Działanie FELD.07.04 (001/24) - Często zadawane pytania - FunduszeUE


Często zadawane pytania - Działanie FELD.07.04 (001/24)

Wnioski o płatność składane są nie rzadziej niż raz na kwartał. Co w sytuacji, w której w danym okresie sprawozdawczym Beneficjent zrealizuje wskaźniki przypisane do danej kwoty ryczałtowej, ale środki nie zostaną wydatkowane w minimum 70%?

Konieczność rozliczenia 70% wydatków dotyczy projektów, w których kwota dofinansowania będzie wypłacana w co najmniej dwóch transzach. Wówczas brak rozliczenia 70% dotychczas otrzymanych transz uniemożliwia ubieganie się o wypłatę kolejnej transzy.

Jednakże, w projektach w ramach Działania 7.4, ze względu na ich wartość, przewidziana jest wypłata tylko jednej transzy w wysokości kwoty dofinasowania projektu. Tym samym zasada rozliczenia 70% otrzymanych transz nie będzie Państwa dotyczyła, bowiem nie będziecie wnioskować o kolejną transzę. Wnioski będą miały charakter rozliczeniowy i sprawozdawczy.

Zgodnie ze specyficznym kryterium merytorycznym nr 4 „Linia demarkacyjna", wsparcie w ramach projektu nie może być tożsame z działaniami w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) w zakresie rozwoju kwalifikacji pracowników PSZ. Z zapisów Szczegółowego Opisu Priorytetów FERS wynika, że pracownicy PSZ oraz OHP w wyniku studiów podyplomowych i szkoleń uzyskają kwalifikacje i kompetencje do pracy z osobami będącymi w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, z osobami zagrożonymi dyskryminacją, ale także: „Tematyka studiów i szkoleń będzie uwzględniała również zagadnienia związane ze współczesnymi wyzwaniami rynku pracy, w tym zieloną i cyfrową transformacją.”. Czy istnieje zamknięty katalog wsparcia tematycznego realizowanego bądź planowanego do realizacji w ramach FERS, na podstawie którego możliwe jest zaplanowanie wsparcia do realizacji w ramach Działania FELD.07.04, które nie będzie powielało wsparcia tematycznego w ramach Działania FERS.01.02? Jeśli nie, to na jakiej podstawie należy dokonać wyboru kierunku szkoleń, by spełnić kryterium merytoryczne nr 4?

Zgodnie z założeniami naboru nr FERS.01.02-IP.06-003/24 ogłoszonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowany zostanie program studiów podyplomowych, który będzie zawierał warsztat profesjonalnego pracownika PSZ w pracy z osobami w szczególnej sytuacji na rynku pracy, w tym m.in. z osobami z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnymi, cudzoziemcami, osobami powyżej 50 r.ż., osobami poniżej 30 r.ż. oraz z osobami zagrożonymi dyskryminacją ze względu na płeć, rasę, pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, wiek lub orientację seksualną oraz tematykę związaną z wyzwaniami współczesnego rynku pracy z uwzględnieniem zielonej i cyfrowej transformacji.
Po zatwierdzeniu programu zostaną przeprowadzone dwusemestralne studia podyplomowe w IV subregionach, w tym w centralnym obejmującym woj. łódzkie, mazowieckie, kujawsko-pomorskie. Studiami objętych zostanie min. 400 osób.

W związku z powyższym, w projektach w ramach Działania 7.4 nie powinniście Państwo planować studiów podyplomowych, szkoleń, warsztatów których zakres tematyczny byłby tożsamy z tym w ramach FERS.

Czy szkolenia / studia podyplomowe realizowane i finansowane w ramach projektu, nie wchodzą do limitu, o którym mowa w art. 109a ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj.: roczny koszt szkoleń i studiów, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 38, dla jednej osoby, nie może przekroczyć 150 % przeciętnego wynagrodzenia?

Zadania zaplanowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 finansowane są z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, zaś limit, o którym mowa powyżej odnosi się do działań finansowanych z Funduszu Pracy.

Kto jest wnioskodawcą projektu, czy jak w projektach niekonkurencyjnych Prezydent Miasta/Powiatowy Urząd Pracy czy Powiatowy Urząd Pracy?

W przypadku realizacji projektu przez jednostkę organizacyjną samorządu terytorialnego nieposiadającą osobowości prawnej (np. powiatowy urząd pracy), jej dane należy wykazać w polu udział innych podmiotów w realizacji projektu jako realizatora projektu.

W przypadku wnioskodawcy, tj. właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST) posiadającej osobowość prawną (np. powiat) jego dane należy wykazać w sekcji Organizacja, podczas rejestracji do systemu SOWA EFS.

W ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 w Państwa przypadku wnioskodawcą projektu będzie Miasto Skierniewice, a realizatorem - Powiatowy Urząd Pracy w Skierniewicach.

Czy studia podyplomowe dla kadry zarządzającej i kierowniczej z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi mogą być objęte dofinansowaniem?

W projekcie można zaplanować studia podyplomowe dla kadry zarządzającej i kierowniczej, o ile wynika to z diagnozy potrzeb lokalnego rynku pracy.

Co w przypadku, jeżeli w trakcie trwania wsparcia z pracownikiem zostanie rozwiązana umowa o pracę?

W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi zadania uważa się za wykonane pod warunkiem osiągnięcia wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie w części Budżet projektu tj. wskaźników kwot ryczałtowych. Przy studiach podyplomowych jest to wskaźnik „Liczba zrealizowanych usług edukacyjnych w postaci studiów podyplomowych" rozliczany m.in. na podstawie dyplomów lub zaświadczeń o zaliczeniu semestru. Nieosiągnięcie wskaźników kwot ryczałtowych będzie skutkować uznaniem danej kwoty ryczałtowej za niekwalifikowalną.

Zasady naboru nie regulują kwestii odpowiedzialności między beneficjentem, a pracownikiem w kwestii rozwiązania z pracownikiem umowy o pracę, a zatem beneficjent ma dowolność w kształtowaniu odpowiednich zapisów, w tym może zobowiązać pracownika do zwrotu poniesionych wydatków związanych z udziałem pracownika w projekcie.

Czy program studiów podyplomowych finansowanych w ramach projektu może być realizowany w dowolnej formie np. w formie online, hybrydowym czy w formie zajęć stacjonarnych?

W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie określono formuły studiów podyplomowych, w związku z czym może być ona uzależniona od oferty wykonawcy.

Czy uczestnikami projektu mogą być wszyscy pracownicy zatrudnieni w Powiatowym Urzędzie Pracy? Czy z dofinansowania może skorzystać również dyrektor, zastępca jak i kierownicy poszczególnych działów?

Wparciem w projekcie w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 mogą być objęci wyłącznie pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia. Decyzja w zakresie wyboru osób, do których skierowane zostanie wsparcie w projekcie należy do wnioskodawcy.
 

Czy wkład własny wnoszony w ramach projektu może być finansowany ze środków Funduszu Pracy czy ze środków budżetowych? Co można rozumieć przez zapis „wkład własny ze środków prywatnych”?

Wkład własny ze środków prywatnych dotyczy wydatków ponoszonych przez podmioty niepubliczne.

Czy studia podyplomowe musza być związane z zajmowanym stanowiskiem pracy?

Z uwagi na konieczność zachowania racjonalności i efektywności wydatków w projekcie, powiatowy urząd pracy planując wsparcie w postaci studiów podyplomowych powinien mieć na uwadze, że tematyka tych studiów powinna być powiązana z zajmowanym stanowiskiem pracy. 

Mając na uwadze, że projekt rozliczany jest kwotami ryczałtowymi to czy można założyć, że studia ukończy 90% uczestników?

W Regulaminie naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie zawarliśmy wymagań,  by określać ile osób ukończy daną formę wsparcia.

We wniosku należy uwzględnić jedynie obowiązkowe wskaźniki odnoszące się do realizacji studiów tj.:
•    Wskaźniki produktu:
-Liczba pracowników instytucji rynku pracy objętych wsparciem w programie (osoby)
- Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym
i pozostałe obligatoryjne inne wspólne wskaźniki produktu;
•    Wskaźniki rezultatu:
-     Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu (osoby)
oraz
•    Wskaźniki kwot ryczałtowych:
- Liczba zrealizowanych usług edukacyjnych w postaci studiów podyplomowych.
 
Z uwagi na specyfikę projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi zalecamy by ograniczyć się jedynie do wymaganego powyżej zakresu danych.

Okres realizacji projektu planujemy od 01.09.2024 r. do 31.12.2026 r.? Zgodnie z treścią Regulaminu (…) - str. 20 „Przy określaniu daty rozpoczęcia realizacji projektu należy uwzględnić czas niezbędny na przeprowadzenie oceny projektu i rozstrzygnięcie naboru, a także na przygotowanie przez wnioskodawcę dokumentów wymaganych do podpisania umowy o dofinansowanie projektu z IP oraz czas na procedowanie podpisania umowy o dofinansowanie.”. Większość pracowników jest zainteresowana rozpoczęciem studiów już w tym roku 01.10.2024r., jeśli zdecydują się zapłacić z własnych środków za studia, co z refundacją dla nich za to zadanie, jeśli umowa o dofinansowanie PUP z WUP zostanie podpisana np. dopiero w październiku? Czy można ich zaliczyć jako uczestników projektu i zakwalifikować te wydatki przy założonym okresie realizacji projektu 01.09.2024 r. - 31.12.2026 r.?

Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji projektu, mając na uwadze, iż okres realizacji projektu jest tożsamy z okresem, w którym poniesione wydatki mogą zostać uznane za kwalifikowalne, w tym przypadku w okresie realizacji projektu od 01.09.2024 do 31.12.2026.
Co do zasady, środki na finansowanie projektu mogą być przeznaczone na sfinansowanie przedsięwzięć zrealizowanych w ramach projektu przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu. Wydatki poniesione przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu mogą zostać uznane za kwalifikowalne wyłącznie w przypadku spełnienia warunków kwalifikowalności określonych w Wytycznych kwalifikowalności, oraz w umowie o dofinansowanie projektu.
Wydatkowanie środków, do chwili zatwierdzenia wniosku i podpisania umowy o dofinansowanie projektu, odbywa się na wyłączną odpowiedzialność danego wnioskodawcy.
W przypadku, gdy projekt nie otrzyma dofinansowania, uprzednio poniesione wydatki nie będą mogły zostać zrefundowane.

Czy jest trwałość w projekcie? Jeśli tak co obejmuje?

Obowiązujące w ramach naboru wskaźniki nie wymagają zachowania trwałości. W związku z tym wnioskodawca nie opisuje sposobu zachowania trwałości rezultatów. 

Czy uczestnik projektu, który skorzysta z dwóch form (szkolenia i ze studiów podyplomowych albo z dwóch szkoleń) jest liczony 1 raz pomimo udziału w projekcie w kilku formach?

 Uczestnik projektu korzystający z kilku form wsparcia wykazywany jest we wskaźnikach tylko raz.

Czy możemy założyć w harmonogramie, że studia podyplomowe dla 13 osób rozpoczną się od 01.10.2024 r., a jeśli do tej pory PUP nie będzie miał zawartej umowy z WUP w Łodzi to czy będzie możliwość przesunięcia tych studiów na 2025 rok?

W projekcie można dokonywać zmian, w tym zmian dotyczących okresu realizacji poszczególnych form wsparcia. Warunkiem jest zgłoszenie przez beneficjenta do WUP w Łodzi zmian za pomocą CST2021 przed planowanym zakończeniem realizacji projektu oraz uzyskania naszej akceptacji.

Baza Konkurencyjności - procedurę zasady konkurencyjności należy przeprowadzić wówczas, gdy beneficjent wydaje środki unijne w kwocie powyżej 50.000 zł netto? Czy jeśli koszt naszego zadania szkolenia dla pracowników wyniósł by powyżej tej kwoty, należy ofertę szkolenia umieścić w Bazie Konkurencyjności? Planowane są różne szkolenia, dla indywidualnych pracowników jak i grupowe? Zakres tematyczny różnorodny: RODO, księgowość, kadry i płace, poradnictwo zawodowe, pośrednictwo itp.

Zgodnie z zapisami Wytycznych kwalifikowalności zasady konkurencyjności nie stosuje się do wydatków rozliczanych za pomocą uproszczonych metod, w tym przypadku do wydatków rozliczanych kwotami ryczałtowymi.

Czy wnioski o płatność będą składane co kwartał czy rzadziej?

Zgodnie z par. § 11 umowy o dofinansowanie stanowiącej załącznik nr 3 do Regulaminu naboru, beneficjent składa pierwszy wniosek o płatność, będący podstawą wypłaty pierwszej transzy dofinansowania, w terminie 10 dni roboczych od podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż w pierwszym miesiącu realizacji projektu. Drugi i kolejne wnioski o płatność zgodnie z harmonogramem płatności składane są  w ujęciu maksymalnie kwartalnym.

W załączniku nr 2 do Regulaminu (…), na liście wskaźników i przykładowych dokumentów wymaganych dla wybranych kwot ryczałtowych, znajdują przykładowe dokumenty potwierdzające realizację wskaźnika na etapie wniosku o płatność i dokumenty potwierdzające realizację wskaźników na etapie kontroli się: • przy zadaniu Szkolenia, warsztaty, kursy - czy dokumentem potwierdzającym realizację wskaźnika na etapie wniosku o płatność może być tylko protokół odbioru szkolenia, a dokumentem potwierdzającym realizację wskaźników na etapie kontroli - certyfikaty, dyplomy (jest zapis oryginały, czyli oryginały certyfikatów?). Dla rozliczenia kosztów dojazdu na szkolenie wystarczy tylko oświadczenie pracownika? • przy zadaniu Studia podyplomowe - czy dokumentem potwierdzającym realizację wskaźnika na etapie wniosku o płatność może być tylko umowa jaką pracownik zawarł z uczelnią (uczelnie mają gotowe wzory umów) lub umowa pomiędzy uczestnikiem projektu (pracownikiem PUP) a pracodawcą (czy istnieje jakiś wzór), a dokumentem potwierdzającym realizację wskaźników na etapie kontroli - dyplomy (czy muszą być oryginały)? Dla rozliczenia kosztów dojazdu na studia wystarczy tylko oświadczenie pracownika? Dla rozliczenia kosztów zakwaterowania (noclegu w hotelu) wystarczy tylko oświadczenie pracownika? Czy pracowników musimy dodatkowo ubezpieczyć na czas studiów podyplomowych i dojazdów na uczelnię? Czy jest to koszt kwalifikowany?

W przypadku szkoleń/warsztatów/kursów dokumentem potwierdzającym ich realizację na etapie wniosku o płatność może być protokół odbioru, zaś na etapie kontroli – certyfikaty/dyplomy/ zaświadczenia o ukończeniu szkolenia.

W przypadku studiów podyplomowych dokumentem potwierdzającym ich realizację na etapie wniosku o płatność może być umowa uczestnika z uczelnią/umowa pomiędzy uczestnikiem projektu a pracodawcą, zaś na etapie kontroli –dyplom  ukończenia studiów. Umowa między uczestnikiem projektu a pracodawcą powinna zostać sporządzona przez wnioskodawcę; WUP w Łodzi nie planuje opracowywania wzoru tego dokumentu.

Oryginał dyplomów/certyfikatów/zaświadczeń może posiadać uczestnik projektu, zaś na potrzeby kontroli wystarczającym będzie przedstawienie ich kopii.
Rozliczenia kosztów dojazdu na szkolenia/studia oraz kosztów zakwaterowania powinny być dokonywane i dokumentowane zgodnie z przepisami wewnętrznymi wnioskodawcy.
Nie ma obowiązku ubezpieczania pracowników na czas studiów podyplomowych i dojazdów na uczelnię; kwalifikowalność tego kosztu zostanie rozpatrzona na etapie oceny wniosku pod kątem racjonalności i niezbędności poniesienia takiego wydatku (w zależności od tego jak zostanie to uzasadnione).

W projekcie planujemy co najmniej 2 zadania: szkolenia oraz studia podyplomowe dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Rawie Mazowieckiej. Czy prawidłowe jest wyodrębnienie w projekcie tylko dwóch zadań pod nazwą (obowiązuje 0-1 sposób rozliczania): szkolenia- dla x pracowników (np. 60 osób, szkolenia z różnego zakresu, zgodnie z diagnozą i potrzebami pracowników) i studia podyplomowe dla x pracowników (np. 10 osób, studia z różnych dziedzin, zgodnie z diagnozą i potrzebami pracowników), okres realizacji projektu: 01.09.2024 r. do 31.12.2026 r.?.

W przypadku projektów rozliczanych kwotami ryczałtowymi co do zasady jedno zadanie stanowi jedną kwotę ryczałtową.
Biorąc pod uwagę, że w przypadku kwot ryczałtowych rozliczenie następuje na podstawie osiągniętych rezultatów, zalecamy, aby projekt podzielony był na kilka zadań – kamieni milowych/etapów.
Takie etapy mogą uwzględniać, np.
a)    podział na grupy uczestników (jedna kwota dotyczy danej grupy a nie wszystkich uczestników projektu),
b)    na lata (jedna kwota dotyczy krótszego okresu niż cały okres realizacji projektu),
c)    czy formę wsparcia np. z uwagi  rodzaj szkolenia czy studiów (jedna kwota dotyczy jednej formy wsparcia a nie całej ścieżki dla danego uczestnika).
Zaplanowanie kilku zadań o mniejszym zakresie pozwoli na zminimalizowanie ryzyka niekwalifikowalności wydatków.

