Przegląd krajowy (listopad)

Aktywność zawodowa kobiet w Polsce lat dziewięćdziesiątych oraz jej determinaty / B. Kalinowska-Nawrotek // Zeszyty Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Poznaniu. - 2001, nr 12, s. 167-186.

Analiza związku "bezrobocie - produkt krajowy" w gospodarce polskiej w procesie transformacji / A. Ziomek // Optimum - Studia Ekonomiczne. - 2001, nr 2, s. 117-136.

Bezrobocie : między bezradnością a nadzieją / red. Z. Ratajczak. - Katowice : Wydaw. Uniw. Śl., 2001. - 62 s. - (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego ; nr 1921).

Bezrobocie rejestrowane I kwartał 2001 r. = Registered uneployment I quarter 2001. ; Główny Urząd Statystyczny. - Warszawa : GUS, 2001. - 95 s. - (Informacje i Opracowania Statystyczne / GUS).

Bezrobotni - zmiany w przepisach / K. Ryszard // Serwis Prawno-Pracowniczy. - 2001, nr 33/34, s. 19-20.

Coraz gorzej na rynku pracy / D. E. // Rzeczpospolita. - 2001, nr 227 : 28.09, dod. Ekonomika i Rynek, s. 1.
Zapowiedź zwolnień grupowych w firmach motoryzacyjnych i farmaceutycznych.
Czy tylko dla wykształconych / R. Teyszerski // Gazeta Prawna. - 2001, nr 114, s. 24.
Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich 2000-2006 jako sposób na wzrost zatrudnienia w Polsce.

Edukacja zawodowa wobec rynku pracy i integracji europejskiej / red. S. M. Kwiatkowski [i in.]; Instytut Pracy i Spraw Socjalnych. - Warszawa : IPiSS, 2001. - 198 s. - (Opracowania Projekt Celowy Zamawiany / IPiSS ; nr 6).

Kto zatrudni ślepego / J. Graban // Integracja. - 2001, nr 5, s. 7-15. 
Sytuacja na rynku pracy osób niepełnosprawnych.

Mechanizm postępu efektywności a zatrudnienie w gospodarce polskiej / K. Meredyk // Optimum - Studia Ekonomiczne. - 2001, nr 3, s. 7-20.

Obraz siebie u kobiet długotrwale bezrobotnych / R. Walczak. - Lublin: TN KUL, 2000. - 210 s. - (Prace Wydziału Nauk Społecznych / TN KUL; 64).

Polityka gospodarcza a rynek pracy w Polsce / A. F. Bocian, G. Machura // Optimum - Studia Ekonomiczne. - 2001, nr 2, s. 7-36.

Polityka zatrudnienia w Unii Europejskiej / J. Sozański // Unia Europejska. - 2001, nr 9, s. 139-142. 
Omów. wytycznych Rady UE dla państw członkowskich odnośnie polityki zatrudnienia na 2001 r.

Programy wspierające tworzenie nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich / U. Goluch // Służba Pracownicza. - 2001, nr 9, s. 5-8.

Rola małej przedsiębiorczości w tworzeniu nowych miejsc pracy : (na podstawie badań przeprowadzonych w 2001 r.) / A. Cydzik, J. Witczak // Służba Pracownicza. - 2001, nr 9, s. 1-4.

Rynek pracy fuchą stoi / M. Benio // Atest. - 2001, nr 9, s. 26-27.
Obniżanie kosztów zatrudnienia poprzez zawieranie umów cywilnoprawnych zamiast umowy o pracę.
Rynek pracy w gospodarce rynkowej / M. W. Socha // Nowe Życie Gospodarcze. - 2001, nr 18, s. 38-40.

Tworzenie pracy i zwalczanie bezrobocia / S. Golinowska // Kontrola Państwowa. - 2001, nr 4, s. 30-42.

W świecie bezrobocia / M. Postuła // Nowe Życie Gospodarcze. - 2001, nr 19, s. 4-7. 
Bezrobocie w krajach europejskich i metody jego zwalczania.

Z dyplomem na bezrobocie / D. S. // Rzeczpospolita. - 2001, nr 233 : 5.10, s. 4.
Co czwarty tegoroczny absolwent nie ma pracy.

Zatrudnienie i bezrobocie a płace i koszty pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej / A. B. Czyżewski, N. Łapińska-Sobczak // Ekonomista. - 2001, nr 4, s. 517-533.

Zatrudnienie Polaków za granicą. Praca cudzoziemców w Polsce : informator dla Polaków - kandydatów do pracy za granicą, dla pracodawców zainteresowanych pracą cudzoziemców w Polsce / E. Marek. - Warszawa : IPiSS, 2001. - 89 s. 

Zezwolenie na zatrudnienie cudzoziemca / D. Dziedzic // Przegląd Ubezpieczeń Społecznych i Gospodarczych. - 2001, nr 9, s. 13-15.

Zmiany w ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zatrudnianie cudzoziemców / L. Dąbrowska-Ciszek // Przegląd Ubezpieczeń dla Ciebie. - 2001, nr 9, wkł. Przegląd Pracowniczy dla Ciebie, s. 16-17.

Przegląd zagraniczny (listopad)

Can the level of employment be explained by GDP growth in transition countries? (Theory versus the quality of data) / C. Saget // Labour. - 2000, nr 4, s. 623-643, tab. bibliogr.
Czy poziom zatrudnienia w krajach transformacji może być objaśniany poprzez wzrost PKB ? (Teoria a dane jakościowe).
Zaprezentowano analizę relacji między zmianami wartości produktu krajowego brutto (PKB), a zmianami w zatrudnieniu w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w tym w Polsce, w całym dotychczasowym okresie transformacji systemowej. Przedstawiono m.in. relacje między zatrudnieniem i płacami, a realizacją zasady równouprawnienia płci w sferze zawodowej. Omówiono postawy wobec pracy oraz wielkości obrazujące zależności między podażą i popytem na pracę, a poziomem życia ludności, mierzonym głównie wielkością dochodu narodowego przypadającego na jednego mieszkańca. Według analiz brak zależności między wysokością PKB na 1 mieszkańca, a poziomem zatrudnienia i bezrobocia, jedynie dotyczyło to Bułgarii i Ukrainy. Krajom tym poświęcono najwięcej uwagi, a zasadniczym zagadnieniem rozważań był problem "szarej strefy" zniekształcającej modelowe relacje ekonomiczne.

