Działanie FELD.07.05 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (001/24)

W załączniku nr 1 do dokumentacji konkursowej, kryterium specyficzne merytoryczne nr 2 "Uczestnicy projektu" brzmi "Czy uczestnikami projektu są wyłącznie osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie?". Czy zapis ten należy rozumieć literalnie, w związku z czym w projekcie należy obowiązkowo założyć udział otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym?

Udział w projekcie osób z otoczenia uczestników projektu nie jest obligatoryjny. Osoby te będą mogły zostać objęte wsparciem, jeśli Wnioskodawca zdiagnozuje i wykaże we wniosku, iż ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

W przypadku zaplanowania projektu rozliczanego kwotami ryczałtowymi, do zadania w postaci szkoleń bardziej adekwatny będzie wskaźnik "Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" (wskazany dla beneficjentów w załączniku nr 4 - Lista wskaźników i przykładowych dokumentów wymaganych dla wybranych kwot ryczałtowych) czy wskaźnik "Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych", z którym spotkaliśmy się podczas oceny w ramach konkursu z analogicznego działania?

Jeżeli w projekcie rozliczanym kwotami ryczałtowymi wnioskodawca zaplanował zadanie w postaci szkolenia zawodowego, powinien w sekcji „Budżet projektu" uwzględnić wskaźnik „Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych", zaś w sekcji „Wskaźniki projektu" dodać wskaźnik „Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych".

„Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" – jest to wskaźnik realizacji danej kwoty ryczałtowej.

„Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych" –  jest to wskaźnik produktu obrazujący zaplanowaną łączną liczbę godzin szkolenia dla wszystkich osób biorących udział w danym szkoleniu. 

W ramach naboru możliwa jest realizacja m.in. instrumentów aktywizacji edukacyjnej, w tym wspierania edukacji formalnej (zakup podręczników i pomocy naukowych, sfinansowanie kosztów dojazdu i noclegu, itp.). O jakich noclegach jest mowa? Czy jest możliwość zorganizowania wycieczki z noclegiem?

W przypadku podjęcia przez uczestnika projektu edukacji formalnej tj. np. kontynuacji edukacji, istnieje możliwość sfinansowania kosztów dojazdu i noclegu.

Wnioskodawca może zaplanować w projekcie wsparcie towarzyszące w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci np. wyjazdów integracyjnych, wyjść do kina. Jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.

W ramach naboru możliwa jest realizacja m.in. instrumentów aktywizacji społecznej, w tym treningów kompetencji i umiejętności społecznych. Dokumentacja konkursowa (regulamin strona 19) wskazuje jako formę treningów kompetencji i umiejętności społecznych również prawo jazdy kat. B oraz kursy komputerowe o profilu ogólnym. Czy taki zapis jest prawidłowy?

W ramach aktywizacji społecznej możliwa jest realizacja wsparcia w postaci kursu prawa jazdy kat. B oraz kursów komputerowych o profilu ogólnym. Natomiast uwzględnienie tych form wsparcia w ramach treningu kompetencji i umiejętności społecznych jest oczywistą omyłką pisarską.

Czy dzieci (osoby niepełnoletnie) mogą być uczestnikiem projektu? Jeśli tak, to czy będą zaliczały się do osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym czy też do otoczenia w.w. grup docelowych?

Osoby niepełnoletnie mogą być zakwalifikowane do udziału w projekcie jako:
  • osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (jeżeli spełniają jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym) bądź
  • otoczenie tej grupy (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
Jednakże należy pamiętać, że wsparcie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym powinno być ukierunkowane na ich powrót/wejście na rynek pracy.

 W związku z tym osoby poniżej 15 r. ż powinny być kwalifikowane do projektu jako otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Czy w ramach naboru można zaplanować w ramach aktywizacji zawodowej (oprócz szkoleń i staży) kilka dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej?

Katalog Instrumentów aktywizacji zawodowej jest katalogiem zamkniętym, w związku z powyższym dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, które nie zostały w tym katalogu ujęte, nie mogą być zrealizowane w ramach tego naboru.

Jak powinien być wyliczony wskaźnik wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na realizację gwarancji dla osób młodych? Czy wskaźnik powinien być wyliczony: sposób przeliczenia wartości docelowej wskaźnika (wartość kosztów bezpośrednich / przez liczbę wszystkich UP * liczba UP w wieku 18-29 lat?

Wyjaśnienie dotyczące obliczania wartości docelowej wskaźnika: "Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży"

Co do zasady, jeśli nie ma żadnych wydatków/zadań które są przewidziane wyłącznie dla osób młodych tj. osób w wieku 18-29 lat, wówczas wartość docelową tego wskaźnika obliczamy według wzoru:
koszty bezpośrednie*odsetek osób do 29 r.ż.

Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik powinien być oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu.

METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
Wartość wskaźnika: 711 011,60 * 14% = 99 541,62 zł
W przypadku kiedy wyodrębniono jakieś zadanie/wydatki na rzecz osób młodych, wówczas w celu wyliczenia wartości docelowej tego wskaźnika należy zastosować poniższą metodologię:
(wydatki bezpośrednie - koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych) * odsetek osób do 29 r.ż + koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych.

Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik został oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu pomniejszonych o koszty zadań/wydatków dotyczących osób młodych + zadania dotyczące wyłącznie osób młodych (zad.8 - szkol. ICT).
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
zad. 8 (szkol. ICT) - 21 997,80 zł
Wartość wskaźnika: (711 011,60-21 997,80)*14%+21 997,80=118 459,73 zł

Obrót Wnioskodawcy ma być równy lub wyższy od 75% średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie - co oznacza „średnich rocznych wydatków” - jak jest to wyliczane? Czy np. jeśli projekt trwa 1,5 roku - od stycznia 2024 do czerwca 2025, to średnie roczne wydatki = wartość projektu ogółem podzielona na 2 lata kalendarzowe, czy jakoś miesięcznie jest to wyliczane? Proszę o odp. Zależy mi na czas

Informujemy, że Komisja Oceny Projektów w następujący sposób będzie wyliczała 75% średnich rocznych wydatków w projekcie:
(wydatki ogółem/liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa 1,5 roku sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/18 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
 

Jeśli koszty pośrednie rozliczane będą ryczałtowo to czy we wniosku można wpisać ogólne stwierdzenie, że będą to koszty zgodne z katalogiem kosztów kwalifikowalnych, bez szczegółowego ich opisywania?

W polu Opis i uzasadnienie dla zadania Koszty pośrednie należy zawrzeć informację, że planowane koszty pośrednie są zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Wnioskodawca nie ma obowiązku uzasadniania, czy też opisywania tych wydatków.

Zgodnie z definicją specyficznego kryterium merytorycznego nr 2 "Uczestnicy projektu", uczestnikami projektu są wyłącznie osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Czy w celu spełnienia tego kryterium, konieczne jest aby w ramach projektu wsparciem zostały objęte osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także obligatoryjnie ich otoczenie? Czy też objęcie wsparciem otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym nie jest obligatoryjne, a tym samym powinno wynikać z diagnozy przeprowadzonej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?

Udział w projekcie osób z otoczenia uczestników projektu nie jest obligatoryjny. Osoby te będą mogły zostać objęte wsparciem, jeśli Wnioskodawca zdiagnozuje i wykaże we wniosku, iż ich udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Wymaga się, by usługa pośrednictwa pracy i poradnictwa pracy była realizowana przez instytucje posiadające wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Czy oznacza to zakaz zatrudnienia w projekcie osoby fizycznej posiadającej odpowiednie wykształcenie i doświadczenie na umowę zlecenie (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie może uzyskać wpisu do KRAZ)?

Wsparcie w postaci pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego może być realizowane wyłącznie przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz instytucje posiadające wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia.

Czy w ramach projektu związanego z działaniami na rzecz osób przebywających w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę zastępczą jako wkład własny można potraktować koszty utrzymania wychowanka w domu dziecka?

Co do zasady koszt utrzymania osoby przebywającej w pieczy zastępczej lub opuszczającej pieczę zastępczą mógłby stanowić wkład własny. Jednakże z uwagi na brak możliwości zweryfikowania przez oceniających metodologii wyliczenia takiego wkładu własnego, sugerujemy wniesienie go w innej postaci np. w formie świadczeń dla osób przebywających w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę zastępczą.

