INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej


INFOdoradca+ Informacje o zawodach

to materiały zawierające przede wszystkim: opis zawodu, opis kompetencji zawodowych, odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego, a także możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.

Opisy zawodów powstają w ramach projektu „Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji – INFODORADCA+". Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś priorytetowa II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.4 Modernizacja publicznych i niepublicznych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy.

Więcej informacji o projekcie na stronie infodoradca.edu.pl
Lista 1000 zawodów opisywanych w projekcie INFODORADCA+

INFOdoradca+ Informacje o zawodach

Analityk baz danych

Kod: 252102

3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje

Pracownik w zawodzie analityk baz danych wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:

  • Z1 Programowanie zapytań SQL.
  • Z2 Optymalizowanie zapytań i planów zapytań 16 SQL.
  • Z3 Projektowanie hurtowni danych.
  • Z4 Wdrażanie hurtowni danych.
  • Z5 Analizowanie specyfikacji 17 baz i hurtowni danych.
  • Z6 Przygotowywanie i utrzymywanie specyfikacji baz i hurtowni danych.
  • Z7 Wdrażanie narzędzi analizy i raportowania.
  • Z8 Budowanie i wdrażanie kokpitu menedżerskiego 9.

Kompetencja zawodowa Kz1: Pozyskiwanie danych z baz danych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z1

Programowanie zapytań SQL

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Definicje i pojęcia związane z modelami danych 10;
  • Narzędzia programowania i wykonywania zapytań (ISQL) 13 do baz danych;
  • Składnię języka SQL.
  • Interpretować specyfikacje modeli danych;
  • Wykorzystywać interaktywne narzędzia zapytań (ISQL) do baz danych;
  • Programować zapytania w SQL.

Z2

Optymalizowanie zapytań i planów zapytań SQL

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Istotę, cele i założenia tworzenia i zarządzania planami zapytań w bazach danych;
  • Narzędzia analizy wydajności zapytań wykonywanych na bazie danych;
  • Mechanizmy optymalizacji zapytań SQL.
  • Analizować plany wykonywania zapytań i zarządzać tymi planami w bazach danych;
  • Wykorzystywać narzędzia analizy wydajności zapytań wykonywanych na bazie danych;
  • Programować mechanizmy optymalizacji zapytań SQL.

Kompetencja zawodowa Kz2: Implementowanie 6 hurtowni danych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z3, Z4, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z3

Projektowanie hurtowni danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Istotę, cele i założenia specyfikacji hurtowni danych;
  • Modele logiczne 11 hurtowni danych;
  • Źródła danych dla poszczególnych zbiorów danych 20 zawartych w modelu logicznym hurtowni.
  • Analizować specyfikację hurtowni danych;
  • Dobierać logiczny model hurtowni danych do jej specyfikacji;
  • Określać i nazywać źródła danych dla poszczególnych zbiorów danych, zawartych w modelu logicznym hurtowni.

Z4

Wdrażanie hurtowni danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Architektury fizyczne 1 hurtowni danych;
  • Techniki ekstrakcji, transformacji i ładowania danych (ETL);
  • Narzędzia ekstrakcji, transformacji i ładowania danych.
  • Programować architekturę fizyczną hurtowni danych;
  • Programować i wdrażać techniki ekstrakcji, transformacji i ładowania danych (ETL);
  • Wykorzystywać narzędzia ETL do ekstrakcji, transformacji i ładowania danych.

Kompetencja zawodowa Kz3: Analizowanie i opracowywanie specyfikacji baz i hurtowni danych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z5

Analizowanie specyfikacji baz i hurtowni danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Definicje i pojęcia związane ze specyfikacjami baz i hurtowni danych;
  • Wymagania sprzętowe i programowe baz i hurtowni danych w zakresie przechowywania i przetwarzania danych;
  • Typy danych;
  • Diagramy związków encji (ERD) 3;
  • Typy danych dostępne w SQL.
  • Analizować oraz interpretować zapisy specyfikacji baz i hurtowni danych;
  • Analizować oraz interpretować wymagania sprzętowe i programowe baz i hurtowni danych, dotyczące przechowywania i przetwarzania danych;
  • Diagnozować i dobierać odpowiednie typy danych;
  • Analizować oraz interpretować diagramy związków encji (ERD);
  • Rozpoznawać i klasyfikować dane na podstawie typów danych dostępnych w SQL.

Z6

Przygotowywanie i utrzymywanie specyfikacji baz i hurtowni danych

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Charakterystykę i zasady określania wymagań programowych i sprzętowych baz i hurtowni danych;
  • Metody opisu modeli danych;
  • Techniki i narzędzia do projektowania diagramów związków encji (ERD);
  • Źródła informacji dostępnych w internecie, które dotyczą systemów i narzędzi zarządzania i analizy baz i hurtowni danych.
  • Przygotowywać i modyfikować opisy wymagań programowych i sprzętowych baz i hurtowni danych;
  • Przygotowywać i modyfikować opisy modeli danych;
  • Wykorzystywać techniki i narzędzia tworzenia diagramów związków encji (ERD);
  • Wyszukiwać dodatkowe informacje w internecie w zakresie opisu baz i hurtowni danych.

Kompetencja zawodowa Kz4: Wdrażanie narzędzi analizy i raportowania z baz i hurtowni danych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z7, Z8, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.

Z7

Wdrażanie narzędzi analizy i raportowania

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Narzędzia analityczne OLAP 14;
  • Narzędzia i techniki eksploracji danych;
  • Narzędzia i techniki raportowania danych.
  • Wdrażać narzędzia analityczne OLAP;
  • Dobierać i wdrażać techniki eksploracji danych do potrzeb użytkowników końcowych;
  • Dobierać i wdrażać techniki raportowania danych.

Z8

Budowanie i wdrażanie kokpitu menedżerskiego

WIEDZA – zna i rozumie:

UMIEJĘTNOŚCI – potrafi:

  • Istotę, cele i kryteria budowy oraz wdrażania kokpitu menedżerskiego;
  • Metody i techniki identyfikacji oraz definiowania kluczowych wskaźników wydajności (KPI) 8 analizowanego obszaru działania organizacji;
  • Metody i techniki projektowania i prototypowania interfejsu użytkownika;
  • Metody i techniki wizualizacji danych;
  • Systemy i narzędzia przeznaczone do budowy i wdrażania kokpitów menedżerskich.
  • Diagnozować potrzeby użytkowników w zakresie przetwarzania zbiorów danych niezbędnych do wdrożenia kokpitu menedżerskiego;
  • Analizować wymagania użytkowników związane z wdrożeniem kokpitu menedżerskiego;
  • Identyfikować oraz definiować kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) analizowanego obszaru działania organizacji;
  • Projektować oraz prototypować interfejs użytkownika kokpitu menedżerskiego;
  • Dobierać metody i techniki wizualizacji danych adekwatne do KPI analizowanego obszaru działania organizacji;
  • Wykorzystywać systemy i narzędzia budowy i wdrażania kokpitów menedżerskich.

Pracownik w zawodzie analityk baz danych powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.

W szczególności pracownik jest gotów do:

  • Dokonywania krytycznych ocen działań własnych, osób i organizacji, z którymi współpracuje.
  • Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową podczas analiz baz danych.
  • Zachowywania tajemnicy zawodowej związanej z dostępem do informacji poufnych, w systemach bazodanowych.
  • Podejmowania działania i współdziałania w trakcie analiz baz danych.
  • Ponoszenia odpowiedzialności za skutki działań własnych i zespołów, w których pracuje.
  • Ponoszenia odpowiedzialności za powierzony sprzęt wykorzystywany na stanowisku analityka i utrzymywania sprawności eksploatacyjnej urządzeń.
  • Podejmowania samodzielnych decyzji związanych z zadaniami zawodowymi.
  • Samokształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji.
  • Uzasadniania swoich opinii i decyzji dotyczących realizowanych zadań.

Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu analityk baz danych.

5 4 3 2 1 0 Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania internetu Umiejętności matematyczne Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania Sprawność motoryczna Planowanie i organizowanie pracy Wywieranie wpływu/przywództwo Komunikacja ustna Współpraca w zespole Rozwiązywanie problemów

Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu analityk baz danych

Uwaga:

Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).

Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie analityk baz danych nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.

Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę