Przegląd krajowy
- Absolwent -
tańszy pracownik / D. Gatner // Prawo Przedsiębiorcy - 2002, nr 6, s. 15-16.
Możliwość wspierania ze środków Funduszu Pracy pracodawców w zakresie części
kosztów zatrudnienia absolwentów - zgodnie z ustawą o ułatwieniu zatrudnienia
absolwentom.
- Bezrobocie
absolwentów szkół - wciąż trudny problem : działania na rzecz poprawy efektywności
zewnętrznej kształcenia zawodowego / U. Jeruszka // Pedagogika Pracy. - 2001,
nr 39, s. 115-126.
- Co zamiast
umowy o pracę? / M. Oleksyn // Prawo Przedsiębiorcy. 2002, nr 10, s. 16-19.
Alternatywne formy zatrudnienia.
- Cudzoziemiec
na etacie / D. Gatner // Prawo Przedsiębiorcy. - 2002, nr 9, s. 17-19.
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców.
- Czas na
pracę czasową / M. Kowalski // Personel i Zarządzanie. - 2002, nr 4, s. 18-21.
Zagraniczne doświadczenia i polskie perspektywy zatrudnienia na czas określony.
- Dodatkowe
wymagania kwalifikacyjne do wykonywania wybranych prac i
zawodów / Z. Wieczorek. - Cz. 1-2 // Przyjaciel przy Pracy. - 2002, nr 1,
s. 20-22 ; nr 2, s. 12-13.
- Instytucje
a funkcjonowanie rynku pracy / U. Sztanderska. - Cz. 1-3 // Nowe Życie Gospodarcze.
- 2002, nr 1, s. 39-41. ; nr 2, s. 32-31. ; nr 3, s. 32-33.
- Jakość
kształcenia w świetle oczekiwań rynku pracy / T. Gawlik, M. Piotrowski //
Pedagogika Pracy - 2001, nr 39, s. 157-164.
- Liczy
się każde miejsce pracy / M. Boni ; rozm. K. Sadłowska // Rzeczpospolita .
- 2002, nr 57 : 7.03, s. 4.
W związku z propozycją ministra pracy Jerzego Hausnera.
- Miejsce
szkoleń w ograniczaniu bezrobocia w Polsce : studium empiryczne / M. Bednarski
// Polityka Społeczna. - 2002, nr 1, s. 9-13.
- Planowanie
zatrudnienia / Z. Sekuła. - Kraków : Dom Wydaw. ABC, 2001. - 250 s.
- Reformy
rynku pracy nie wystarczą / H. Bińczak // Rzeczpospolita. - 2002, nr 70 :
23/24.03, s. 1, Ekonomika i Rynek s. 1.
Zmniejszenie bezrobocia wymaga zmian w całej gospodarce - to ocena ekspertów
z różnych krajów OECD, prezentowana na konferencji "Kierunki
polityki gospodarczej".
- Rynek
pracy wobec integracji z Unią Europejską / L. Machol-Zajda, B. Kaczyńska //
Polityka Społeczna. - 2002, nr 1, s. 35-39.
Omów. konferencji, która odbyła się 18-19 grudnia pod patronatem ministra
J. Hausnera.
- Socjologiczne
aspekty bezrobocia / P. Mosiek // Polityka Społeczna. - 2002, nr 1, s. 5-9.
- Stres
bezrobocia / T. Klonowicz. - Warszawa : Wydaw. Inst. Psychologii, 2001. -
138 s.
- Swoboda
przemieszczania się pracowników : komentarz / L. Mitrus. - Kraków : Universitas,
2001. - 284 s. - (Prawo Socjalne Unii Europejskiej i Rady Europy).
- Sytuacja
na rynku pracy u progu nowego wieku / M. Szylko-Skoczny // Polityka Społeczna.
- 2002, nr 1, s. 1-5.
- Wybrane
elementy rynku pracy / K. Głąbicka. - Warszawa : WSP TWP, 2001. - 199 s.
- Zatrudnianie
cudzoziemców w Polsce : przepisy wykonawcze / A. Zdak // Służba Pracownicza.
- 2002, nr 2, s. 6-10.
- Zatrudnienie
i edukacja osób niepełnosprawnych w Polsce oraz Unii Europejskiej / J. Stochmiałek
// Pedagogika Pracy. - 2001, nr 39, s. 13-23.
- Zatrudnianie
młodocianych po ostatnich zmianach / M. Pytel // Prawo Pracy. - 2002, nr 2,
s. 7-11.
- Zmiana
statusu prawnego bezrobotnych w latach 1989-2001 / T. Gawlik // Pedagogika
Pracy. - 2001, nr 39, s. 62-84.
Przegląd
zagraniczny
- Débat
autour du rapport de Jean Pisani-Ferry "Plein emploi" / J. Pisani-Ferry //
Travail et Emploi. - 2001, nr 87, s. 127-140.
Debata wokół sprawozdania J. Pisani-Ferry na temat pełnego zatrudnienia.
Artykuł zawiera podsumowanie sprawozdania oceniającego szanse na pełne zatrudnienie
do 2010 r. oraz polemikę dwóch dyskutantów. We Francji, po okresach wzrostu
miejsc pracy w latach 1974-2000 bezprecedensowy stał się spadek bezrobocia.
W latach 1997-2000 przybyło 1,6 mln miejsc pracy. Dobre rezultaty są konsekwencją
wzrostu gospodarczego, redukcji czasu pracy, ulg w składkach socjalnych od
niskich płac i rządowego programu zatrudnienia młodzieży. Obniżenie wskaźnika
bezrobocia nie ma związku z sytuacją demograficzną. Polepszyła się sytuacja
młodych bezrobotnych kobiet, natomiast sytuacja bezrobotnych po 50 roku od
trzech lat pozostaje bez zmian. Postępowi ilościowemu towarzyszy jakościowy
- mniej przymusowego skracania czasu pracy i mniejsza liczba młodych pracowników
na stanowiskach poniżej ich kwalifikacji. Wzrost zatrudnienia idzie w parze
z podwyższeniem średnich płac i indywidualnymi wynagrodzeniami za wydajność.
Negatywnymi stronami jest bezrobocie na poziomie 9,5%, utrzymujący się od
20 lat stały poziom bezrobocia kobiet. Nakreślony przez Unię Europejską w
Lisbonie i przedstawiony przez premiera L. Jospin plan pełnego zatrudnienia
zapoczątkował we Francji dyskusję na ten temat oraz definicji tego zjawiska.
Problemem jest ustalenie stopy bezrobocia - od 3-4% jako słabego, a 5% uznany
jako graniczny etap. Właściwy udział aktywności zawodowej nie został określony.
Zaznaczono rolę polityki obniżania kosztów pracy nisko kwalifikowanej. Autorzy
ilościowym skutkom pełnego zatrudnienia nie przeciwstawiają reakcji na wysoki
pozom opieki socjalnej we Francji, która prowadzi do znanej pułapki bezczynności,
gdy bezrobotny wybiera zasiłek zamiast pracy za niewiele wyższe wynagrodzenie.
- Employment
impact of electronic business / D. E. Hecker // Monthly Labor Review. - 2001,
nr 5, s. 3-16, tab.
Wpływ przedsiębiorstw przemysłu elektronicznego na zatrudnienie.
Biuro Statystyki Pracy USA opracowuje co dwa lata prognozy zatrudnienia w
przemyśle i wg zawodów, uwzględniające zmiany spowodowane przez nowe technologie
i praktyki stosowane w gospodarce. Obecnie publikowane prognozy na nachodzące
dwa lata obejmują gałęzie przemysłowe, których organizacja opiera się na sieci
komputerowej, także przedsiębiorstwa i instytucje, których zarządzanie i gromadzenie
danych opiera się w przeważającym stopniu na systemach komputerowych lub takie,
które przekazują informacje w formie tekstu, dźwięku, obrazu za pomocą komputerów
lub innych urządzeń elektronicznych. Wpływ ww. przedsiębiorstw i instytucji
na zatrudnienie łączy się z zapotrzebowaniem na urządzenia i programy, wymaga
menadżerów systemów, inżynierów, analityków systemów, administratorów zbiorów
danych, naukowców odpowiednich specjalności, programistów. Scharakteryzowano
rozmiar i strukturę zatrudnienia głównych grup zawodowych wg stanu z 1998
r. i czynniki determinujące zapotrzebowanie ogółem oraz wg grup działalności,
takich jak infrastruktura, wytwarzające komputery i ich elementy oraz stosowane
w nich materiały, przedsiębiorstwa obsługujące potrzeby systemów, przedsiębiorstwa
i instytucje posługujące się technikami komputerowymi w swojej działalności
produkcyjnej, handlowej i usługowej różnego typu. Coraz większy udział w tej
ostatniej grupie odgrywają przedsiębiorstwa i instytucje kształcące na różnych
poziomach specjalistów zajmujących się budową urządzeń, tworzeniem programów
i obsługujących systemy komputerowe. Stopień nasycenia gospodarki narodowej
komputerami wywiera istotny wpływ na rozmiary i strukturę zatrudnienia, ulegają
one zmianom w zależności od zakresu i form stosowania elektronicznej techniki
przetwarzania danych.
- Global
trends in flexible labour / ed. A. Felstead, N. Jewson. - Houndmills : Macmillan
Press, 1999. - 213 s.: wykr. - Tabele. - Bibliogr.
Światowe trendy elastyczności pracy.
Zbiór opracowań nt. tendencji w dziedzinie upowszechniania niestandardowych
form zatrudnienia i gospodarowania zasobami pracy. Praca w niepełnym wymiarze,
sezonowe i okresowe umowy pracy, praca na własny rachunek, wolontariat, podnajem
siły roboczej, praca wykonywana samodzielnie przez byłych pracowników firmy
na jej potrzeby, praca nakładcza w domu, telepraca, praca agencyjna, praca
na podstawie umowy zlecenia bez określania godzin pracy, praca w systemie
elastycznego czasu pracy, praca konsultantów i inne formy są przedmiotem zainteresowania
ekonomistów, socjologów, polityków społecznych. Podjęto próbę oceny tych systemów
w poszczególnych krajach, charakterystyki grup osób i okoliczności skłaniających
do wyboru takich form zatrudnienia. Na wybór ten wpływają światowe tendencje
gospodarcze, przepisy prawne regulujące problemy rynku pracy, strategie menadżerów.
Nowe formy pracy mają określony kontekst społeczny. Ich celem jest lepsze,
adekwatne do potrzeb pracodawcy i pracownika gospodarowanie czasem pracy i
czasem wolnym. Przedstawiono m.in. dane o zmianach struktury zatrudnienia
w krajach OECD. Porównano tendencje w zakresie zmian ram prawnych określających
możliwości stosowania niestandardowych form zatrudnienia w Niemczech, Hiszpanii,
Szwecji i Wielkiej Brytanii oraz ich wpływ na zmiany poziomu bezrobocia. Podkreślono
przy tym, że zmiany sytuacji na rynku pracy tych krajów są związane nie tylko
ze zmianami form zatrudnienia i przepisów, ale także innych czynników. Zjawisko
upowszechniania niestandardowych form zatrudnienia występuje także w Australii,
przy czym łączy się ono ze zwiększeniem stopnia kontroli pracowników przez
pracodawcę. Istnieją silne związki pomiędzy istniejącymi niestandardowymi
systemami zatrudnienia, a systemami zabezpieczenia społecznego i strukturą
społeczno-demograficzną zasobów pracy, także modelami życia rodzinnego i ideologią.
- The myth
of the entrepreneurial economy: employment and innovation in smal firms /
R. Parker // Work Employment Society. - 2001, nr 2, s. 373-384, tab. bibliogr.
Mit gospodarczej przedsiębiorczości: zatrudnienie i innowacyjność w małych
firmach.
Przez ostatnie trzydziestolecie gospodarka kapitalistyczna doświadczała znaczących
zmian w strukturze przemysłu, charakterze produkcji i organizacji pracy. Odnotowano
spadek zatrudnienia w tradycyjnych przemysłach, takich jak przetwórstwo, górnictwo,
budownictwo, a wzrost w usługach społecznych, prywatnych, finansowych i handlowych.
Notowano też stabilizację, ale również spadek zatrudnienia w państwowym sektorze.
Autor oceniał zyski przedsiębiorczości gospodarczej na podstawie dostępnych
danych i wyników międzynarodowych badań nad zatrudnieniem, warunkami pracy
i innowacyjnością w małych przedsiębiorstwach w krajach OECD. Zaprezentowane
wyniki badań potwierdziły opinię, że małe firmy nie mogą być postrzegane jako
lepsze od dużych w jakimkolwiek sensie. Pracownicy dużych przedsiębiorstw
mają wyższe płace, większe bezpieczeństwo pracy, odznaczają się wyższymi kwalifikacjami
i wyższym stopniem uzwiązkowienia niż pracownicy małych firm. Większość małych
firm nie jest innowacyjna, nie przyczynia się do wzrostu zatrudnienia i nie
angażuje w nowe praktyki zatrudnia. Aktualne dane sugerują, że do zagadnień
przedsiębiorczości gospodarczej należy podchodzić z większą ostrożnością.
- Présentation
des réformes de l'emploi et de la protection sociale en Chine (1998-1999)
/ V. Alexandre, M.-A. Mercier // Revue Française Affaires Sociales. - 2001,
nr 2, s. 171-192 tab. bibliogr.
Prezentacja reform zatrudnienia i opieki społecznej w Chinach (1998-1999).
W Chinach, wraz z szybkim przejściem od zatrudnienia gwarantowanego na całe
życie do umowy o pracę oraz odejściem od bezpłatnych usług socjalnych i kulturalnych
pojawiły się problemy z bezrobociem, opieką społeczną i odpowiednią statystyką.
Chińskie krajowe biuro statystyczne wprowadzało stopniowo reformę metodologii
i struktury, przystosowując model statystyki do otwartej ekonomii. Obecnie
analizowane są możliwości wprowadzania systemu zbierania danych o zatrudnieniu,
opiece społecznej i płacach drogą ankietyzacji w ramach kooperacji europejskiej.
Nowa ekonomia rynkowa zmusiła Chiny do zapoznania się z czynnikami rozwoju
w innych krajach i dostosowania ich do chińskiej specyfiki. W 1998 r. 700
mln ludzi posiadało pracę, z tego 30% (207 mln) żyło w strefie miejskiej,
a 70% (493 mln) w wiejskiej. W 1997 r. populacja w przedziale 15-64 lata liczyła
829 mln, a z tego 736 mln zakwalifikowano jako siłę roboczą. W końcu 1998
r. ponad 6 mln osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach państwowych zostało
zawieszonych na swoich stanowiskach, pozostając w stanie oczekiwania na pracę.
Około 50% spośród pracowników, którzy utracili swoje miejsca pracy w ostatnim
czasie znalazło zatrudnienie w ciągu 1998 r. Dla zachowania pozycji oczekującego
wymagane jest: zaniechanie poszukiwania pracy w swoim przedsiębiorstwie, wykazanie
chęci utrzymania więzi ze swoim przedsiębiorstwem, nieposzukiwanie pracy poza
dotychczasowym zakładem. Ten szczególny model charakteryzuje przechodzenie
od państwowego zakładu pracy do nowoczesnego przedsiębiorstwa. Pracownicy
nie są zwalniani, otrzymują subwencje w wysokości 60 i 70% ich dotychczasowego
uposażenia (wyższe od zasiłku dla bezrobotnych), a państwo opłaca za nich
składki ubezpieczeniowe.
- Private
Arbeitsvermittlung in Deutschland / R. Dincher, E. Gaugler ; Forschungsstelle
für Betriebswirtschaft und Sozialpraxis. - Manheim : FBS, 2000. - 177 s. -
Bibliogr.
Prywatne pośrednictwo pracy w Niemczech.
Ustawa z 1994 r. otworzyła pośrednictwo pracy prywatnym oferentom. Federalny
Urząd Pracy w 1999 r. przyczynił się do zatrudnienia 3,7 mln osób, a prywatne
pośrednictwo w okresie 1994-1999 skutecznie pośredniczyło w 150 tys. przypadków
(nie licząc pośrednictwa dla artystów). Współpraca Urzędu Pracy i pośredników
prywatnych układa się dobrze. Prywatni pośrednicy wyspecjalizowali się w pewnych
zawodach i branżach, stawiając sobie różne cele; różnią się metodami pracy,
posiadają różne formy prawne i organizacyjne. Publikacja jest sprawozdaniem
opierającym się na badaniu ankietowym pośredników prywatnych, które koncentrowało
się na strukturach, ofertach usług i metodach pracy. Obejmuje ono takie kwestie,
jak liberalizacja pośrednictwa pracy, wyniki badania ankietowego z 1999 r.,
rozwój i struktura branżowa pośrednictwa, prywatne pośrednictwo i usługi personalne,
usługi pośrednictwa dla artystów, sprawność pośrednictwa i jego efekty, podsumowanie
i perspektywy. Do sprawozdania dołączono wyciąg z Kodeksu praw socjalnych,
rozporządzenie o pośrednictwie pracy z 11.03.1999 r. oraz ankietę na temat
pośrednictwa pracy.
- Stratégies
d'activation par les activités occasionnelles et normes d'emploi : la situation
françaises confrontée aux expériences belge, danoise, néerlandaise et anglaise
/ F. Lefresne, C. Tuchszirer // Travail et Emploi. - 2001, nr 87, s. 47-65,
tab. wykr. bibliogr.
Strategia pobudzania aktywności pracami dorywczymi i regulacjami zatrudnienia
: sytuacja we Francji przeciwstawiona doświadczeniom belgijskim, duńskim,
holenderskim i angielskim.
Nowa francuska strategia popierania pracy w skróconym wymiarze ma na celu
zachęcanie bezrobotnych do aktywności zawodowej, służyć temu mają prace dorywcze
jako droga do trwałej aktywności. Ta myśl przyświecała Krajowej Unii Zatrudnienia
w Przemyśle i Handlu (UNEDIC) przy akceptacji systemu łączenia zarobków z
zasiłkami dla bezrobotnych (z określoną liczbą godzin pracy przy określonym
pułapie wynagrodzenia, ale tylko przez 18 miesięcy). Autorzy starali się odpowiedzieć
na pytanie, czy w innych krajach europejskich istnieją podobne uregulowania
dotyczące pracy w skróconym wymiarze. Z czterech analizowanych państw tylko
w Belgii przyjęto w 1982 r. analogiczny mechanizm. W Danii możliwość kumulacji
ograniczona jest w czasie i dotyczy tylko bezrobotnych godzących się na zatrudnienie
częściowe dla uniknięcia całkowitego bezrobocia, ale w ciągu roku bezrobotny
pracownik musi wybrać albo pracę w skróconym wymiarze rezygnując z zasiłku,
albo podtrzyma status poszukującego pracy w pełnym wymiarze z zachowaniem
prawa do zasiłku. Holenderski system zezwala na kumulowanie zasiłku z pracą
w niepełnym wymiarze tylko osobom niepełnosprawnym. W Wielkiej Brytanii odszkodowanie
dla bezrobotnych traktowane jest jako pomoc przy podejmowaniu pracy nisko
opłacanej. Praca w częściowym wymiarze ma łagodzić sytuację ludzi z niskimi
wynagrodzeniami. W ponad 70% przypadków skrócony czas pracy akceptowany jest
w umowach o pracę tymczasową, ponad 37% poszukujących pracy w ograniczonym
wymiarze podpisało umowy na czas określony.
- Widening
differences in Italian regional unemployment / G. Brunello, C. Lupi, P. Ordine
// Labour Economics. - 2001, nr 1, s. 103-129, tab.
Rosnące różnice bezrobocia regionalnego we Włoszech.
Omówiono zagadnienie dysproporcji poziomu bezrobocia w poszczególnych regionach
Włoch, analizując ich przyczyny oraz konsekwencje dla całej gospodarki tego
kraju. Różnice regionalne poziomu bezrobocia we Włoszech pogłębiały się od
połowy lat 80. XX w., szczególnie jest to widoczne w zestawieniu obszarów
przodującej gospodarczo północy i centrum kraju ze słabo rozwiniętym południem.
Autorzy dowodzą, że w celu wyjaśnienia przyczyn takiej sytuacji należy wziąć
pod uwagę zmniejszającą się możliwość znalezienia pracy na południu, ze względu
na wzrastającą ciągle liczbę siły roboczej w stosunku do oferowanych miejsc
pracy, spadającą mobilność zawodową ludzi z południa Włoch na tereny północy
i centrum ze względu na zmniejszenie się różnicy płac i na wzrost wysokości
świadczeń społecznych przypadających na 1 mieszkańca Włoch, a wreszcie uniezależnienie
realnych płac na południu od poziomu lokalnego bezrobocia, a ustalanie go
na podstawie wskaźnika bezrobocia przeważającego na terenach przodujących
gospodarczo. W prezentowanej analizie kluczową rolę odgrywa ocena prowadzonej
przez państwo polityki społecznej oraz systemów kształtowania płac. Autorzy
dochodzą do wniosku, że likwidacja dysproporcji regionalnych w zakresie rynku
pracy we Włoszech jest możliwa tylko w sytuacji aktywnych działań rządowych
w celu poprawy funkcjonowania rynku pracy, takich jak zmniejszenie podaży
siły roboczej poprzez wprowadzenie korzystnych zasad wcześniejszej emerytury
oraz wprowadzenie na rynek pracy osób niepełnosprawnych. Ponadto niezbędna
wydaje się decentralizacja mechanizmów kształtowania płac przy uwzględnieniu
regionalnych różnic w zakresie produktywności siły roboczej.
