Przedmiotem badań były rozwiązania prawne, organizacyjne, kadrowe, techniczne i metodyczne oraz towarzyszące im zjawiska i procesy w zakresie poprawy jakości i efektywności usług dotyczących pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy. W badaniu próbowano określić przede wszystkim skutki wejścia w życie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która m.in. usankcjonowała usługę rynku pracy - pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, jak również skutki wprowadzenia zaktualizowanego przygotowanego w 2003 r. podręcznika "Klub Pracy".
Szczegółowe cele badawcze, obejmowały:
- Przeprowadzenie analizy obowiązujących i projektowanych regulacji prawnych oraz innych dokumentów mających związek z realizacją usługi rynku pracy - pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, dla określenia ich przydatności w praktycznej działalności klubów pracy.
- Zidentyfikowanie czynników i procesów sprzyjających oraz utrudniających korzystanie przez osoby bezrobotne i poszukujące pracy z pełnego zakresu usługi pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy, na którą składaja się trzy odrębne formy realizacji usługi:
- uczestnictwo w szkoleniu z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- uczestnictwo w zajęciach aktywizacyjnych,
- dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu umiejętności poszukiwania pracy i samozatrudnienia.
- Określenie potrzeb i oczekiwań w zakresie poprawy jakości funkcjonowania klubów pracy w urzędach pracy oraz innych instytucjach, z uwględniem sytuacji prawnej, organizacyjnej, technicznej, kadrowej i metodycznej oraz opinii realizatorów i klientów usługi pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy.
- Zidentyfikowanie przykładów "dobrych praktyk" w zakresie funkcjonowania klubów pracy oraz realizacji usługi dotyczącej pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy.