Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.05 (001/24)
W załączniku nr 1 do dokumentacji konkursowej, kryterium specyficzne merytoryczne nr 2 "Uczestnicy projektu" brzmi "Czy uczestnikami projektu są wyłącznie osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie?". Czy zapis ten należy rozumieć literalnie, w związku z czym w projekcie należy obowiązkowo założyć udział otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym?
W przypadku zaplanowania projektu rozliczanego kwotami ryczałtowymi, do zadania w postaci szkoleń bardziej adekwatny będzie wskaźnik "Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" (wskazany dla beneficjentów w załączniku nr 4 - Lista wskaźników i przykładowych dokumentów wymaganych dla wybranych kwot ryczałtowych) czy wskaźnik "Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych", z którym spotkaliśmy się podczas oceny w ramach konkursu z analogicznego działania?
„Liczba zrealizowanych usług szkoleniowych" – jest to wskaźnik realizacji danej kwoty ryczałtowej.
„Liczba osobogodzin szkoleń zawodowych" – jest to wskaźnik produktu obrazujący zaplanowaną łączną liczbę godzin szkolenia dla wszystkich osób biorących udział w danym szkoleniu.
W ramach naboru możliwa jest realizacja m.in. instrumentów aktywizacji edukacyjnej, w tym wspierania edukacji formalnej (zakup podręczników i pomocy naukowych, sfinansowanie kosztów dojazdu i noclegu, itp.). O jakich noclegach jest mowa? Czy jest możliwość zorganizowania wycieczki z noclegiem?
Wnioskodawca może zaplanować w projekcie wsparcie towarzyszące w ramach aktywizacji kulturalno-rekreacyjnej w postaci np. wyjazdów integracyjnych, wyjść do kina. Jednakże wsparcie to powinno być kierowane głównie do dzieci oraz do dzieci i ich rodziców/opiekunów w celu wzmocnienia więzi.
W ramach naboru możliwa jest realizacja m.in. instrumentów aktywizacji społecznej, w tym treningów kompetencji i umiejętności społecznych. Dokumentacja konkursowa (regulamin strona 19) wskazuje jako formę treningów kompetencji i umiejętności społecznych również prawo jazdy kat. B oraz kursy komputerowe o profilu ogólnym. Czy taki zapis jest prawidłowy?
Czy dzieci (osoby niepełnoletnie) mogą być uczestnikiem projektu? Jeśli tak, to czy będą zaliczały się do osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym czy też do otoczenia w.w. grup docelowych?
- osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym (jeżeli spełniają jedną z przesłanek zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym) bądź
- otoczenie tej grupy (o ile jego udział jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym).
W związku z tym osoby poniżej 15 r. ż powinny być kwalifikowane do projektu jako otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Czy w ramach naboru można zaplanować w ramach aktywizacji zawodowej (oprócz szkoleń i staży) kilka dotacji na uruchomienie działalności gospodarczej?
Jak powinien być wyliczony wskaźnik wydatków kwalifikowanych przeznaczonych na realizację gwarancji dla osób młodych? Czy wskaźnik powinien być wyliczony: sposób przeliczenia wartości docelowej wskaźnika (wartość kosztów bezpośrednich / przez liczbę wszystkich UP * liczba UP w wieku 18-29 lat?
Co do zasady, jeśli nie ma żadnych wydatków/zadań które są przewidziane wyłącznie dla osób młodych tj. osób w wieku 18-29 lat, wówczas wartość docelową tego wskaźnika obliczamy według wzoru:
koszty bezpośrednie*odsetek osób do 29 r.ż.
Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik powinien być oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu.
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
Wartość wskaźnika: 711 011,60 * 14% = 99 541,62 zł
W przypadku kiedy wyodrębniono jakieś zadanie/wydatki na rzecz osób młodych, wówczas w celu wyliczenia wartości docelowej tego wskaźnika należy zastosować poniższą metodologię:
(wydatki bezpośrednie - koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych) * odsetek osób do 29 r.ż + koszty zadań/wydatków na rzecz osób młodych.
Przykład:
Osoby w wieku 18-29 lat w projekcie stanowią 14% UP. W związku z tym wskaźnik został oszacowany na poziomie 14% kosztów bezpośrednich projektu pomniejszonych o koszty zadań/wydatków dotyczących osób młodych + zadania dotyczące wyłącznie osób młodych (zad.8 - szkol. ICT).
METODOLOGIA:
Koszty bezpośrednie: 711 011,60 zł
zad. 8 (szkol. ICT) - 21 997,80 zł
Wartość wskaźnika: (711 011,60-21 997,80)*14%+21 997,80=118 459,73 zł
Obrót Wnioskodawcy ma być równy lub wyższy od 75% średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie - co oznacza „średnich rocznych wydatków” - jak jest to wyliczane? Czy np. jeśli projekt trwa 1,5 roku - od stycznia 2024 do czerwca 2025, to średnie roczne wydatki = wartość projektu ogółem podzielona na 2 lata kalendarzowe, czy jakoś miesięcznie jest to wyliczane? Proszę o odp. Zależy mi na czas
(wydatki ogółem/liczba miesięcy (czas trwania projektu) x 12 m-cy) x 75%.
W przypadku projektu, który trwa 1,5 roku sposób wyliczenia będzie następujący:
(wydatki ogółem/18 m-cy x 12 m-cy) x 75%.
Jeśli koszty pośrednie rozliczane będą ryczałtowo to czy we wniosku można wpisać ogólne stwierdzenie, że będą to koszty zgodne z katalogiem kosztów kwalifikowalnych, bez szczegółowego ich opisywania?
Zgodnie z definicją specyficznego kryterium merytorycznego nr 2 "Uczestnicy projektu", uczestnikami projektu są wyłącznie osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Czy w celu spełnienia tego kryterium, konieczne jest aby w ramach projektu wsparciem zostały objęte osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym, a także obligatoryjnie ich otoczenie? Czy też objęcie wsparciem otoczenia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym nie jest obligatoryjne, a tym samym powinno wynikać z diagnozy przeprowadzonej przed złożeniem wniosku o dofinansowanie?
Wymaga się, by usługa pośrednictwa pracy i poradnictwa pracy była realizowana przez instytucje posiadające wpis do Krajowego Rejestru Agencji Zatrudnienia. Czy oznacza to zakaz zatrudnienia w projekcie osoby fizycznej posiadającej odpowiednie wykształcenie i doświadczenie na umowę zlecenie (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nie może uzyskać wpisu do KRAZ)?
Czy w ramach projektu związanego z działaniami na rzecz osób przebywających w pieczy zastępczej lub opuszczających pieczę zastępczą jako wkład własny można potraktować koszty utrzymania wychowanka w domu dziecka?
Ponadto przypominamy, że możecie Państwo ubiegać się o dofinansowanie w Działaniu FELD.07.12 Usługi na rzecz rodziny, które jest dedykowane osobom przebywającym w pieczy zastępczej.
Czy w przypadku zwrotów kosztów dojazdu dla uczestników projektu, można dla wszystkich powiatów w tym dla Łodzi, zastosować rozliczenie na podstawie kilometrówki?
Wnioskodawca nie może zastosować w projekcie rozliczenia kosztów dojazdu na podstawie kilometrówki.
Zwrot kosztów dojazdu następuje na podstawie biletu komunikacji publicznej (jednorazowego lub czasowego) lub innego równoważnego dokumentu.
W przypadku wykorzystania przez uczestnika projektu samochodu prywatnego wydatki poniesione przez uczestnika projektu związane z dojazdem własnym samochodem są kwalifikowalne do wysokości nie wyższej niż cena najtańszego biletu transportu publicznego na danej trasie. Wówczas dokumentami potwierdzającymi koszty dojazdu będą: informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie wraz z listami obecności z odbytych zajęć. Przedstawiona informacja od przewoźnika dotycząca cen biletów na danej trasie powinna być wiarygodna i np. może mieć formę:
- a) zaświadczenia wydanego przez przewoźnika i przedłożonego realizatorowi projektu przez uczestnika projektu ubiegającego się o zwrot kosztów dojazdu,
- b) pisma od przewoźnika w odpowiedzi na wystąpienie samego realizatora projektu (może to być pismo "tradycyjne" lub wiadomość e-mail przy czym informacja elektroniczna powinna być podpisana przez osobę upoważnioną do udzielania informacji z ramienia przewoźnika i dodatkowo należy przedstawić wydruk ze strony internetowej przewoźnika potwierdzający, iż adres e-mail z którego wysłana została odpowiedź jest oficjalnym adresem e-mail do kontaktu),
- c) wydruku ze strony internetowej przewoźnika odnośnie ceny biletu na danej trasie,
- d) w przypadku, gdy na danej trasie nie funkcjonuje transport publiczny, informacja od przewoźnika powinna dotyczyć przewidywalnej ceny bilety na danej trasie lub też ceny biletu dotyczącej miejscowości położnej najbliżej, do której kursuje środek transportu danego przewoźnika.
Czy trzeba zastosować dokument IŚR oraz IPD czy można tylko samo IŚR?
W przypadku pól przedstawiających uzasadnienia wydatków, projekty ryczałtowe mogą zawierać liczbę uzasadnień nie większą niż liczba kwot ryczałtowych. Dana kwota ryczałtowa składa się natomiast z kilku wydatków, których uzasadnienie powinniśmy przedstawić w ramach wniosku o dofinansowanie (w naszym przypadku około 4-5 wydatków w ramach jednej kwoty ryczałtowej). Niemożliwym jest uwzględnienie wymaganego uzasadnienia w polu o limicie 1500 znaków. Czy istniałaby możliwość przeniesienia części opisu do pola dodatkowego o nazwie "Wykaz dokumentów, na podstawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe"? Byłby to dodatkowy opis wydatków składających się na poszczególne kwoty ryczałtowe.
Wnioskodawca powinien przedstawić tylko kluczowe informacje, które umożliwią oceniającym zweryfikowanie czy dana kwota ryczałtowa została prawidłowo wyliczona i jest zgodna z cenami rynkowymi. Należy unikać ogólnych zapisów, które nie wnoszą istotnych treści.
Jeżeli pomimo zastosowania powyższych zaleceń, ze względu na specyfikę projektu, wnioskodawca nie jest w stanie zawrzeć w ww. polu pełnej metodologii wyliczenia kwot ryczałtowych, może część metodologii przedstawić w polu Wykaz dokumentów, na postawie których będą rozliczane kwoty ryczałtowe.
Co kryje się pod określeniem "Instrumenty aktywizacji edukacyjnej ukierunkowane na poszerzenie wiedzy i umiejętności podnoszących kompetencje ogólne, wpływające na status społeczny (...)" (cyt. z SZOP dla woj. łódzkiego 2021-2027, s. 199). Czy jest możliwe sfinansowanie różnych form dokształcania tj. kursów, szkoleń, studiów podyplomowych i innych? Czy taką formą pomocy mogą być objęci tylko uczestnicy projektu (osoby zagrożone ubóstwem, wykluczeniem społecznym) czy to mogą być także wolontariusze, pracownicy NGOsów, wspierający te osoby?
Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są traktowane jako forma dodatkowa, w związku z tym nie określono szczegółowych zasad ich realizacji.
Instrumenty aktywizacji edukacyjnej są wskazane w Regulaminie wyboru projektów. W ich ramach można zaplanować np. koszty zatrudnienia brokera edukacyjnego, refundację kosztów korepetycji, zakup podręczników i pomocy naukowych, obozy językowe, pokrycie kosztów nauki etc.
Istnieje możliwość sfinansowania w projekcie kursów oraz szkoleń, natomiast finansowanie studiów podyplomowych ze względu na czas trwania i koszt tego wsparcia, wymagać będzie dodatkowego uzasadnienia.
W ramach Działania 7.5 wsparciem mogą być objęci jedynie uczestnicy projektu tj. osoby zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz ich otoczenie. Za otoczenie osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym można uznać wszystkie osoby, których udział w projekcie jest niezbędny dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Dodatkowo informujemy, że wsparcie na rzecz edukacji jest realizowane przede wszystkim w ramach Priorytetu 8 Fundusze europejskie dla edukacji i kadr w Łódzkiem.
W jakim zakresie i jakie działania można uwzględnić w ramach aktywizacji zdrowotnej czyli działań o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym?
W poprzedniej perspektywie w regulaminach konkursów przy opisie wskaźników zawsze były podawane procentowe wytyczne do przyjmowania w projekcie. W regulaminie do niniejszego konkursu tego nie ma. Czy to oznacza, że sami możemy dowolnie określać te wartości?
Zgodnie z instrukcją "Adekwatność doświadczenia powinna być rozpatrywana w kontekście dotychczasowej działalności (i możliwości weryfikacji jej rezultatów) danego wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) w trzech aspektach: a) w obszarze (...), b) na rzecz grupy docelowej (...), c) na określonym terytorium (...). Czy aspekty a,b,c mają być spełnione łącznie? Co w przypadku, gdy Wnioskodawca posiada doświadczenie w obszarze wsparcia (a), na rzecz grupy docelowej (b) z okresu ostatnich 3 lat, ale na określonym terytorium (c) z okresu powyżej 3 lat? Czy Wnioskodawca spełni wówczas kryterium związane z potencjałem i doświadczeniem?