L'emploi durable persiste dans les pays industrialisés / P. Auer, S. Cazes // Revue Internationale du Travail. - 2000, nr 4, s. 427-459, rys. tab.
Praca na stałe nadal aktualna w krajach uprzemysłowionych.
Rozważając problem trwałości zatrudnienia analizą objęto grupy pracowników pod katem ich lat pracy, koniunktury na rynku, praktyk zatrudnienia czasowego oraz innych czynników rzutujących na stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia. Z zebranych informacji wynika, że średnia długość zatrudnienia w większości krajów Unii Europejskiej oraz w USA i Japonii wynosiła w 1998 r. 10,5 roku (w 1992 r. 10,2, w 1995 r. 10,4). W 1998 r. najkrócej w jednym miejscu pracy utrzymywano się w USA (6,6 roku), a najdłużej w Grecji (13,2). W przedziałach z dłuższym okresem zatrudnienia przeważali mężczyźni, np. w Japonii 13,1, kobiety 8,2. Mniejsze różnice występowały w USA (7,1 i 6,1), w Finlandii i Francji (około 11 i 10 lat). Najkrócej zatrudnieni w jednym miejscu pracy byli młodzi pracownicy w wieku 15-24 lata, np. w Hiszpanii 1,1 roku, relatywnie najdłużej w Luksemburgu 2,5 roku. Dla młodzieży w wieku około 25 lat i starszych do 44 roku okres zatrudnienia w jednym miejscu pracy wynosił średnio od około 5 lat do 9. W przedziale wiekowym od 45 lat zatrudnienie to wynosiło ponad 20 lat w Grecji, Włoszech i Belgii, w pozostałych krajach od około 11 lat (USA) do 18 lat w pozostałych. Zróżnicowaną trwałość zatrudnienia odnotowano w przedziale sektorowym, najdłuższą w branży zaopatrzenia elektryczno-gazowego i w administracji państwowej, najkrótszą w hotelarstwie i restauracjach. Ogólnie długotrwałe zatrudnienie dotyczy urzędników administracji państwowej, legislatury i zarządów przedsiębiorstw. Pracownicy fizyczni niezależnie od kwalifikacji zatrudniani byli na krótsze okresy. W latach 1985-1998 w wielu krajach wzrosła liczba umów o pracę tymczasową z terminem upływu oznaczonym przez pracodawcę, lub zawieranych poprzez agencje pracy tymczasowej; miało to miejsce szczególnie w Hiszpanii, a także w Finlandii, Holandii, Francji i Portugalii. Mniej umów tymczasowych notowano w Austrii, Belgii, Irlandii, we Włoszech, Luksemburgu i Wielkiej Brytanii. W większości krajów zatrudnienie na czas określony dotyczy 15% miejsc pracy.

Konkurentosposobnost' ženščin na rossijskom rynke truda / T. Četvernina, I. Soboleva // Čelovek i Trud. - 2000, nr 11, s. 49-54, tab. wykr.
Konkurencyjność kobiet na rosyjskim rynku pracy.
Tendencja osłabienia pozycji kobiet na rosyjskim rynku pracy, na którym stanowiły ponad połowę ogółu zatrudnionych, stała się zauważalna w połowie lat 90. W wyniku spadku produkcji i zaostrzenia napięć na rynku pracy wśród polityków i działaczy gospodarczych coraz częściej był podejmowany temat powrotu kobiet do obowiązków rodzinnych. Trudno nie oceniać tych propozycji, jako dążenie do wyeliminowania z rynku pracy dużej grupy potencjalnych konkurentów na miejsca pracy. Obecnie kobiety stanowią w Rosji już tylko 47% ogółu zatrudnionych. Szczególnie duży jest spadek udziału zatrudnienia kobiet w nowych, szybko rozwijających się, głównie prywat nych przedsiębiorstwach, zorientowanych na zatrudnienie głównie męskiej siły roboczej Następuje przepływ kobiet do przedsiębiorstw i branż o stosunkowo niskich wynagrodzeniach, znajdujących się na skraju bankructwa. Mały i stale malejący jest udział kobiet wśród pracowników i bezrobotnych kierowanych na przekwalifikowanie zawodowe. Wśród bezrobotnych kobiety stanowią od 2/3 do 3/4 tej zbiorowości, są one bardziej aktywne niż mężczyźni w samodzielnym poszukiwaniu pracy i mniej liczą na uzyskanie jej za pośrednictwem oficjalnych organów zatrudnienia.

La mobiliteé professionnelle dans l'Union européenne: quelques constats, enjeux et perspectives / F. Vandamme // Revue Internationale du Travail. - 2000, nr 4, s. 493-512 bibliogr.
Płynność zawodowa w Unii Europejskiej: spostrzeżenia, wskaźniki i perspektywy.
Podstawowym przejawem wolności w Unii Europejskiej jest swobodny przepływ siły roboczej, hamowany jeszcze uregulowaniami z zakresu polityki regionalnej, ubezpieczeń, opieki socjalnej i stosunków pracy. Międzynarodowe Biuro Pracy w obawie przed ryzykiem marginalizacji społecznej i ekonomicznej pracowników spoza Wspólnoty zorganizowało już w 1990 r. obrady okrągłego stołu, ale mimo nacisku na ratyfikowanie właściwych konwencji o prawach pracowników imigrantów nie ma dotąd pożądanych regulacji. Kontynuacją Traktatu z Amsterdamu jest ratyfikowanie 2 dyrektyw o zakazie dyskryminacji z powodu narodowości, rasy, wieku, płci i przekonań religijnych. Zaakceptowano imigrację zawodową z krajów Europy południowej wraz z ułatwieniem dostępności do świadczeń socjalnych. Niektórzy ekonomiści, zestawiając liczby - 5,5 mln obywateli Unii pracujących w różnych krajach członkowskich wobec 15,5 mln zatrudnionych obywateli państw spoza Unii - uważają za celowe przeanalizowanie konsekwencji politycznych i ekonomicznych tych relacji. Badania z 1997 r. wykazały, że migracje między krajami Wspólnoty są relatywnie niewielkie, większe i rosnące przepływy mają miejsce między regionami jednego państwa. Wolny przepływ siły roboczej wynika z ograniczeń natury społecznej i ekonomicznej, niepewności zakresu ubezpieczeń i praw obywatelskich, rosnącego bezrobocia, specjalnych regionalnych i branżowych wymogów kwalifikacyjnych. Regionalna polityka zatrudnienia dzięki kooperacji międzypaństwowej zmierza do racjonalnego rozmieszczenia gospodarczych punktów rozwojowych wraz z czynnikiem ludzkim. Postanowienia Traktatu Amsterdamskiego stawiają wymagania w zakresie bezpieczeństwa socjalnego, ochrony pracy i umów cywilnych, jasnego formułowania i przestrzegania podstawowych praw unijnych.

O formirovanii sistemy garantij obespečenija zanjatosti naselenija / E. Orlova // Čelovek i Trud. - 2000, nr 12, s. 50-53, tab.
O kształtowaniu się systemu gwarancji zatrudnienia ludności.
Ustawa o zatrudnieniu Federacji Rosyjskiej przewiduje trzy rodzaje gwarancji zatrudnienia ludności: gwarancje państwa w realizacji prawa do pracy, dodatkowe gwarancje dla poszczególnych grup ludności oraz gwarancje socjalnej pomocy dla bezrobotnych. Są to tylko stwierdzenia ogólne, bez określenia kryteriów i zasad ich stosowania. Gwarancje zatrudnienia można kategoryzować według celu przeznaczenia (gwarancja pracy, materialne wsparcie bezrobotnych, gwarancje zasad przyjmowania i zwalniania z pracy), źródeł finansowania oraz kategorii (praca dla inwalidów, młodzieży, żołnierzy zawodowych itp.). W tabelarycznej formie przedstawiono plan wszechstronnego systemu zapewnienia (gwarancji) zatrudnienia. Wskazano poszczególne formy gwarancji - kształcenie zawodowe, przekwalifikowanie, roboty publiczne, zasiłek dla bezrobotnych, renta okresowa, pomoc społeczna, tworzenie specjalnych miejsc pracy, ochrona istniejących miejsc pracy, zapewnienie bezrobotnym bezpłatnej opieki zdrowotnej, tworzenie obowiązkowych limitów miejsc pracy dla osób szczególnie chronionych (np. niepełnosprawnych, jedynych żywicieli rodzin, samotnych matek itp.), wypłacanie zasiłków uzupełniających lub stypendiów specjalnych (np. dla studentów odbywających naukę i praktyki zawodowe na terenach niebezpiecznych, skażonych, w warunkach uciążliwych). Gwarancjom tym przyporządkowano warunki ich uzyskania, osoby uprawnione, źródła finansowania oraz podstawy prawne.

Part-time workers: in from the periphery // Industrial Relations Services Employment Review. - 2001, nr 725, IRS Employment Trends, s. 4-10, tab.
Pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy: z peryferii do centrum.
Obserwowany na świecie wzrost liczby pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy jest jedną z najbardziej wyraźnych zmian strukturalnych na rynku pracy w ostatnich dekadach np. w Wielkiej Brytanii na takich warunkach jest zatrudnionych około 7 mln osób. Początkowo pracownicy tacy byli traktowani jako siła robocza o niskim statusie zawodowym, słabo opłacana, stanowiąca peryferie rynku pracy, ale już obecnie wiele firm, jak wynika z prezentowanego badania przeprowadzonego wśród 94 pracodawców z Wielkiej Brytanii, chętnie zatrudnia pracowników, którzy sami wyrażają ochotę na pracę w niepełnym wymiarze czasu w zawodach i na odpowiedzialnych stanowiskach wymagających wysokich kwalifikacji. Analizowano cele i przyczyny wykorzystywania przez pracodawców tej formy zatrudnienia. Okazuje się, że przedsiębiorstwa dzięki wyspecjalizowanym pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy zachowują elastyczność zatrudnienia, mogą także zatrzymać wykwalifikowany personel. Na kurczącym się rynku pracy w Wielkiej Brytanii, gdy pracodawcy za wszelką cenę pragną utrzymać w firmie fachowców, w sukurs przychodzi im zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, na przykład prawie 100% pracowników półetatowych stanowią kobiety wychowujące dzieci, które nie byłyby w stanie podjąć pracy w pełnym wymiarze czasu.

La politiques actives de l'emploi et le rôle des incitations / B. Cockx // Revue Internationale du Travail. - 2000, nr 4, s. 513-537, rys. bibliogr.
Aktywne formy polityki zatrudnienia i rola przekonywania.
Systemy świadczeń na wypadek bezrobocia krytykowane są za stwarzanie sytuacji uzależnienia i za utrwalanie zjawisk bezrobocia. Metody z okresu gdy nie występowało bezrobocie strukturalne zakładały czasową pomoc w przypadku niezawinionej utraty pracy. Upowszechniający się model trwałego bezrobocia wymaga zdecydowanego przeciwdziałania, może nim być pozbawienie świadczeń w przypadku przedłużania okresów bezrobocia, odrzucania propozycji pracy jako nieodpowiedniej lub braku zainteresowania w poszukiwaniu pracy. Skuteczną metodą może okazać się również zobowiązanie bezrobotnego do uczestnictwa w aktywnym programie szkolenia zawodowego lub podjęcie pracy okresowej. Rozwiązaniem problemu bezrobocia może stać się konkurencyjna gospodarka, elastyczność wynagrodzeń oraz uwolnienie procesu zatrudnienia od niektórych uregulowań prawnych przy jednoczesnym zacieśnianiu relacji między pracodawcą i pracownikiem. Według danych statystycznych prawdopodobieństwo powrotu do aktywności zawodowej maleje wraz z przedłużaniem statusu bezrobotnego, stąd wniosek o celowości kierowania kwot z zasiłków na programy wspierające powroty do pracy. Jednym z programów jest zatrudnienie czasowe, podtrzymujące kwalifikacje. Jedna z teorii wiąże stan trwałego bezrobocia z niedostosowaniem strukturalnym ofert pracy i możliwości kwalifikacyjnych mieszkańców danego terenu. Ekonomiści stale poszukują metod aktywizacji bezrobotnych, gdyż zawodzi kształcenie przymusowe według ustalonych programów tych, którzy nie są w stanie sprostać wygórowanym wymaganiom kwalifikacyjnym.