Zgodnie z treścią Regulaminu wyboru projektów w sposób konkurencyjny w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Łódzkiego 2021-2027, (str.23) Wkład własny w formie pieniężnej lub jego część może być wniesiony w kosztach pośrednich. Planujemy w projekcie szkolenia i studia podyplomowe dla pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Rawie Mazowieckiej. Czy wkładem własnym może być dodatek specjalny dla dwóch pracowników np. po 800,00 zł brutto miesięcznie w okresie realizacji projektu: od 01.09.2024 r. do 31.12.2026 r. (rozliczony w projekcie jako „Zarządzanie projektem”, które stanowi koszty pośrednie)?Czy z kosztów pośrednich można wypłacić nagrodę dla koordynatora projektu za nadzór nad realizacją projektu? Czy jest to koszt kwalifikowany? Czy można wypłacić też nagrodę za przygotowanie projektu z kosztów pośrednich? Czy wykonywanie takich zadań będzie traktowane jako zadania związane z „Zarządzaniem projektu” (koszty pośrednie)?

Katalog kosztów pośrednich został wskazany w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Obejmuje on koszty administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji projektu.
Jednocześnie należy pamiętać, że w przypadku kosztów pośrednich w sekcji „Uzasadnienie wydatków" powinna znaleźć się informacja, że planowane koszty pośrednie są zgodne z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności. Nie trzeba natomiast wymieniać poszczególnych wydatków w budżecie, gdyż są one rozliczane stawkami ryczałtowymi.
Niedopuszczalna jest natomiast sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich.

Jeżeli projekt zakłada szkolenie - "Wypalenie zawodowe", czy przy rozliczeniu wsparcia nazewnictwo, musi być takie samo? W ramach zapytań na szkolenia z wypalenia zawodowego, firma szkoleniowa może zaproponować np. szkolenie pod tytułem "Stres w miejscu pracy a zdrowie - radzenie sobie ze stresem zawodowym", czy wszystkie dokumenty, program szkolenia, listy obecności, faktury, powinny mieć w nazwie "Wypalenie zawodowe" czy może być takie jak zaproponuje firma szkoleniowa?

Na Na etapie wypełniania wniosku o dofinansowanie nie ma obowiązku wskazywania konkretnych nazw szkoleń wspierających rozwój kompetencji pracowników publicznych służb zatrudnienia. Bazując na przeprowadzonej diagnozie wnioskodawca może ogólnie określić tematykę szkoleń zaplanowanych w projekcie.

Wskazanie we wniosku konkretnej nazwy szkolenia wiąże się z obowiązkiem zrealizowania szkolenia o identycznej nazwie i będzie podlegało analizie na etapie weryfikacji wniosku o płatność.

Czy szkolenia / studia podyplomowe realizowane i finansowane w ramach projektu, nie wchodzą do limitu, o którym mowa w art. 109a ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, tj.: roczny koszt szkoleń i studiów, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 38, dla jednej osoby, nie może przekroczyć 150 % przeciętnego wynagrodzenia?

Zadania zaplanowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 finansowane są z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, zaś limit, o którym mowa powyżej odnosi się do działań finansowanych z Funduszu Pracy.

Czy wsparcie w ramach projektu nie jest tożsame z działaniami w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w zakresie rozwoju kwalifikacji pracowników PSZ? Czy możemy w ramach Działania FELD.07.04 Kadry PSZ objąć wsparciem pracowników PUP, w celu profesjonalizacji wsparcia świadczonego na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy?

Zapisy specyficznego kryterium merytorycznego nr 4 „Linia demarkacyjna", określonego w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24, jednoznacznie wskazują, że wsparcie w ramach projektu nie może być tożsame z działaniami w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 w zakresie rozwoju kwalifikacji pracowników PSZ. Oznacza to, że wsparcie planowane w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie powinno powielać zakresu tematycznego wsparcia oferowanego w ramach FERS. Przedsięwzięcia w zakresie rozwoju kwalifikacji i kompetencji pracowników instytucji rynku pracy w zakresie profesjonalizacji wsparcia świadczonego na rzecz osób będących w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy będą realizowane w ramach Działania FERS.01.02 „Rozwój publicznych służb zatrudnienia". Tym samym w projektach PUP realizowanych w ramach naboru nr FELD.07.04-IP.01-001/24 nie powinno się planować wsparcia pracowników PUP w ww. zakresie.
 Przejdź na górę