INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller)

Kod: 521102

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller) wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Prowadzenie regularnych wizyt sprzedażowych w punktach sprzedaży na wyznaczonym terenie.
  • Z2 Dbanie o odpowiednią ekspozycję produktów i towarów zgodnie z wytycznymi.
  • Z3 Realizowanie działań marketingowych zwiększających sprzedaż produktów i towarów.
  • Z4 Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji handlowych z obecnymi klientami.
  • Z5 Raportowanie wyników sprzedaży według procedur.
  • Z6 Prowadzenie sprzedaży towarów lub produktów na rzecz klientów indywidualnych, z uwzględnieniem specyfiki asortymentu oraz przydzielonego obszaru.
  • Z7 Dokumentowanie zawartych transakcji sprzedaży towarów lub produktów.
  • Z8 Rozliczanie i zabezpieczanie utargu w oparciu o wytyczne pracodawcy.

Kompetencja zawodowa Kz1: Obsługa klientów firmowych w handlu bezpośrednim w oparciu o metodę kontaktów osobistych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Prowadzenie regularnych wizyt sprzedażowych w punktach sprzedaży na wyznaczonym terenie

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Specyfikę wyznaczonego do obsługi sprzedażowej terenu;
  • Zasady planowania tras;
  • Zasady komunikacji z klientami i prowadzenia rozmów handlowych;
  • Metody analizy potrzeb klientów;
  • Zasady etyki zawodowej;
  • Zasady planowania i organizacji pracy własnej;
  • Zasady korzystania z urządzeń i elektronicznych systemów CRM wspomagających sprzedaż;
  • Gratisy i bonusy 6 dla klienta dodawane do sprzedawanych towarów i produktów;
  • Zasady raportowania wyników i efektywności wizyt 5 u klientów.
  • Nawiązywać kontakty i podtrzymywać dobre relacje z ludźmi;
  • Planować pracę własną i dotrzymywać założonych terminów;
  • Rozpoznawać potrzeby klientów;
  • Dobierać techniki motywacji, negocjacji i sprzedaży do specyfiki klientów;
  • Reagować na potrzeby, pytania i zastrzeżenia klientów;
  • Przekonywać klienta do zakupu oferowanych produktów i towarów poprzez oferowanie gratisów i bonusów;
  • Wykorzystywać elektroniczne urządzenia i systemy wspomagające pracę, m.in. planer tras, system CRM.

Z2

Dbanie o odpowiednią ekspozycję produktów i towarów zgodnie z wytycznymi

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady prowadzenia działań merchandisingowych 4;
  • Planogram 11 prezentacji sprzedawanych produktów i towarów;
  • Materiały POS 8 wspierające sprzedaż;
  • Materiały marketingowe wspierające sprzedaż, takie jak plakaty, ulotki itp.
  • Dobierać działania merchandisingowe;
  • Układać towar u klienta zgodnie z planem;
  • Umieszczać materiały POS oraz inne materiały marketingowe zgodnie z zaleceniami pracodawcy;
  • Monitorować ułożenie towaru w punktach dystrybucji.

Z3

Realizowanie działań marketingowych zwiększających sprzedaż produktów i towarów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Metody marketingowe wspierające sprzedaż bezpośrednią;
  • Wytyczne i oczekiwania pracodawcy w zakresie realizacji działań marketingowych;
  • Zasady organizacji specjalnych wydarzeń i eventów marketingowych.
  • Prezentować ofertę zgodnie z wymaganiami pracodawcy;
  • Planować i organizować wydarzenia specjalne u klienta promujące ofertę;
  • Dobierać odpowiednie do klienta i sytuacji metody marketingowe.

Z4

Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji handlowych z obecnymi klientami

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Podstawy psychologii sprzedaży i komunikacji interpersonalnej;
  • Zasady skutecznej prezentacji oferty handlowej i firmy;
  • Techniki motywacji, negocjacji i wywierania wpływu na innych;
  • Kryteria segmentacji klientów 16.
  • Wykorzystywać wiedzę nabytą na szkoleniach;
  • Komunikować się z ludźmi;
  • Prezentować ofertę handlową;
  • Dokonywać segmentacji klientów.