Public-service employment programs in selected OECD countries / M. M. Brodsky // Monthly Labor Review. - 2000, nr 10, s. 31-41, tab.
Publiczne programy zatrudnienia w wybranych krajach OECD.
Publiczne programy zatrudnienia odgrywają ważną rolę w wielu krajach OECD, czasami stanowią one jedyny efektywny sposób pomocy osobom długotrwale bezrobotnym, nisko wykształconym i o niskich kwalifikacjach. Wprowadzenie w 1996 r. Ustawy o stwarzaniu szans zatrudnienia w USA przekształciło system ochrony społecznej w tym kraju w system oparty na zatrudnieniu. Ustawa nakłada bowiem wymóg znalezienia pracy dla wszystkich bezrobotnych po dwóch latach korzystania z pomocy społecznej. Wiele osób pobierających zasiłki z pomocy społecznej znalazło obecnie zatrudnienie w sektorze prywatnym, ogółem szacuje się, że w rezultacie obowiązywania ustawy 50-70% korzystających z pomocy społecznej znalazło zatrudnienie. Jednak zdaniem ekspertów, ustawa może rodzić potencjalne trudności w przyszłości z powodu negatywnego wpływu ewentualnego kryzysu ekonomicznego na zdolność znalezienia pracy przez osoby korzystające z pomocy społecznej. Analizowano trendy w zakresie publicznych programów zatrudnienia w kilku wybranych krajach OECD, w których traktowane są one jako narzędzie przywrócenia zatrudnienia długotrwale bezrobotnym. Jak wynika z prezentowanych danych obecne wydatki w wybranych europejskich krajach OECD na powyższe programy wynosiły w ostatnich latach 0,14% PKB i objęły odpowiednio 15,7% ogółu siły roboczej. Ostatnio w USA ograniczono zasięg dotychczasowych programów, których rezultatem było uchwalenie ustawy o nowoczesnym zatrudnieniu i szkoleniu. Po wejściu w życie ustawy o stwarzaniu szans zatrudnienia realizowany jest program tymczasowej pomocy rodzinom potrzebującym, zakładający stworzenie płatnych, publicznie finansowanych miejsc pracy dla osób spełniających kryteria stanowe, np. w stanach New York i Wisconsin skorzystało z tych programów 35 tys. bezrobotnych dotychczas korzystających z pomocy społecznej (1% z rodzin włączonych do programu w 1998 r.).

Vnutrennyj rynok truda v teorii i na praktike / N. Saprykina // Čelovek i. Trud. - 2000, nr 12, s. 43-46, tab. 
Wewnętrzny rynek pracy w teorii i praktyce.
Wśród naukowców i specjalistów trwa spór o treść pojęcia "wewnętrzny rynek pracy". Jedni odmawiają mu prawa istnienia, inni szeroko z niego korzystają, różnie go rozumiejąc. Prezentując poglądy rosyjskich ekonomistów w tej kwestii (m.in. A. Rofe, A. Nikiforova, G. Slesingera, A. Alaverdova, N. Volnina, A. Kotlara i in.), wskazano, że bez względu na spory teoretyczne, pojęcie to ma duże znaczenie praktyczne, zwłaszcza w świetle coraz bardziej słabnącej pozycji neoklasycyzmu i rosnącego znaczenia teorii ekonomii instytucjonalnej, która stworzyła to pojęcie. Przedsiębiorstwo jest tu kompleksową, całościową organizacją gospodarczą, tworzącą własną hierarchię administracyjną i swoje wewnętrzne zasady regulowania stosunków pracy, niezależnie od zewnętrznych mechanizmów popytu i podaży. Na tym założeniu oparto zasady i cele badania załogi jednego z prywatyzowanych przedsiębiorstw państwowych ze szczególnym uwzględnieniem wzajemnych relacji pracowniczych w warunkach zagrożenia zaostrzoną wewnętrzną konkurencją możliwości dalszego zatrudniania jako współudziałowców firmy.

Vývoj zamestnanosti a nezamestnanosti v Slovenskej republike / J. Košta, L. Azudová, J. Okáli // Ekonomicky Časopis. - 2000, nr 4, s. 397-423, tab., wykr.
Zmiany zatrudnienia i bezrobocia w Republice Słowackiej.
Najpoważniejszym czynnikiem wzrostu podaży pracy w Słowacji w latach 1990-1998 był wzrost liczby ludności w wieku produkcyjnym (około 305 tys. osób), z czego 42% stanowili ludzie młodzi w wieku 15-24 lata. Obserwowany w tym czasie wzrost liczby uczniów i studentów tylko nieznacznie po 1994 r. wpłynął na obniżenie podaży pracy. Spadek liczby kobiet na urlopach macierzyńskich oraz osób zatrudnionych za granica był czynnikiem wzrostu podaży. Największy spadek zatrudnienia osób w wieku poprodukcyjnym nastąpił w latach 1990-1991 (około 95 tys. osób), później był on znacznie wolniejszy. Czynnikiem łagodzącym spadek zatrudnienia było zmniejszenie przeciętnej liczby godzin przepracowanych przez jednego pracownika; w 1993 r., roku największego spadku PKB, jeden pracownik średnio pracował 35 godzin tygodniowo. Zmieniała się gałęziowa struktura zatrudnienia głównie przez spadek udziału rolnictwa, przemysłu i budownictwa na korzyść handlu. Stopa bezrobocia jest silnie zróżnicowana wg poziomu wykształcenia, kwalifikacji oraz wieku. W 1999 r. bezrobocie wśród osób z wykształceniem podstawowym przekroczyło 34%, wśród pracowników pomocniczych bez kwalifikacji 23%, a wśród osób młodych do 24 roku 32%.

Women in the labour market: results from the spring 2000 LFS / B. Twomey // Labour Market Trends. - 2001, nr 2, s. 93-106, tab. wykr.
Kobiety na rynku pracy: wyniki badania siły roboczej z wiosny 2000 r.
Przedstawiono strukturę udziału kobiet w rynku pracy w ostatnim 10-leciu w Wielkiej Brytanii do wiosny 2000 r., opierając się na danych uzyskanych z badań siły roboczej przeprowadzanych regularnie co kwartał każdego roku. Z analiz wynika, że wskaźniki ekonomicznej aktywności kobiet w badanym okresie wykazują stałą tendencję wzrostową. Pomiędzy 1990 a 2000 r. wskaźnik aktywności zawodowej kobiet w wieku produkcyjnym (16-59 lat) wzrósł z 71 do 73%, wskaźnik aktywności ekonomicznej mężczyzn w tym samym okresie spadł z 88 do 84%. Obecność dziecka w rodzinie miała najbardziej znaczący wpływ na poziom aktywności ekonomicznej kobiet. Wskaźnik aktywności dla kobiet posiadających dzieci wyniósł 69% na wiosnę 2000 r. i był o 6% niższy niż kobiet bezdzietnych. Aktywność ekonomiczna kobiet z dziećmi poniżej 5 lat była najniższa i utrzymywała się na poziomie 58%, ale była i tak wyższa o 10% w porównaniu z 1990 r. Najwyższy wskaźnik aktywności zawodowej (80%) był wśród kobiety z dziećmi w wieku od 16 do 18 lat. Jak wykazały badania, posiadanie partnera miało niewielki wpływ na poziom aktywności ekonomicznej kobiet bezdzietnych. Natomiast kobiety zamężne i żyjące w stałych związkach posiadające dzieci, prezentowały wyższy wskaźnik aktywności ekonomicznej niż samotne matki. Wskaźnik bezrobocia wśród kobiet w Wielkiej Brytanii w badanym okresie, obliczony wg wskazówek Międzynarodowej Organizacji Pracy wyniósł 5% i zmalał o 2% w porównaniu do wiosny 1995 r. Wskaźnik ten maleje dla matek starszych dzieci, a najwyższy jest wśród kobiet z dziećmi poniżej 4 lat (7%). Według badania siły roboczej z kwietnia 2000 r. 71% kobiet nieaktywnych ekonomicznie stwierdziło, że nigdy nie poszukiwało pracy. Połowa z nich podawała, jako przyczynę braku aktywności zawodowej, chęć opieki nad rodziną i dziećmi.

Wybór na podstawie Przeglądu Dokumentacyjnego GBPiZS GAJ

Przegląd krajowy (grudzień)

Badanie bezrobocia długotrwałego / red. M. Kabaj. - Warszawa : IPiSS, 2001. - 243 s. 

Bezrobocie - stracone 4 lata / B. Grzybowski // Nowy Tygodnik Popularny. - 2001, nr 42, s. 4-5.

Charakter ubezpieczenia bezrobocia / M. Śliperski // Przegląd Ubezpieczeń Społecznych i Gospodarczych. - 2001, nr 11, s. 39-40. 
Przykład Francji i perspektywy rozwoju w Polsce.

Fundusz Pracy składnikiem kosztów pracy / P. Kwaczkowski // Nowe Ubezpieczenia. - 2001, nr 21, s. 13-15.
Kto wpłaca a kto korzysta z Funduszu Pracy.

Jak znaleźć najlepszych kandydatów, jak zrestrukturyzować zatrudnienie / I. Wąsowicz; rozm. G. Kozyra // Prawo i Gospodarka. - 2001, nr 272 : 22.11 dod. Zarządzanie, s. I.

Polityka rynku pracy wobec integracji z Unią Europejską. - Warszawa : IPiSS, 2001. - 118 s. - (Opracowania Projekt Celowy Zamawiany / IPiSS ; nr 7).

Praca w Unii Europejskiej / T. Pietryga // Gazeta Prawna. - 2001, nr 150, s. 25.
Dot. umów regulujących zasady zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej przez obywateli krajów kandydujących (Polska, Czechy, Bułgaria) w państwach UE.

Rozwój usług edukacyjnych a zmieniający się rynek pracy / M. Leszczyński // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2001, nr 2, s. 44-56.

Ulgi w zatrudnianiu absolwentów / D. Gatner // Prawo Przedsiębiorcy. - 2001, nr 41, s. 22-23.

Wpływ swobody przepływu kapitału na polski rynek pracy / J. Witkowska. - Warszawa : IPiSS, 2001. - 71 s. - (Opracowania Projekt Celowy Zamawiany / IPiSS ; nr 3).

Wyzwania współczesnego rynku pracy a przygotowanie młodzieży do roli nowoczesnego pracownika XXI wieku / A. Kapelski // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2001, nr 2, s. 67-74. 
Jaki powinien być pracownik w XXI wieku.

Zatrudnienie i przeciwdziałanie bezrobociu - zmiany w przepisach / T. Olejarz // Prawo Pracy. - 2001, nr 10, s. 10-22.

Zmiany na rynku pracy jako wyzwanie edukacyjne / A. Ziomek // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. - 2001, nr 2, s. 75-84.
___________________

Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o ułatwieniu zatrudnienia absolwentom szkół // Dziennik Ustaw. - 2001, nr 122, poz. 1325.

Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o zm. ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu oraz ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa // Dziennik Ustaw - 2001, nr 122, poz. 1323.

Przegląd zagraniczny (grudzień)

Avoir un emploi et en rechercher un simultanément : types d'itinéraires passant sur la frontičre de l'emploi et du chômage / H. Huyghues Despointes // Revue de la IRES. - 2001, nr 1, s. 125-153, rys.
Być zatrudnionym i jednocześnie poszukiwać pracy : droga na granicy zatrudnienia i bezrobocia.
W sytuacji masowego bezrobocia akceptowano podejmowanie pracy zarobkowej bez rezygnacji ze statusu bezrobotnego poszukującego stałego zatrudnienia. Problem ten nabrał znaczenia na początku 2000 r., gdy 1/4 poszukujących pracy, będących w rejestrze Krajowej Agencji ds. Zatrudnienia (ANPE), zadeklarowała wykonywanie pracy w skróconym wymiarze lub dorywczo. Dyrektywy na temat ograniczonej działalności bezrobotnych, korzystających z zasiłków oraz beneficjentów minimum socjalnego, zezwalają w pewnych warunkach na łączenie zasiłków z działalnością zawodową. Celem tych regulacji wraz z uelastycznieniem stosunków pracy jest poprawa sytuacji na rynku pracy. Nadal pozostaje dyskusyjny problem, czy praca w niepełnym wymiarze prowadzić będzie do zatrudnienia na stałe, czy stanie się pułapką ograniczającą możliwości jego poszukiwania. Przedmiotem badań ankietowych, do których włączono również zatrudnionych w pełnym wymiarze, ale niezadowolonych z jej warunków były kwestie słuszności szczególnej sytuacji łączenia zatrudnienia z poszukiwaniem pracy i jej wpływu na karierę zawodową. Praktyka łączenia zatrudnienia z jednoczesnym poszukiwaniem pracy rozwinęła się po 1994 r. wraz z wyodrębnieniem szczególnej grupy osób, które między październikiem 1994 r., a listopadem 1996 r. zadeklarowały przepracowanie co najmniej 1 miesiąca z jednoczesnym poszukiwaniem pracy. Grupa ta była silnie sfeminizowana i młodsza w porównaniu z populacją czynną zawodowo, reprezentowała poziom wykształcenia średni techniczny lub krótkie przeszkolenie zawodowe.

Beratungsdienstleistungen für kleine und mittlere Unternehmen - Möglichkeiten und Grenzen der Arbeits marktberatung / H. W. Bach // Arbeit und Beruf. - 2001, nr 4, s. 97-99.
Poradnictwo dla małych i średnich firm - możliwości i granice poradnictwa rynku pracy.
Przedsiębiorstwa zmuszone do zmniejszenia stanu zatrudnienia lub znajdujące się w głębokim kryzysie wymagają zupełnie innej pomocy ze strony jednostek administrujących pracą niż firmy dobrze prosperujące w normalnej sytuacji. Firmy mające trudności wymagają trafnych i skutecznych działań by móc zapobiec bezrobociu, zapewnić lub przekształcić miejsca pracy. Innego jeszcze rodzaju porad wymaga założenie przedsiębiorstwa lub przejęcie zakładu. Generalnie firmy, zwłaszcza małe, oczekują od urzędów pracy intensywnego, bezproblemowego kontaktu i porady. Jednak około 60% małych i średnich firm ma negatywne doświadczenia z kontaktów z tymi urzędami i ich unika. Prywatne pośrednictwo pracy połączone z poradnictwem pozwala lepiej reagować na sygnały rynkowe i integrować bezrobotnych. Nieliczna obsada urzędów pracy nie jest w stanie sprostać nałożonym obowiązkom, stąd też system pośrednictwa i poradnictwa pracy pilnie potrzebuje wzmocnienia przez dopływ nowych pracowników i ich kształcenie w dziedzinie ekonomiki przedsiębiorstw i spraw personalnych. Poradnictwo rynku pracy wobec funkcjonujących prawie 2 mln małych i średnich firm stwarza poważne problemy organizacyjne. Wyjątkowe muszą być tylko kontakty osobiste, a regułą stać się kontakty telefoniczne i przez pocztę elektroniczną. Zaleca się korzystanie z biuletynów pracodawców średnich firm, możliwie branżowych lub o wybranej tematyce. Wzorem tu mogą być wydawane przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Technologii Rynek i Szanse dla dużych firm, Perspective, Personal Direct.

Contingent work in the late-1990s / S. Hipple // Monthly Labor Review. - 2001, nr 3, s. 3-27, tab. wykr.
Praca dorywcza w późnych latach 90.
W lutym 1999 r. liczba osób pracujących w USA na stanowiskach pracy okresowej np. na czas określony lub niezapewniających długotrwałego zatrudnienia wynosiła 5,6 mln tj. 4,3% ogólnego zatrudnienia, przy czym liczba zatrudnionych i wskaźniki trwałości zatrudnienia były zbliżone do wyników spisu z 1987 r. Analizowano strukturę tego zatrudnienia i jej zmiany w porównaniu do stanu z lat poprzednich, z uwzględnieniem wieku, płci, sytuacji rodzinnej, narodowości, kraju pochodzenia, wymiaru czasu pracy, poziomu wykształcenia, charakteru wykonywanej pracy, sektora gospodarki, gałęzi przemysłu oraz zatrudnienia w jednym lub dwu miejscach pracy. Analiza uwzględniała aspekty regionalne, przynależność do związków zawodowych, osobiste preferencje zewnętrzne przyczyny skłaniające do poszukiwania i podejmowania pracy dorywczej, poziom wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą w porównaniu z osobami zatrudnionymi na stanowiskach dających pewność zatrudnienia. Spis ujawnił, że zarobki osób zatrudnionych dorywczo były niższe niż dłużej pracujących, co łączyło się m.in. z ich niższym poziomem wykształcenia. Większość pracujących dorywczo (2/3) nie była ubezpieczona lecz korzystała z przysługujących im uprawnień ubezpieczeniowych, pracujących członków rodziny, dotyczyło to zwłaszcza kobiet, a w przypadku osób powyżej 65 lat - z uprawnień własnych uzyskanych w okresie poprzedniej aktywności zawodowej. Tylko 15% osób pracujących dorywczo uczestniczyło w zakładowych programach emerytalnych. Większość zatrudnionych dorywczo wolałoby pracować na stanowiskach pracy dających pewność zatrudnienia i takiej pracy poszukiwała. Postawy wobec pracy dorywczej są silnie zróżnicowane w zależności od wieku, wykształcenia, rodzaju stanowiska oraz gałęzi przemysłu.

Disability and the labour market: results from the summer 2000 LFS / B. Twomey // Labour Market Trends. - 2001, nr 5, s. 241-252, tab. wykr.
Niepełnosprawność a rynek pracy: rezultaty badań siły roboczej z lata 2000. 
Wykorzystując dane dotyczące siły roboczej z lata 2000 r. przedstawiono problemy zdrowotne będące przyczynami niepełnosprawności oraz porównano cechy charakterystyczne rynków pracy osób niepełnosprawnych i ludzi zdrowych. Dokonano przeglądu populacji osób niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii oraz ich sytuacji według płci, regionu i typu problemów zdrowotnych. Zaprezentowano niektóre wskaźniki dotyczące udziału osób niepełnosprawnych w rynku pracy, charakteryzujące ich aktywność ekonomiczną, zatrudnienie, poziom bezrobocia (wg klasyfikacji Międzynarodowej Organizacji Pracy). Z omówienia wynika, że według szerokiej definicji niepełnosprawności w 2000 r. prawie co piąta osoba aktywna ekonomicznie w Wielkiej Brytanii była niepełnosprawna; ogółem 6,8 mln osób, w tym 3,6 mln mężczyzn i 3,2 mln kobiet. 36% osób niepełnosprawnych zgłaszało problemy z systemem kostno-szkieletowym jako przyczynę niepełnosprawności, w tym 35% mężczyzn i 37% kobiet. Aktywność ekonomiczna osób niepełnosprawnych wynosiła 52% ogółu tej populacji w porównaniu z 86% u ludzi zdrowych. W 2000 r. 3,2 mln osób niepełnosprawnych pracowało zawodowo, a wskaźnik zatrudnienia wynosił 47% w porównaniu z 82% osób zdrowych. Wskaźnik bezrobocia (wg MOP) wśród osób niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii był prawie dwukrotnie wyższy niż dla osób zdrowych i wynosił 9,5%, dla niepełnosprawnych mężczyzn wyniósł on 10,7%.