Projekty realizowane w okresie poprzedzającym okres ostatnich trzech lat w stosunku do roku, w którym składany jest wniosek o dofinansowanie, nie są brane pod uwagę przy ocenie kryterium merytorycznego punktowego nr 4 Doświadczenie.
Czy wskaźnik "Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu" powinien zostać określony na poziomie 100% grupy docelowej, czy też można założyć np. 20% grupy docelowej?
Jednocześnie należy pamiętać, że na wartość wskaźnika Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu ma wpływ wiele form wsparcia zarówno z zakresu aktywizacji społecznej, jak i aktywizacji zawodowej.
Czy stypendium szkoleniowe może być wypłacane jedynie uczestnikom kursów/szkoleń zawodowych czy może być również wypłacane uczestnikom innych szkoleń/warsztatów np. warsztatów aktywnego poruszania się po rynku pracy, treningu kompetencji i umiejętności społecznych?
W ramach innych form jak np. warsztaty aktywizacji zawodowej czy instrumenty aktywizacji społecznej obejmujące kursy komputerowe, kursy z prawa jazdy kat. B, treningi kompetencji czy umiejętności społecznych można uwzględnić wypłatę stypendiów szkoleniowych. Należy jednak pamiętać, że sposób wyliczenia przysługującego stypendium – analogicznie jak w przypadku szkoleń organizowanych w ramach instrumentów aktywizacji zawodowej - musi być zgodny z zapisami ustawy z dn. 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Czy w budżecie, koszty związane z wynajmem pomieszczeń na zajęcia, stypendium szkoleniowym / stażowym plus składki, zwrotem kosztów opieki, zwrotem kosztów dojazdu, badaniami lekarskimi, ubezpieczeniem, oznaczamy jako koszt wsparcia uczestników? Czy catering na czas szkoleń, który będzie zlecony (podwykonawstwo) należy oznaczyć jako Usługę zewnętrzną (Kategoria kosztu) i Podwykonawstwo (Limity), czy Koszty wsparcia uczestników (Kategoria kosztu) i Podwykonawstwo (Limity)?
Stypendium szkoleniowe, składki do stypendium szkoleniowego, stypendium stażowe oraz składki do stypendium stażowego należy oznaczyć jako „Wsparcie finansowe udzielone grantobiorcom i uczestnikom projektu".
Natomiast wynajem pomieszczeń, badania lekarskie, ubezpieczenie oraz catering należy oznaczyć jako „Usługi zewnętrzne" (limity: podwykonawstwo).
Czy osoba zatrudniona u wnioskodawcy może wykonywać zadania dotyczące projektu w godzinach swojej pracy i czy możliwe jest wynagrodzenie w formie dodatku do pensji?
Czy można w ŚDS wprowadzić dodatkowe godziny opieki nad osobami z niepełnosprawnością (uczestnikami placówki) jako formę wsparcia dla otoczenia osoby chorej tzw. formę wytchnienia?
Czy w ramach podmiotów reintegracji społecznej np. ŚDS, przy poszerzeniu wsparcia o nowe usługi np. zaoferowanie wsparcia przez trenera pracy, to czy z tej usługi będą mogli skorzystać jedynie uczestnicy danego ŚDS czy też inne osoby spoza ŚDS?
Czy można napisać jeden projekt dla kilku instrumentów aktywizacji np. dla aktywizacji społecznej i zdrowotnej?
W związku z powyższym, możliwe jest zaplanowanie jedynie aktywizacji społecznej i zdrowotnej, jeżeli taki zakres wsparcia wynika ze zdiagnozowanych potrzeb uczestników projektu.
Jednakże przypominamy, że w ramach aktywizacji zdrowotnej możliwe są jedynie działania o charakterze diagnostycznym lub profilaktycznym.
Czy wydatkiem kwalifikowalnym będą zwroty kosztów dojazdu i opieki w ramach wszystkich form wsparcia czy tylko w ramach szkoleń i staży (zgodnie z Załącznikiem nr 2)?
Jednocześnie przypominamy, że zwrot kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi do lat 7 oraz osobą/osobami zależnymi musi się odbywać na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Jaki dokument w projekcie ryczałtwym, może potwierdzać ubezpieczenie uczestników?
Czy jeżeli Wnioskodawca założy w zadaniu zwrot kosztów dojazdu dla każdego uczestnika, ale podczas realizacji projektu nie wszyscy zawnioskują o taki zwrot, to czy rozliczenie kwoty ryczałtowej danego zadania będzie zagrożone?