Ponadto przypominamy, że możecie Państwo ubiegać się o dofinansowanie w Działaniu FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, które jest dedykowane osobom przebywającym w pieczy zastępczej.

Czy w przypadku zwrotów kosztów dojazdu dla uczestników projektu, można dla wszystkich powiatów w tym dla Łodzi, zastosować rozliczenie na podstawie kilometrówki?

Sposób rozliczenia kosztów dojazdów dla uczestników projektu został przedstawiony w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów: Wymagania dotyczące wsparcia.

Wnioskodawca nie może zastosować w projekcie rozliczenia kosztów dojazdu na podstawie kilometrówki.

Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie biletu komunikacji publicznej (jednorazowego lub czasowego) lub innego równoważnego dokumentu.
W przypadku wykorzystania przez uczestnika projektu samochodu prywatnego wydatki poniesione przez uczestnika projektu związane z dojazdem własnym samochodem są kwalifikowalne do wysokości nie wyższej niż cena najtańszego biletu transportu publicznego na danej trasie. Wówczas dokumentami potwierdzającymi koszty dojazdu będą: informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie wraz z listami obecności z odbytych zajęć. Przedstawiona informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie powinna  być wiarygodna i np. może mieć formę:
  • a) zaświadczenia wydanego przez przewoźnika i przedłożonego   realizatorowi projektu przez uczestnika projektu ubiegającego się o zwrot kosztów dojazdu,
  • b) pisma od przewoźnika w odpowiedzi na wystąpienie samego realizatora projektu (może to być pismo "tradycyjne" lub wiadomość e-mail przy czym informacja elektroniczna powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do udzielania informacji z ramienia przewoźnika i dodatkowo należy przedstawić wydruk ze strony internetowej przewoźnika potwierdzający, iż adres e-mail z  którego wysłana została odpowiedź jest oficjalnym adresem e-mail do kontaktu),
  • c) wydruku ze strony internetowej przewoźnika odnośnie ceny biletu na danej trasie,
  • d) w przypadku, gdy na danej trasie nie funkcjonuje transport publiczny, informacja od przewoźnika powinna dotyczyć przewidywalnej ceny bilety na danej trasie lub też ceny biletu dotyczącej miejscowości położnej najbliżej, do której kursuje środek transportu danego przewoźnika.
W przypadkach uzasadnionych racjonalnością wydatkowania środków, za koszt kwalifikowalny można uznać koszt zakupu biletów okresowych, trasowanych, imiennych dla uczestników projektu.

Czy trzeba zastosować dokument IŚR oraz IPD czy można tylko samo IŚR?

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 3 Indywidualizacja wsparcia dla każdego uczestnika projektu należy przygotować indywidualną ścieżkę reintegracji. W tym naborze grupę docelową stanowią osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Osoba bierna zawodowo, aby mogła wziąć udział w projekcie, musi spełniać chociaż jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym. W związku z tym, że posiadanie statusu osoby biernej zawodowo nie jest przesłanką do zakwalifikowania do udziału w projekcie, nie ma obowiązku sporządzania IPD.

W przypadku pól przedstawiających uzasadnienia wydatków, projekty ryczałtowe mogą zawierać liczbę uzasadnień nie większą niż liczba kwot ryczałtowych. Dana kwota ryczałtowa składa się natomiast z kilku wydatków, których uzasadnienie powinniśmy przedstawić w ramach wniosku o dofinansowanie (w naszym przypadku około 4-5 wydatków w ramach jednej kwoty ryczałtowej). Niemożliwym jest uwzględnienie wymaganego uzasadnienia w polu o limicie 1500 znaków. Czy istniałaby możliwość przeniesienia części opisu do pola dodatkowego o nazwie "Wykaz dokumentów, na podstawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe"? Byłby to dodatkowy opis wydatków składających się na poszczególne kwoty ryczałtowe.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu 7, metodologia wyliczenia wydatków poszczególnych kwot ryczałtowych powinna być zamieszczona w polu do tego przeznaczonym tj. Uzasadnienie poszczególnych wydatków wskazanych w budżecie projektu.

Wnioskodawca powinien przedstawić tylko kluczowe informacje, które umożliwią oceniającym zweryfikowanie czy dana kwota ryczałtowa została prawidłowo wyliczona i jest zgodna z cenami rynkowymi. Należy unikać ogólnych zapisów, które nie wnoszą istotnych treści.

Jeżeli pomimo zastosowania powyższych zaleceń, ze względu na specyfikę projektu, wnioskodawca nie jest w stanie zawrzeć w ww. polu pełnej metodologii wyliczenia kwot ryczałtowych, może część metodologii przedstawić w polu Wykaz dokumentów, na postawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe.

Co kryje się pod określeniem "Instrumenty aktywizacji edukacyjnej ukierunkowane na poszerzenie wiedzy i umiejętności podnoszących kompetencje ogólne, wpływające na status społeczny (...)" (cyt. z SZOP dla woj. łódzkiego 2021-2027, s. 199). Czy jest możliwe sfinansowanie różnych form dokształcania tj. kursów, szkoleń, studiów podyplomowych i innych? Czy taką formą pomocy mogą być objęci tylko uczestnicy projektu (osoby zagrożone ubóstwem, wykluczeniem społecznym) czy to mogą być także wolontariusze, pracownicy NGOsów, wspierający te osoby?

Mając na uwadze zakres interwencji w naborze FELD.07.05-IP.01-001/24 tj. „Wsparcie szczególne na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i integracji społeczno-gospodarczej ludzi młodych" oraz „Metody integracji z rynkiem pracy oraz powrotu na rynek pracy osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji", zaplanowane przedsięwzięcie powinno koncentrować się na instrumentach aktywizacji społecznej i zawodowej.

Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są traktowane jako forma dodatkowa, w związku z tym nie określono szczegółowych zasad ich realizacji.

Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są wskazane w Regulaminie wyboru projektów. W ich ramach można zaplanować np. koszty zatrudnienia brokera edukacyjnego, refundację kosztów korepetycji, zakup podręczników i pomocy naukowych, obozy językowe, pokrycie kosztów nauki etc.

Istnieje możliwość sfinansowania w projekcie kursów oraz szkoleń, natomiast finansowanie studiów podyplomowych ze względu na czas trwania i koszt tego wsparcia, wymagać będzie dodatkowego uzasadnienia.

W ramach Działania 7.5 wsparciem mogą być objęci jedynie uczestnicy projektu tj. osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

Dodatkowo informujemy, że wsparcie na rzecz edukacji jest realizowane przede wszystkim w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem.

W jakim zakresie i jakie działania można uwzględnić w ramach aktywizacji zdrowotnej czyli działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym?

W Regulaminie wyboru projektów wskazano typy projektów, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektów realizowanych w Działaniu 7.5. Możliwa jest realizacja m.in.: instrumentów aktywizacji zdrowotnej ukierunkowanych na wyeliminowanie lub złagodzenie barier zdrowotnych utrudniających funkcjonowanie w społeczeństwie lub powodujących oddalenie od rynku pracy tj. działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym. Mogą to być działania o charakterze jednorazowym np. badania lekarskie ogólne, konsultacje z dietetykiem, fizjoterapeutą czy innym specjalistą lub np. pogadanki nt. zdrowia.

W poprzedniej perspektywie w regulaminach konkursów przy opisie wskaźników zawsze były podawane procentowe wytyczne do przyjmowania w projekcie. W regulaminie do niniejszego konkursu tego nie ma. Czy to oznacza, że sami możemy dowolnie określać te wartości?

W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie określono minimalnej wartości wskaźników. We wniosku o dofinansowanie projektu należy podać realne wartości wskaźników, wynikające z doświadczeń z wdrażania poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020. Założone wartości wskaźników powinny być zgodne z treścią zadań, odpowiadać wartościom wydatków, czasowi realizacji i potencjałowi wnioskodawcy. Każdy projekt podlega indywidualnej ocenie.

Zgodnie z instrukcją "Adekwatność doświadczenia powinna być rozpatrywana w kontekście dotychczasowej działalności (i możliwości weryfikacji jej rezultatów) danego wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) w trzech aspektach: a) w obszarze (...), b) na rzecz grupy docelowej (...), c) na określonym terytorium (...). Czy aspekty a,b,c mają być spełnione łącznie? Co w przypadku, gdy Wnioskodawca posiada doświadczenie w obszarze wsparcia (a), na rzecz grupy docelowej (b) z okresu ostatnich 3 lat, ale na określonym terytorium (c) z okresu powyżej 3 lat? Czy Wnioskodawca spełni wówczas kryterium związane z potencjałem i doświadczeniem?

W celu uzyskania maksymalnej liczby punktów za kryterium merytoryczne punktowe nr 4 Doświadczenie, wskazane aspekty muszą być spełnione łącznie. W innym przypadku doświadczenie oceniane jest adekwatnie do wskazanego we wniosku potencjału w tym zakresie.

Projekty realizowane w okresie poprzedzającym okres ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, nie są brane pod uwagę przy ocenie kryterium merytorycznego punktowego nr 4 Doświadczenie.

Czy wskaźnik "Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu" powinien zostać określony na poziomie 100% grupy docelowej, czy też można założyć np. 20% grupy docelowej?

W ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 nie określono minimalnej wartości wskaźników. We wniosku o dofinansowanie projektu należy podać realne wartości wskaźników, wynikające z doświadczeń z wdrażania poprzedniej perspektywy finansowej 2014-2020. Założone wartości wskaźników powinny być zgodne z treścią zadań, odpowiadać wartościom wydatków, czasowi realizacji i potencjałowi wnioskodawcy. Każdy projekt podlega indywidualnej ocenie.

Jednocześnie należy pamiętać, że na wartość wskaźnika Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu ma wpływ wiele form wsparcia zarówno z zakresu aktywizacji społecznej, jak i aktywizacji zawodowej.

Czy stypendium szkoleniowe może być wypłacane jedynie uczestnikom kursów/szkoleń zawodowych czy może być również wypłacane uczestnikom innych szkoleń/warsztatów np. warsztatów aktywnego poruszania się po rynku pracy, treningu kompetencji i umiejętności społecznych?

Wypłata stypendium szkoleniowego jest obligatoryjna w przypadku szkoleń zawodowych stanowiących instrumenty aktywizacji zawodowej.
W ramach innych form jak np. warsztaty aktywizacji zawodowej czy instrumenty aktywizacji społecznej obejmujące kursy komputerowe, kursy z prawa jazdy kat. B, treningi kompetencji czy umiejętności społecznych można uwzględnić wypłatę stypendiów szkoleniowych. Należy jednak pamiętać, że sposób wyliczenia przysługującego stypendium – analogicznie jak w przypadku szkoleń organizowanych w ramach instrumentów aktywizacji zawodowej - musi być zgodny z zapisami ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Czy w budżecie, koszty związane z wynajmem pomieszczeń na zajęcia, stypendium szkoleniowym / stażowym plus składki, zwrotem kosztów opieki, zwrotem kosztów dojazdu, badaniami lekarskimi, ubezpieczeniem, oznaczamy jako koszt wsparcia uczestników? Czy catering na czas szkoleń, który będzie zlecony (podwykonawstwo) należy oznaczyć jako Usługę zewnętrzną (Kategoria kosztu) i Podwykonawstwo (Limity), czy Koszty wsparcia uczestników (Kategoria kosztu) i Podwykonawstwo (Limity)?

Jako „Koszt wsparcia uczestników projektu" można ująć w budżecie takie koszty jak: zwrot kosztów opieki oraz zwrot kosztów dojazdu.

Stypendium szkoleniowe, składki do stypendium szkoleniowego, stypendium stażowe oraz składki do stypendium stażowego należy oznaczyć jako „Wsparcie finansowe udzielone grantobiorcom i uczestnikom projektu".

Natomiast wynajem pomieszczeń, badania lekarskie, ubezpieczenie oraz catering należy oznaczyć jako „Usługi zewnętrzne" (limity: podwykonawstwo).

Czy osoba zatrudniona u wnioskodawcy może wykonywać zadania dotyczące projektu w godzinach swojej pracy i czy możliwe jest wynagrodzenie w formie dodatku do pensji?

Dodatek do wynagrodzenia z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań może stanowić wydatek kwalifikowalny w ramach projektu. Szczegółowe zapisy dotyczące kwalifikowania kosztów związanych z zaangażowaniem personelu projektu znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w Podrozdziale 3.8 Personel projektu.

Czy można w ŚDS wprowadzić dodatkowe godziny opieki nad osobami z niepełnosprawnością (uczestnikami placówki) jako formę wsparcia dla otoczenia osoby chorej tzw. formę wytchnienia?

W projektach z zakresu aktywnej integracji możliwa jest realizacja usług społecznych (np.opieki wytchnieniowej), bez ich rozwijania, lecz jako formę dodatkową, wspomagającą główne działania w zakresie aktywnej integracji.

Czy w ramach podmiotów reintegracji społecznej np. ŚDS, przy poszerzeniu wsparcia o nowe usługi np. zaoferowanie wsparcia przez trenera pracy, to czy z tej usługi będą mogli skorzystać jedynie uczestnicy danego ŚDS czy też inne osoby spoza ŚDS?

Jeżeli wnioskodawca będzie realizował tylko 2 typ projektu dotyczący rozszerzenia oferty wsparcia świadczonego w ramach ŚDS, to z oferowanego wsparcia będą mogli skorzystać jedynie uczestnicy danego ŚDS.

Czy można napisać jeden projekt dla kilku instrumentów aktywizacji np. dla aktywizacji społecznej i zdrowotnej?

W ramach 1-go typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej. Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu. Wnioskodawca powinien zaplanować takie formy wsparcia, które umożliwią uczestnikom wejście/powrót na rynek pracy.

W związku z powyższym, możliwe jest zaplanowanie jedynie aktywizacji społecznej i zdrowotnej, jeżeli taki zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu.

Jednakże przypominamy, że w ramach aktywizacji zdrowotnej możliwe są jedynie działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym.

Czy wydatkiem kwalifikowalnym będą zwroty kosztów dojazdu i opieki w ramach wszystkich form wsparcia czy tylko w ramach szkoleń i staży (zgodnie z Załącznikiem nr 2)?

Istnieje możliwość założenia w projekcie zarówno zwrotu kosztów dojazdu, jak i zwrotu kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi podczas udziału w stażach, szkoleniach, warsztatach i innych formach wsparcia.
Jednocześnie przypominamy, że zwrot kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi musi się odbywać  na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Jaki dokument w projekcie ryczałtwym, może potwierdzać ubezpieczenie uczestników?

Dokumentem potwierdzającym fakt ubezpieczenia uczestników projektu może być polisa ubezpieczeniowa, w treści której zawarta jest zarówno suma ubezpieczenia, okres ubezpieczenia oraz osoby objęte ubezpieczeniem. Kwota dokumentu w takiej sytuacji nie podlega weryfikacji, bo w projektach ryczałtowych nie przestawia się dokumentów księgowych jako potwierdzenie kwoty ryczałtowej. Natomiast dokument taki powinien być do wglądu na etapie kontroli w celu potwierdzenia otrzymania wsparcia.

Czy jeżeli Wnioskodawca założy w zadaniu zwrot kosztów dojazdu dla każdego uczestnika, ale podczas realizacji projektu nie wszyscy zawnioskują o taki zwrot, to czy rozliczenie kwoty ryczałtowej danego zadania będzie zagrożone?

W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi należy racjonalnie zaplanować liczbę osób, które zostaną objęte daną formą wsparcia.

Z posiadanego doświadczenia w rozliczaniu projektów wynika, że ze zwrotu kosztów dojazdu korzysta ok. 50%-60% uczestników projektu. W związku z tym wnioskodawca nie powinien planować tego typu wsparcia dla wszystkich uczestników projektu.

Rozliczenie kwoty ryczałtowej jest zagrożone jeżeli wnioskodawca nie osiągnie, uwzględnionego w budżecie projektu, wskaźnika dla tej kwoty.