Innovacionnye metody rešenija problemy zanjatosti v Avstralii / G. M. Kostjunina // Trud za Rubežom. - 2001, nr 1, s. 41-50.
Innowacyjne metody rozwiązywania problemów zatrudnienia w Australii.
Gospodarka australijska charakteryzuje się stałym wzrostem gospodarczym, wzrostem dochodów na osobę, rosnącym zatrudnieniem i odpowiednim spadkiem bezrobocia. Wskaźnik bezrobocia długookresowego (ponad 12 miesięcy) wynosi obecnie 3,1%, a sezonowego 7,2% z tendencją malejącą. Ostatnie dziesięciolecie w Australii było czasem masowych wdrożeń najnowszych osiągnięć naukowych i technicznych, różnych metod innowacyjnych, także w sferze polityki socjalnej. System normatywnej płacy minimalnej oraz zasiłków socjalnych jest skoordynowany z ceną faktycznej sytuacji materialnej rodziny. Wprowadzona przez rząd w 1998 r. informacyjna sieć pracy i zatrudnienia zastąpiła działalność dotychczasowych służb zatrudnienia i wszelkich programów zwalczania bezrobocia. Sieć ta oferuje poszukującym istotną pomoc materialną oraz szereg usług ułatwiających szybkie znalezienie zatrudnienia, takich jak nauczanie technologii poszukiwania pracy, pomoc w przełamaniu osobistej bierności, doradztwo i pomoc w zakładaniu własnych firm małego biznesu, korzystanie z centrów szkolenia zawodowego. Świadczenia dla bezrobotnych finansowane są z budżetu państwa w ramach środków na ubezpieczenia społeczne. Świadczenia te są stosunkowo wysokie, ale osoby otrzymujące od społeczeństwa pomoc finansową musza wykazać się aktywnością w poszukiwaniu pracy i chęcią dostosowania swych kwalifikacji do potrzeb rynku pracy.
The job market in 2000 : slowing down as the year ended / J. L. Martel, D. S. Langdon // Monthly Labor Review. - 2001, nr 2, s. 3-30, tab. wykr.
Rynek miejsc pracy w ostatnim dziesięcioleciu 2000 r. : spadek pod koniec roku.
Ostatnie dziesięciolecie XX w. charakteryzowało się w USA bezprecedensowym, długim okresem ekspansji gospodarczej, lecz w połowie ostatniego roku nastąpiło pewne spowolnienie tego tempa. Zjawisko to łączy się ze zwiększaniem przez Rezerwę Federalną stóp procentowych, co stanowiło próbę ograniczania inflacji poprzez schłodzenie tempa wzrostu gospodarki, wynoszącego 4,8% w I i 5,6% w II kwartale 2000 r. Tempo wzrostu zatrudnienia poza rolnictwem kształtowało się na poziomie 2,3% w I połowie roku, 2,0% w III kwartale i 1,6% w IV kwartale, zwłaszcza w usługach i przemysłach wydobywczych, co było reakcją na kryzys paliwowy, natomiast w przemysłach przetwórczych nastąpił pewien spadek zatrudnienia. Podjęto próbę szczegółowej analizy tych zjawisk w oparciu o dane z Bieżącego spisu zatrudnienia (CES) oraz Bieżącego spisu ludności (CPS). Omówiono szczegółowo przyczyny rozbieżności danych pochodzących z obu tych spisów związane z odmienną metodologią, zmiany poziomu zatrudnienia w poszczególnych przemysłach oraz grupach usług, także w administracji federalnej i stanowej. Analiza wyjaśnia szczegółowe czynniki wpływające na tendencje zmian zachodzących w wybranych branżach. Ogólne zmiany poziomu zatrudnienia w różnym stopniu wpływały na poziom zatrudnienia grup etnicznych i rasowych oraz poszczególnych kategorii pracowników: np. najemnych, pracujących na własny rachunek, zaliczanych do różnych grup zarobkowych.

Job search methods : Internet versus traditional / P. Kuhn, M. Skuterud // Monthly Labor Review. - 2000, nr 10, s. 3-11, tab.
Metody poszukiwania pracy: Internet kontra sposoby tradycyjne.
W 1998 w USA 15% bezrobotnych poszukiwało pracy wykorzystując Internet, a połowa z nich korzystała z dostępu do niego w domu, pozostała grupa wykorzystywała dostęp do sieci w miejscach pracy lub w bibliotece publicznej. Wskaźniki korzystania z ofert pracy zamieszczonych w Internecie zaczynają obecnie przewyższać te dotyczące tradycyjnych sposobów poszukiwania pracy, takie jak usługi prywatnych agencji pośrednictwa pracy, kontakty towarzyskie i rodzinne, wykorzystywanie rejestrów ofert związków zawodowych i organizacji zawodowych. Autorzy, śledząc sytuację w zakresie metod poszukiwania pracy uważają, że w czasach rozwoju handlu za pomocą Internetu, powinno zwrócić się szczególną uwagę na to, że powoduje to także transformację rynku pracy i sposobów poszukiwania zatrudnienia przez pracowników, a pracodawcy rekrutują nowych pracowników. Szacuje się, że obecnie w USA istnieje około 2000 ofert pracy w Internecie, a nie zbadano dotychczas jaki procent bezrobotnych Amerykanów znajduje w ten sposób nowe miejsce pracy. Badano częstotliwość z jaką Amerykanie poszukują pracy przez Internet według kryteriów rasy, płci, innych wskaźników demograficznych, miejsca korzystania z Internetu oraz relacje pomiędzy poszukiwaniami pracy za pomocą Internetu, a tradycyjnymi sposobami. Wykorzystano dane uzyskane z suplementu do bieżącego badania populacji z grudnia 1998 r. dotyczącego korzystania z komputera i Internetu. Za tradycyjne techniki poszukiwania pracy uznano bezpośredni kontakt z pracodawcą, publiczną i prywatną agencją pośrednictwa pracy, centrami ofert pracy dla absolwentów, rozsyłanie aplikacji, sprawdzanie rejestrów ofert związków zawodowych, odpowiedzi na ogłoszenia prasowe itp. Z analiz wynika, że wskaźnik częstotliwości poszukiwania pracy za pomocą Internetu w USA wzrasta od 1998 r., chociaż równocześnie zauważalne jest także zainteresowanie kandydatów bezpośrednim kontaktem z pracodawcą i rozsyłaniem lub przedkładaniem wprost aplikacji wraz z CV do wielu potencjalnych pracodawców.

Labour market outcomes: a cross-national study / P. Kuhn // East-West Review. Labor Law and Social Policy. - 2000, nr 1/2, s. 141-186 bibliogr.
Wskaźniki rynku pracy: studium w przekroju krajowym.
Wielu badaczy zwróciło uwagę na to, że w ciągu ostatnich 15 lat rynek pracy w Kanadzie uległ znacznej polaryzacji. Wśród licznych procesów towarzyszących temu zjawisku odnotowano m.in. wzrost nierówności zarobków wśród nisko i wysoko wykwalifikowanych pracowników, starszych i młodszych pracowników oraz w liczbie godzin pracy w tygodniu przypadających na poszczególnych zatrudnionych. Dostrzeżono też wzrost koncentracji bezrobocia i braku możliwości znalezienia zatrudnienia wśród osób o niskich kwalifikacjach. Autor rozważa przyczyny takiej polaryzacji zatrudnienia i jej konsekwencje społeczne w kontekście ostatnich trendów obserwowanych na rynku pracy w Kanadzie i ich zbieżności z tendencjami światowymi, zwłaszcza w rozwiniętych gospodarczo krajach europejskich. Główne wnioski z analiz wskazują, że Kanada nie jest jedynym państwem na świecie doświadczającym polaryzacji rynku pracy w takim zakresie. Powszechnymi, negatywnymi konsekwencjami procesu polaryzacji są potencjalny wzrost przestępczości i niepokojów społecznych oraz drastyczne ograniczanie wydatków na programy ochrony socjalnej. Korzyści jakie płyną z tego procesu to przede wszystkim zachęta dla ludzi elastycznych do zdobywania nowych kwalifikacji i tym samym aspirowania do elit gospodarki opartej na wiedzy i umiejętnościach. Niezbędne jest, zdaniem autora, wobec tej sytuacji na rynku pracy poszukiwanie przez kreatorów polityki zatrudnienia sposobów łagodzenia potencjalnych konfliktów, niepokojów i gwałtownych tendencji poprzez odpowiednio wczesne reagowanie na sygnały płynące z rynku pracy, zwłaszcza w zakresie adaptacji do realiów globalnych całego systemu edukacji i szkoleń pracowniczych.

