INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Specjalista zarządzania informacją

Kod: 262207

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie specjalista zarządzania informacją wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Wyszukiwanie, gromadzenie, rejestrowanie, weryfikowanie i selekcjonowanie informacji i danych.
  • Z2 Przechowywanie i nadzorowanie zbiorów informacji.
  • Z3 Porządkowanie, indeksowanie informacji i danych oraz aktualizowanie i unifikowanie informacji.
  • Z4 Analizowanie, opracowywanie i udostępnianie informacji i danych.
  • Z5 Rekomendowanie i wdrażanie zmian w procedurach i/lub w technologii wspierających zarządzanie informacją.
  • Z6 Zaspokajanie potrzeb informacyjnych użytkowników i ich szkolenie z zakresu pracy z informacją.
  • Z7 Przeprowadzanie audytu informacyjnego organizacji.
  • Z8 Badanie i analizowanie zapotrzebowania na informację wśród różnych grup odbiorców.

Kompetencja zawodowa Kz1: Pozyskiwanie, weryfikowanie i przechowywanie informacji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Wyszukiwanie, gromadzenie, rejestrowanie, weryfikowanie i selekcjonowanie informacji i danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Procesy informacyjne zachodzące w organizacji;
  • Typologie źródeł informacji;
  • Metody oceny jakości źródeł informacji;
  • Języki informacyjno-wyszukiwawcze 14;
  • Technologie informacyjne w zakresie pozyskiwania weryfikacji i przechowywania informacji;
  • Działanie oprogramowania do zarządzania informacją (np. CRM 5, ERP 11);
  • Narzędzia i bazy służące do weryfikacji informacji;
  • Teorie, metody, przepisy związane z wyszukiwaniem, weryfikacją, przechowywaniem informacji i danych oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami.
  • Wyszukiwać informacje w dokumentach wewnętrznych organizacji, wewnętrznych i zewnętrznych bazach danych oraz w środowisku sieciowym;
  • Stosować zaawansowane techniki wyszukiwania;
  • Oceniać jakość i przydatność źródeł informacji;
  • Wykonywać złożone zadania zgodnie z samodzielnie opracowanymi lub przyjętymi procedurami, w częściowo zmiennych warunkach;
  • Stosować metody, formy i środki działalności informacyjnej, adekwatne do tematyki, branży i miejsca zatrudnienia oraz potrzeb różnych grup odbiorców informacji;
  • Korzystać z oprogramowania do zarządzania informacją.

Z2

Przechowywanie i nadzorowanie zbiorów informacji

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Technologie informacyjne w zakresie weryfikacji i przechowywania informacji i danych;
  • Zasady funkcjonowania baz danych i repozytoriów 17 publikacji i danych;
  • Przepisy prawne odnośnie gromadzonych i przechowywanych informacji i danych (np. prawo autorskie, licencje, zasady ochrony danych osobowych, zasady dostępu do informacji niejawnych).
  • Sporządzać dokumentację wewnętrzną z analiz procesów informacyjnych oraz innych otrzymywanych informacji;
  • Dobierać metody gromadzenia informacji i danych stosownie do ich typu i nośników informacji;
  • Dobierać metody przechowywania informacji i danych zgodnie z obowiązującym prawem;
  • Tworzyć bazy danych;
  • Stosować obowiązujące przepisy prawa związane z przechowywaniem informacji danych.

Kompetencja zawodowa Kz2: Przetwarzanie i dystrybuowanie informacji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z3, Z4, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z3

Klasyfikowanie, indeksowanie informacji i danych oraz aktualizowanie i unifikowanie informacji

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady formalnego i rzeczowego opracowywania dokumentów pierwotnych 7, wtórnych 9 i pochodnych 8;
  • Normy, standardy, formaty rejestracji dokumentów;
  • Standardy metadanych 15;
  • Technologie informacyjne stosowane w przetwarzaniu i dystrybucji dokumentów;
  • Zasady funkcjonowania baz danych i repozytoriów;
  • Fakty, teorie, metody, przepisy związane z opracowaniem i dystrybucją informacji oraz złożone zależności między nimi, także w powiązaniu z innymi dziedzinami.
  • Tworzyć opisy bibliograficzne dokumentów;
  • Stosować poprawną terminologię związaną z opracowaniem formalnym i rzeczowym źródeł informacji;
  • Klasyfikować dokumenty i źródła informacji;
  • Tworzyć metadane;
  • Stosować różne języki informacyjne;
  • Stosować technologie potrzebne do przetwarzania i dystrybucji dokumentów;
  • Projektować bazy danych;
  • Stosować metody, formy i środki w zakresie przetwarzania i dystrybucji informacji, adekwatne do tematyki, branży i miejsca zatrudnienia oraz potrzeb różnych grup odbiorców informacji.

Z4

Analizowanie, opracowywanie i udostępnianie informacji i danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady analizy informacji i danych;
  • Narzędzia i programy niezbędne do analizy danych;
  • Metody statystyczne;
  • Metody i kryteria weryfikacji oraz selekcji informacji;
  • Przepisy prawa polskiego i międzynarodowego z obszaru własności intelektualnej oraz innych dziedzin prawa związanych z rozpowszechnianiem informacji;
  • Systemy informacji publicznej;
  • Metody zarządzania zasobami informacji;
  • Zasady prowadzenia dokumentacji;
  • Technologie informacyjne stosowane w zarządzaniu informacją;
  • Zasady współpracy z użytkownikami informacji w miejscu pracy;
  • Uwarunkowania i kontekst prowadzonej działalności.
  • Analizować informacje, formułować poprawne wnioski;
  • Stosować podstawowe metody statystyczne;
  • Posługiwać się narzędziami i bazami danych służącymi do weryfikacji informacji, stosownie do charakteru poszukiwanych informacji;
  • Posługiwać się narzędziami do analizy danych;
  • Stosować polskie i międzynarodowe przepisy prawa własności intelektualnej oraz innych dziedzin prawa związanych z rozpowszechnianiem informacji;
  • Korzystać z systemów informacji publicznej;
  • Dobierać i stosować systemy zarządzania informacją;
  • Prowadzić dokumentację techniczną prezentować wyniki badań i analiz;
  • Stosować odpowiednie kanały komunikacji w zależności od grupy docelowej i uzasadniać swoje stanowisko.

Z5

Rekomendowanie zmian w procedurach i/lub w technologii wspierających zarządzanie informacją

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Źródła informacji na temat technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • Narzędzia i technologie informacyjne stosowane w zarządzaniu informacją;
  • Podstawy prowadzenia analiz;
  • Narzędzia i metody prezentacji wyników badań;
  • Przepisy prawne regulujące stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • Systemy i technologie informacyjne stosowane w zarządzaniu informacją;
  • Procesy i uwarunkowania zarządzania informacją;
  • Metody zarządzania zasobami informacji;
  • Przepisy prawa polskie i międzynarodowe z obszaru własności intelektualnej oraz innych dziedzin prawa związanych z rozpowszechnianiem informacji;
  • Zasady współpracy z użytkownikami informacji w miejscu pracy;
  • Uwarunkowania i kontekst prowadzonej działalności.
  • Wyszukiwać systemy i narzędzia ICT 13 oraz monitorować zmiany na rynku ICT;
  • Analizować rynek technologii informacyjno- komunikacyjnych pod kątem możliwości usprawnienia obiegu informacji w obsługiwanej instytucji;
  • Prezentować wyniki badań;
  • Rekomendować zmiany w procedurach i/lub w technologii wspierających zarządzanie informacją i uzasadniać swoje stanowisko;
  • Opiniować innowacyjne rozwiązania;
  • Analizować, dostosowywać do potrzeb i wdrażać nowoczesne systemy i technologie informacyjne;
  • Stosować przepisy prawne regulujące stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
  • Stosować odpowiednie kanały komunikacji w zależności od grupy docelowej;
  • Wdrażać nowe technologie informacyjne we współpracy z informatykiem/zespołem;
  • Zapoznawać z wdrożonymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi podwładnych i użytkowników.

Z6

Zaspokajanie potrzeb informacyjnych użytkowników i ich szkolenie z zakresu pracy z informacją

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Potrzeby i zachowania informacyjne użytkowników informacji (np. kierownictwa organizacji lub pracowników);
  • Charakterystykę grupy odbiorców (m.in. stanowiska i poziom kompetencji w zakresie pracy z informacją);
  • Zasady przygotowania szkoleń z zakresu pracy z informacją.
  • Prezentować wyniki badań;
  • Zapoznawać z wdrożonymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi podwładnych i użytkowników;
  • Szkolić użytkowników informacji w zakresie poszukiwania, organizowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł;
  • Stosować odpowiednie kanały komunikacji w zależności od grupy docelowej.

Kompetencja zawodowa Kz3: Przewidywanie i identyfikowanie potrzeb informacyjnych użytkowników informacji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z7, Z8, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z7

Przeprowadzanie audytu informacyjnego organizacji

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Cele informacyjne organizacji na poszczególnych jej poziomach;
  • Strukturę organizacji i powiązania informacyjne wewnątrz niej;
  • Metody zarządzania zasobami informacji;
  • Metody kompleksowego badania obiegu informacji w organizacji.
  • Analizować źródła informacji w organizacji i relacje między nimi;
  • Identyfikować punkty tworzenia informacji w organizacji i kanały przepływu informacji;
  • Identyfikować problemy związane z przepływem informacji (brak lub nadmiar czy też dublowanie się informacji);
  • Ocenić poziom istotności danego kanału informacyjnego.

Z8

Badanie i analizowanie zapotrzebowania na informację wśród różnych grup odbiorców

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Zasady współpracy z użytkownikami informacji w miejscu pracy;
  • Metody badań użytkowników informacji;
  • Specyfikę potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników informacji;
  • Metody zarządzania zasobami informacji;
  • Uwarunkowania i kontekst prowadzonej działalności.
  • Badać potrzeby informacyjne użytkowników informacji przy użyciu m.in. wywiadów, ankiet, obserwacji;
  • Analizować informacje, formułować poprawne wnioski;
  • Stosować odpowiednie kanały komunikacji w zależności od grupy docelowej;
  • Ocenić zapotrzebowanie na informację oraz poziom kompetencji informacyjnych różnych grup odbiorców informacji.

Pracownik w zawodzie specjalista zarządzania informacją powinien mieć kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Ponoszenia odpowiedzialności za skutki działań podejmowanych w zakresie zarządzania informacją.
  • Przestrzegania obowiązujących procedur, przepisów, norm oraz zasad poufności informacji w celu właściwej dystrybucji informacji.
  • Tworzenia i rozwijania wzorów postępowania w zakresie obsługi użytkowników informacji;
  • Podejmowania inicjatyw zmierzających do poprawy organizacji i jakości pracy specjalisty zarządzania informacją.
  • Podnoszenia kompetencji zawodowych w kontekście zmian prawnych i nowych rozwiązań technologiczno-organizacyjnych, właściwych dla dziedziny zarządzania informacją.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista zarządzania informacją.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista zarządzania informacją

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie specjalista zarządzania informacją nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę