjał rynku pracy".
- Seminarium "Pokolenia X, Y, Z na rynku pracy - współpraca i komunikacja".
- Konferencja „Gwarancje dla młodzieży na pomorskim rynku pracy".
- Konferencja "Mobilna młodzież na rynku pracy".
Zobacz również relacje z pozostałych konferencji Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku w ramach PO KL:
- Konferencja „10 lat EFS na pomorskim rynku pracy".
- Konferencja „Dobre praktyki we wspieraniu aktywności zawodowej".
- Konferencja „Polityki horyzontalne 6 wymiarów rozwoju społecznego".
- Konferencja podsumowująca grant realizowany w obszarze tematycznym innowacyjność i współpraca ponadnarodowa.
- Konferencja "Czas zmian- innowacyjność na rynku pracy".
- Konferencja "Czas zmian".
- Konferencja "PO KL - rynek pracy otwarty dla każdego".
Informacja z 16.10.2017 r.