Measuring the generosity of unemployment benefit systems: evidence from Hungary and elsewhere in Central Europe / E. Bardasi [et al.] // Acta Oeconomica. - 2000/2001, vol. 51, nr 1, s. 17-42.
Miara hojności systemów zasiłków z tytułu bezrobocia: świadectwa z Węgier i niektórych krajów Środkowej Europy.
Rozpatrywano dwa aspekty przedmiotowe systemów zasiłków z tytułu bezrobocia - prawdopodobieństwo, że zasiłek otrzymują bezrobotni spełniający międzynarodowe standardy (MOP, OECCD - definiujące pojęcie bycia bezrobotnym) według kryterium dostępności i poszukiwania pracy, oraz prawdopodobieństwo, że w populacji odbiorców zasiłków poszukiwania pracy są rzeczywiście prowadzone. Badania sondażowe dotyczyły głównie Węgier, ale uwzględniono również 5 krajów Europy Środkowej (w tym Polskę) oraz Hiszpanię i Wielką Brytanię. Analizowano również problem znacznego spadku na Węgrzech funduszy przeznaczonych na zasiłki z tytułu ubezpieczenia na wypadek bezrobocia. Zmiany w strukturze bezrobocia nie mogą stanowić podstawy wyjaśnienia tego faktu, upatruje się przyczyny tego stanu w zredukowaniu hojności systemu ubezpieczeń na wypadek bezrobocia. Okazało się podobne prawdopodobieństwo aktywnego poszukiwania pracy, innego niż prowadzone przez krajowe biura pracy, wśród osób pobierających zasiłki i tych korzystających z ubezpieczenia z tytułu bezrobocia.

La menace du déclassement : réflexions sur la construction et l'évolution des projets professionnels de cadres au chômage / S. Pochic // La Revue de la IRES. - 2001, nr 1, s. 61-88, tab. bibliogr
Niebezpieczeństwo deklasacji : rozważania na temat struktury i przyszłości rozwoju zawodowego kadr bezrobotnych.
Obecna odnowa gospodarcza sprzyja rozważaniom nad fenomenem pełnego zatrudnienia wraz z perspektywą braku rąk do pracy. Według autora teorii bezrobocia sprzecznego z logiką programy dotyczące bezrobotnych powinny zajmować się zjawiskiem odporności na deklasacje, ma to szczególne znaczenie na tle francuskiej specyfiki kulturowej. Pojęcie honoru, rangi społecznej, świadomość praw i obowiązków, powstrzymują Francuzów z wyższych klas zawodowych od podejmowania pracy z wynagrodzeniem naruszającym ich honor zawodowy. Ludzie ci wolą status oczekującego bezrobotnego, aniżeli zdeklasowanie zawodowe. Przedsiębiorstwa, respektując godność zawodową, nie angażują wysoko kwalifikowanych specjalistów na stanowiska niezgodne z ich poziomem. Opór ten słabnie w sytuacji długotrwałego bezrobocia, zmuszającego do obniżenia wymagań. Z analiz danych statystycznych wynika, że specjaliści na wysokich stanowiskach raczej nie przewidują deklasacji zawodowej. Pojęcie "transakcja biograficzna" ukazuje prawidłowość, że każdy kształtuje swą osobowość w dialogu między przeszłością i przyszłością. Pierwszą reakcją pracowników wyższych szczebli, mających za sobą karierę w jednym lub dwóch zawodach, na odejście z przedsiębiorstwa jest próba znalezienia takiego samego stanowiska. Krótkie bezrobocie sprzyja postanowieniu utrzymania się w tym samym zawodzie i statusie społecznym. Powtarzające się porażki przy anonsach i bezpośrednich rozmowach skłaniają do obniżenia oczekiwań płacowych, następnie statusu zawodowego, a w końcu do zmiany strategii postępowania.

[La nouvelle assurance chômage] // Droit Social. - 2001, nr 4, s. 345-403.
Nowe ubezpieczenie bezrobocia.
Przywołano rozważania na dwoma, zbliżonymi pojęciami oznaczającymi z jednej strony pomoc, opiekę, zapomogę, a z drugiej ubezpieczenie, zapewnienie i gwarancję, podkreślając przy tym zasadnicze różnice prawne i socjalne. Z prawa do ubezpieczenia, jako ochrony przed ryzykiem korzystają miliony osób, system ten daje pewność odszkodowania i gwarantuje zgodność z obowiązującym prawem w określonych, przewidywalnych warunkach. Podobnej pewności nie daje pomoc, niezależnie od zakresu opieki i sprawiedliwości. Dla wyjaśnienia podstaw obecnej polityki ubezpieczeń społecznych posłużono się przeglądem ewolucji zasad odszkodowań dla bezrobotnych. Do czasu podpisania interprofesjonalnego porozumienia w 1958 r. przepisy na rzecz bezrobotnych działały na zasadach ogólnych, wg których prawo do opieki i prawo do pracy były ze sobą powiązane. Mimo wzrastającego i przed łużającego się bezrobocia, francuski rynek odczuwa trudności przy naborze pracowników w niektórych sektorach gospodarczych. Winę ponosi negatywnie oceniany system edukacyjny. Rosną problemy z wypłatą odszkodowań dla bezrobotnych bez należytego przedstawienia społeczeństwu poważnych analiz faktycznej i przewidywanej w najbliższym czasie sytuacji. Francuskie wytyczne, mieszczące się w ramach konstytucyjnych, wraz z umowami międzynarodowymi nie są jasne i przekonywające.

Wybór na podstawie Przeglądu Dokumentacyjnego GBPiZS GAJ