Natomiast w przypadku zrealizowanego w niższym wymiarze wsparcia dodatkowego w postaci np. zwrotu kosztów dojazdu to każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie. Przede wszystkim weryfikowane będzie czy Wnioskodawca dołożył należytej staranności, aby wszyscy uczestnicy projektu zostali poinformowani o możliwości otrzymania zwrotu kosztów dojazdu.

Czy można zawęzić grupę docelową do osób powyżej 29 roku życia? Czy wówczas kryterium merytoryczne nr 5 „Gwarancje dla młodzieży” nie obowiązuje i nie obowiązuje również konieczność uzupełniania kompetencji cyfrowych oraz wskaźnika dot. wydatków na gwarancje dla młodzieży? Czy nie obowiązują wówczas wszelkie kryteria/zapisy/wymogi dot. gwarancji dla młodzieży?

W Regulaminie wyboru projektów wskazano grupy docelowe, które mogą zostać objęte wsparciem w ramach projektów realizowanych w Działaniu 7.5. Zawężenie grupy docelowej lub nieuwzględnienie określonej kategorii osób (np. do 29 r.ż.) należy do decyzji Wnioskodawcy.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca we wniosku uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup w SZOP, uwzględniając specyfikę tej grupy docelowej.
W przypadku zawężenia grupy docelowej do osób powyżej 29 roku życia nie obowiązują:
  • specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 Gwarancje dla młodzieży,
  • specyficzne kryterium merytoryczne nr 6 Umiejętności cyfrowe,
  • wskaźnik „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".

Czy koszt opiekuna stażu jest wydatkiem kwalifikowanym?

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, w sytuacji, gdy w projektach z zakresu włączenia społecznego stosowane są instrumenty i usługi rynku pracy analogiczne jak wskazane w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004r.  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to są one realizowane w sposób i na zasadach określonych w tej ustawie i odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy.
Ustawa nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzenia opiekuna stażysty.

Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe w wysokości 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin zegarowych. W przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust.1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Czy w przypadku, gdy szkolenie trwa 150 godzin dydaktycznych (w przeliczeniu na zegarowe = 112,5 godz.) prawidłowym będzie wyliczenie wartości stypendium w następujący sposób: (1790,30 zł/150 godz. zeg. )*112,5 = 1342,72 zł? Czy konieczne jest uwzględnianie waloryzacji przy styp. szkoleniowym i stażowym?

Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe, które miesięcznie wynosi brutto 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o  promocji zatrudnienia i  instytucjach  rynku  pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin.
Na dzień 01.03.2024 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł (taka wartość stypendium obowiązuje przy 150 godzinnym szkoleniu).
W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wartość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Przy szacowaniu kosztów w projekcie, Wnioskodawca powinien uwzględnić waloryzację stypendium.

Czy wniosek o dofinansowanie w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 musi uwzględniać pierwszy i drugi typ projektu? Czy może dotyczyć tylko pierwszego typu projektu? Czy w pierwszym typie projektu trzeba realizować wszystkie wymienione instrumenty?

W ramach projektu jest możliwość realizacji tylko jednego wybranego przez Państwa typu projektu spośród dwóch wskazanych w Regulaminie wyboru projektów.
W ramach 1 typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej  Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wnioskodawca powinien jednak zaplanować różnorodne formy wsparcia w kierunku powrotu uczestników projektu na rynek pracy. Należy mieć także na uwadze, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.

Czy wszystkie wskaźniki zawarte w Regulaminie dla naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 w paragrafie 10 pkt 4 "Inne wspólne wskaźniki produktu mierzone we wszystkich celach szczegółowych" muszą mieć liczbę większą niż 1 na etapie składania wniosku, realizacji projektu i zdania raportu? Czy jeśli np. projekt nie obejmie wskaźnika "Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie", czyli będzie równy 0, wniosek zostanie zdyskwalifikowany?

Wnioskodawca, bez względu na grupę docelową projektu, powinien uwzględnić we wniosku, a następnie monitorować wszystkie „inne wspólne wskaźniki produktu".
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".
 Przejdź na górę