- Worker
displacement in a strong labor market / R. T. Helwig // Monthly Labor Review.
- 2001, nr 6, s. 13-28, tab.
Przemieszczania się pracowników w warunkach mocnego rynku pracy.
Rynek pracy w okresie silnej ekspansji gospodarki USA w latach 1997 i 1998
charakteryzował się spadkiem liczby osób tracących pracę oraz najniższą w
ostatnim dziesięcioleciu liczbą osób zmieniających pracę. W ostatnich dwu
latach powstało 6,4 mln nowych miejsc pracy, bezrobocie zmalało o 5%, po raz
pierwszy od początku lat 70. Korzystna dla pracowników sytuacja na rynku spowodowała
poprawę warunków pracy i wpłynęła na spadek liczby osób zmieniających pracę.
Pogorszyła się jednak sytuacja osób, które utraciły pracę nie z własnej winy
i nie podjęły jej przez trzy lata lub dłużej. Zmalała też częstotliwość zmian
miejsca pracy. Problem ten był przedmiotem badań statystycznych przeprowadzonych
na danych z bieżących spisów ludności od 1981-82 roku i w następnych dwuletnich
okresach aż do lat 1997-98. Badania te wykazały, że pomimo utrzymywania się
zapotrzebowania na pracowników, osoby przez dłuższy okres bezrobotne mają
niewielkie szanse na uzyskanie dobrej pracy. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy
utracili pracę w wyniku złych stosunków z pracodawcą, w lepszej sytuacji były
osoby zwolnione z innych przyczyn. Omówiono cechy społeczno- demograficzne
osób zwolnionych z pracy, przyczyny zwolnienia z pracy, okres trwania przerwy
pomiędzy utratą pracy a podjęciem nowej, sytuację zwolnionych w zakresie pobierania
zasiłków dla bezrobotnych i po utracie prawa do zasiłku oraz sytuację w zakresie
świadczeń z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych. Szansa na podjęcie nowej pracy
pomiędzy spisem z 1998 r. i z 2000 r. rosła, lecz sytuacja w tym zakresie
była zróżnicowana etnicznie i wg cech społeczno-demograficznych. Wg spisu
za lata 1997-98 90% podejmujących prace po dłuższym okresie bezrobocia zostało
zatrudnionych w pełnym wymiarze pracy. Wg spisu z 2000 r. odsetek ten zmalał
do 67%, z tym że 6% podjęło prace w niepełnym wymiarze, 5% pracę na własny
rachunek, inni bezpłatną pracę w gospodarstwie rodzinnym. Zmniejszył się odsetek
osób tracących pracę w poszczególnych regionach USA i występuje tendencja
do wyrównywania poziomu zwolnień.
- Working
at home : statistical evidence for seven key hypotheses / A. Felstead // Work
Employment Society. - 2001, nr 2, s. 215-231 bibliogr.
Praca w domu : statystyczny dowód dla siedmiu kluczowych hipotez.
Przypuszcza się, że wykonywanie pracy w domu będzie w przyszłości dość powszechne
w Wielkiej Brytanii. Analizowano zamieszczane w Przeglądzie Siły Roboczej
dane dotyczące miejsca pracy zatrudnionych. Rozważania nad problemem oparto
na 7 hipotezach: podejmowanie pracy w domu staje się coraz bardziej powszechne,
pracujący w domu są w znacznym stopniu przy wykonywaniu pracy uzależnieni
od technologii informacji, pracujący w domu są niżej opłacani, wskaźniki płac
dla wykonujących pracę w domu są przeważnie niższe od porównywalnych na stanowiskach
poza domem, pracę w domu w jakimkolwiek charakterze częściej podejmują kobiety
niż mężczyźni, mniejszości etniczne są bardziej skłonne do podejmowania pracy
w domu niż inne grupy etniczne, kobiety wychowujące dzieci częściej podejmują
pracę w domu niż reszta populacji. W opracowaniu skupiono się na różnicach
między pracownikami fizycznymi wykonującymi prace w domu, a pracownikami wykonującymi
inną niż fizyczna pracę w domu, między pracownikami, którzy pracę wykonywaną
w domu traktują jako główne zajęcie, a tymi, dla których stanowi ona zatrudnienie
częściowe lub sporadyczne.
Wybór na
podstawie Przeglądu Dokumentacyjnego GBPiZS GAJ