W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi należy racjonalnie zaplanować liczbę osób, które zostaną objęte daną formą wsparcia.
Z posiadanego doświadczenia w rozliczaniu projektów wynika, że ze zwrotu kosztów dojazdu korzysta ok. 50%-60% uczestników projektu. W związku z tym wnioskodawca nie powinien planować tego typu wsparcia dla wszystkich uczestników projektu.
Rozliczenie kwoty ryczałtowej jest zagrożone jeżeli wnioskodawca nie osiągnie, uwzględnionego w budżecie projektu, wskaźnika dla tej kwoty.
Natomiast w przypadku zrealizowanego w niższym wymiarze wsparcia dodatkowego w postaci np. zwrotu kosztów dojazdu to każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie. Przede wszystkim weryfikowane będzie czy Wnioskodawca dołożył należytej staranności, aby wszyscy uczestnicy projektu zostali poinformowani o możliwości otrzymania zwrotu kosztów dojazdu.
Czy można zawęzić grupę docelową do osób powyżej 29 roku życia? Czy wówczas kryterium merytoryczne nr 5 „Gwarancje dla młodzieży” nie obowiązuje i nie obowiązuje również konieczność uzupełniania kompetencji cyfrowych oraz wskaźnika dot. wydatków na gwarancje dla młodzieży? Czy nie obowiązują wówczas wszelkie kryteria/zapisy/wymogi dot. gwarancji dla młodzieży?
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu, Wnioskodawca we wniosku uzasadnia wybór konkretnej grupy docelowej spośród wskazanych potencjalnych grup w SZOP, uwzględniając specyfikę tej grupy docelowej.
W przypadku zawężenia grupy docelowej do osób powyżej 29 roku życia nie obowiązują:
- specyficzne kryterium merytoryczne nr 5 Gwarancje dla młodzieży,
- specyficzne kryterium merytoryczne nr 6 Umiejętności cyfrowe,
- wskaźnik „Wartość wydatków kwalifikowalnych przeznaczonych na realizację gwarancji dla młodzieży".
Czy koszt opiekuna stażu jest wydatkiem kwalifikowanym?
Ustawa nie przewiduje możliwości finansowania wynagrodzenia opiekuna stażysty.
Osobom uczestniczącym w szkoleniach przysługuje stypendium szkoleniowe w wysokości 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczna liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin zegarowych. W przypadku niższej miesięcznej liczby godzin szkolenia, wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym, że stypendium to nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust.1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Czy w przypadku, gdy szkolenie trwa 150 godzin dydaktycznych (w przeliczeniu na zegarowe = 112,5 godz.) prawidłowym będzie wyliczenie wartości stypendium w następujący sposób: (1790,30 zł/150 godz. zeg. )*112,5 = 1342,72 zł? Czy konieczne jest uwzględnianie waloryzacji przy styp. szkoleniowym i stażowym?
Na dzień 01.03.2024 r. kwota ta wynosi 1 790,30 zł (taka wartość stypendium obowiązuje przy 150 godzinnym szkoleniu).
W przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia, wartość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Przy szacowaniu kosztów w projekcie, Wnioskodawca powinien uwzględnić waloryzację stypendium.
Czy wniosek o dofinansowanie w ramach naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 musi uwzględniać pierwszy i drugi typ projektu? Czy może dotyczyć tylko pierwszego typu projektu? Czy w pierwszym typie projektu trzeba realizować wszystkie wymienione instrumenty?
W ramach 1 typu projektów możliwe jest wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej, zawodowej, edukacyjnej, zdrowotnej Jednakże nie oznacza to, że wszystkie ww. rodzaje aktywizacji muszą być uwzględnione w Państwa projekcie. Wnioskodawca powinien jednak zaplanować różnorodne formy wsparcia w kierunku powrotu uczestników projektu na rynek pracy. Należy mieć także na uwadze, że wsparcie powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.
Czy wszystkie wskaźniki zawarte w Regulaminie dla naboru nr FELD.07.05-IP.01-001/24 w paragrafie 10 pkt 4 "Inne wspólne wskaźniki produktu mierzone we wszystkich celach szczegółowych" muszą mieć liczbę większą niż 1 na etapie składania wniosku, realizacji projektu i zdania raportu? Czy jeśli np. projekt nie obejmie wskaźnika "Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie", czyli będzie równy 0, wniosek zostanie zdyskwalifikowany?
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027, wartość docelowa tych wskaźników, zarówno na etapie aplikowania, jak i na etapie realizacji projektu, może wynosić „0".