Z5

Raportowanie wyników sprzedaży według procedur

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Cele jakościowe wyznaczone przez pracodawcę;
  • Cele wartościowe wyznaczone przez pracodawcę;
  • Zasady raportowania aktywności, efektywności wizyt, wartości sprzedaży dla określonych produktów.
  • Analizować efekty pracy własnej;
  • Wykorzystywać system CRM na potrzeby własnych analiz sprzedaży;
  • Przygotowywać raporty i sprawozdania na temat własnych osiągnięć oraz zidentyfikowanych barier i zagrożeń.

Kompetencja zawodowa Kz1: Przygotowywanie i prowadzenie sprzedaży obwoźnej towarów lub produktów na rzecz klientów indywidualnych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z6, Z7, Z8, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z6

Prowadzenie sprzedaży towarów lub produktów na rzecz klientów indywidualnych, z uwzględnieniem specyfiki asortymentu oraz przydzielonego obszaru

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady kultury oraz etyki sprzedaży i kontaktu z klientami;
  • Podstawy marketingu;
  • Prawa i obowiązki konsumenta;
  • Formy i metody sprzedaży możliwe do zastosowania w handlu obwoźnym.
  • Stosować zasady kultury oraz etyki sprzedaży i kontaktu z klientami;
  • Stosować różne techniki i formy sprzedaży;
  • Zachowywać się kulturalnie podczas obsługi klientów;
  • Dobierać formę i zakres sprzedaży do preferencji odbiorcy handlu obwoźnego.

Z7

Dokumentowanie zawartych transakcji sprzedaży towarów lub produktów

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady księgowości obowiązujące w firmie;
  • Zasady sporządzania dokumentów sprzedażowych;
  • Zasady i procedury obsługi kasy fiskalnej;
  • Zasady płatności (gotówkowej i bezgotówkowej);
  • Zasady archiwizowania i przechowywania dokumentów sprzedażowych.
  • Sporządzać dokumenty sprzedażowe zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz procedurami obowiązującymi w danej firmie;
  • Obsługiwać kasę fiskalną;
  • Obsługiwać terminale do płatności bezgotówkowej;
  • Stosować zasady i procedury dotyczące przechowywania i archiwizowania dokumentów sprzedażowych.

Z8

Rozliczanie i zabezpieczanie utargu w oparciu o wytyczne pracodawcy

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady i procedury postępowania z utargiem obowiązujące w danej firmie;
  • Zasady odpowiedzialności karnej, materialnej oraz służbowej sprzedawcy;
  • Zasady sporządzania raportów kasowych;
  • Zasady kontrolowania i przechowywania środków pieniężnych pochodzących ze sprzedaży towarów lub produktów.
  • Przestrzegać procedur dotyczących zabezpieczania majątku firmy przed kradzieżą lub zniszczeniem;
  • Sporządzać raport kasowy;
  • Przechowywać środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży towarów lub produktów, albo stanowiące majątek firmy, zgodnie z obowiązującymi w danej firmie zasadami i procedurami;
  • Sprawdzać oryginalność otrzymywanych od klientów środków pieniężnych.

Pracownik w zawodzie sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller) powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Przyjmowania odpowiedzialności za powierzone mienie i realizowane zadania zawodowe związane z prowadzoną sprzedażą.
  • Podejmowania samodzielnych decyzji w korelacji z potrzebami i oczekiwaniami klientów.
  • Dostosowywania własnego zachowania własnych do zmiennych okoliczności w zakresie prowadzonych zadań zawodowych.
  • Dokonywania bieżącej i okresowej oceny podejmowanych działań własnych.
  • Komunikowania się z dużą liczbą osób w sposób otwarty, kulturalny i wzbudzający zaufanie.
  • Podnoszenia własnych kompetencji sprzedażowych.
  • Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową dotyczącą prowadzenia działań sprzedażowych.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller).

4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller)

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie sprzedawca obwoźny z samochodu (vanseller) nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę