Gdy wartość zamówienia publicznego nie przekracza 30.000 EURO

    Jak już kilkakrotnie pisałam ,określenie wartości i przedmiotu zamówienia jest podstawową czynnością ,od której zamawiający winien rozpocząć postępowanie. Należy też pamiętać ,że rozpoczynanie postępowania w sytuacji kiedy na jego realizację nie zabezpieczono środków finansowych naruszenie przez zamawiającego dyscypliny finansów publicznych .
Wartość zamówienia określa zamawiający z należytą starannością ,jako wartość netto-
bez podatku VAT (art.2 ust.1. pkt.9 ustawy).Pod pojęciem wartość zamówienia rozumiemy
szacunkową wielkość środków publicznych lub udział tych środków w finansowaniu zamówienia ,określoną w PLN w przeliczeniu na EURO po kursie z dnia określenia tej wartości. Zgodnie z art.2 ust.2. stosuje się średni kurs EURO podany w tabeli kursów walut NBP( np. zielone strony "Rzeczpospolitej").
W wyniku nowelizacji , zgodnie z art.3a ustawy ,jeżeli zamówienie ma być wykonywane 
w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania wartością takiego
zamówienia jest suma wartości poszczególnych jego części.
Jeżeli zamawiający zamierza udzielić w ciągu roku kalendarzowego zamówień publicznych na dostawy lub usługi w tej samej kategorii ,podstawa obliczenia wartości zamówienia jest łączna wartość w danej kategorii usług lub dostaw, albo suma wartości takich zamówień udzielonych w ciągu ostatnich 12 miesięcy, z uwzględnieniem zmian ilościowych oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem ustalanego w ustawie budżetowej.
Jeżeli ustalona z należytą starannością wartość zamówienia ,lub udział środków publicznych nie przekracza równowartości 30.000 EURO zamawiający prowadzi postępowanie bez zastosowania
niektórych przepisów ustawy. Potocznie mówi się wówczas o procedurze uproszczonej, powołując się na przepisy określone w art. 15 ust.1. ustawy. Jednak przepisów odnoszących się do tej wartości zamówienia jest w ustawie więcej.

Tryb postępowania
W myśl art.15 ust.1. w zamówieniach o wartości do 30.000 EURO tryb przetargu nieograniczonego nie jest obowiązkowy, ale nie oznacza ,że jest zabroniony. Jest to jedynie prawo zamawiającego do wyboru innego trybu o ile spełnione są okoliczności określone w ustawie.
Wybór trybu postępowania innego niż przetarg nieograniczony nie wymaga zgody Prezesa UZP 
z wyłączeniem zamówienia z wolnej ręki, gdzie taka zgoda wymagana jest już przy wartości powyżej 20.000 EURO - patrz art.71 ust.1a ) .
Zgodnie z art. 14 ust.1. ustawy podstawowym trybem udzielania zamówień publicznych jest przetarg nieograniczony. Zamawiający może udzielić zamówienia w innym trybie niż przetarg nieograniczony wyłącznie w okolicznościach określonych w ustawie ( art.14 ust.2. ustawy).
Okoliczności udzielenia zamówień w trybie innym niż przetarg nieograniczony określono:
-dla przetargu ograniczonego - w art. 52 b
-dla przetargu dwustopniowego - w art.54
-dla negocjacji z zachowaniem konkurencji - w art.64
-dla zapytania o cenę - w art.68
-dla zamówienia z wolnej ręki - w art.71 ust.1a

Terminy i ogłoszenie postępowania
W art.15 ust.1. ustawy czytamy ,że w procedurze uproszczonej nie mają zastosowania przepisy ustawy dotyczące terminów. Ustawodawca nie określił o jakie terminy chodzi. Przepisy ustawy traktują o różnych terminach kilkakrotnie:
np.- termin składania ofert w przetargu nieograniczonym (art.38 ust.2 i ust.3.) 
- termin składania ofert wstępnych w przetargu dwustopniowym (art.57 ust.1 )
- termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu ograniczonym (art. 52 e ust.3 
i ust.4.) 
-termin składania ofert w przetargu ograniczonym ( art.52 f )
- termin zawarcia umowy ( art.51 ust.1. ustawy) ,
- termin związania ofertą ( art. 40 ust.1. ustawy)
Analiza przypadków z praktyki wskazuje, że zamawiający sam ustala terminy składania i otwarcia ofert w procedurze uproszczonej. Przeważnie jest to termin nie krótszy niż dwa tygodnie od ogłoszenia postępowania lub zaproszenia do udziału w nim.
Termin zawarcia umowy określony w art.51 ust.1. nie ma zastosowania w procedurze uproszczonej
z mocy art.15 ust.1. Praktyka jednak wskazuje ,że zamawiający utrzymuje 7 dniowy termin na uprawomocnienie się decyzji o wyborze oferty i zawiera umowę po upływie 7 dni od ogłoszenia wyników postępowania.
Termin związania ofertą (art.40 ust.1.) podany jest jako termin nieprzekraczalny -45 dni od terminu wyznaczonego na składanie ofert. Niezależnie od wartości zamówienia termin ten ustala zamawiający, nie może on być jednak dłuższy niż 45 dni.

Specyfikacja istotnych warunków zamówienia w procedurze uproszczonej

Zamawiający zobowiązany jest do jednakowego traktowania wszystkich uczestników postępowania
z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Ta naczelna zasada ustawy może być prawidłowo zrealizowana tylko wówczas gdy zamawiający będzie przesyłał jednakowe informacje do wszystkich oferentów. Ponieważ w myśl art.15 ust.1. ustawy w zamówieniach o wartości do 30.000 EURO nie mają zastosowania m.in. przepisy ustawy odnośnie specyfikacji ,wielu zamawiających mylnie uważa ,że nie obowiązuje ich sporządzenie specyfikacji czy wręcz ,że ustawa zakazuje sporządzania specyfikacji , o której mowa w art.35 ust.1.
O specyfikacji istotnych warunków zamówienia traktują przepisy zawarte w art. 34 do 36 ustawy 
a więc mówiące o terminach przesłania specyfikacji ,ceny specyfikacji , zawartości specyfikacji ,jej zmianach, zasadach udzielania wyjaśnień.
Zamawiający ,którzy -mimo, że nie są do tego zobowiązani-stosują przepisy ustawy dotyczące specyfikacji ,postępują właściwie gdyż dzięki temu popełniają znacznie mniej błędów i stosują zasady określone w ustawie.
Dlatego zachęcam do wypracowania nawyku sporządzania specyfikacji dla wszystkich zamówień
o wartości poniżej 30.000 EURO. Dla odróżnienia takiej specyfikacji od specyfikacji istotnych warunków zamówienia (tej SIWZ wymaganej przy wartości powyżej 30.000 EURO) ,w niniejszym tekście używać się będzie tylko określenia specyfikacja.
Jak wykazano powyżej jednym z najważniejszych dokumentów wyznaczających sposób postępowania zarówno zamawiającemu jak i oferentom jest specyfikacja, która zwiera wszystkie warunki ustawowe znamienne dla tej wartości a także warunki dotyczące realizacji i przedmiotu zamówienia Dokument ten jest także instrukcją dla oferenta .Im dokładniej będzie sporządzona tym mniej błędów i trudności czeka zamawiającego podczas postępowania.
Specyfikacja winna być czytelna zarówno dla oferentów jak i dla komisji przetargowej , dla której będzie podstawą badania i oceny ofert. Specyfikację zatwierdza zamawiający i jest ona wydawana oferentom z jednoczesnym rejestrowaniem ich danych ,celem udzielania późniejszych wyjaśnień lub informowania o zmianach. Za specyfikację wolno żądać wynagrodzenia ale w kwocie pokrywającej tylko koszt druku i przesyłki (art.34 ust.4ustawy).zamawiający winien ustalić w swoim regulaminie czy będzie żądał opłaty za specyfikację .Regulamin będzie podstawą żądania należności. Żądanie nie może być sprzeczne z art.34 ust.4. 
Treść specyfikacji może być zmieniana lub modyfikowana ale przed terminem składania ofert 
(w przetargu 2 stopniowym i negocjacjach z zachowaniem konkurencji -przed terminem składania ofert ostatecznych). W zamówieniach o wartości do 30.000 EURO specyfikacja nie musi być sporządzona wg art.35 ust.1.ustawy jednakże zamawiający winien przekazać oferentom jak najwięcej informacji o przedmiocie zamówienia i warunkach jego udzielenia.
W tym celu w swych wewnętrznych przepisach zamawiający powinien określić wymagane minimum co do treści takiej specyfikacji. 
Wspólnymi elementami SIWZ oraz specyfikacji są :
1/ Opis przedmiotu zamówienia i sposób ustalenia ceny oferty
2/ Określenie warunków uczestnictwa oferentów w postępowaniu
3/ Określenie warunków jakie winien spełniać oferent ubiegający się o udzielenie zamówienia
4/ Określenie wymogów jakim musi odpowiadać złożona oferta
5/ Wykaz dokumentów jakie wraz z ofertą winien złożyć oferent
6/ Określenie kryteriów oceny ofert ,ich wag oraz sposobu oceny
7/ Terminy i miejsce składania i otwarcia ofert
8/ Termin związania ofertą (ważności oferty)
9/ Informacje w sprawie preferencji krajowych
10/ Informacje o osobach ,które zostały przez zamawiającego wyznaczone do kontaktów z oferentami
11/ Projekt umowy jaka zostanie zawarta w wyniku postępowania ,względnie główne jej
postanowienia .Umowa wymagana jest w formie pisemnej pod rygorem nieważności -art.74 
12/ Informacja w sprawie zabezpieczenia należytego wykonania umowy
13/ Pouczenie w sprawie protestów i odwołań 

Opis przedmiotu zamówienia

Przedmiot zamówienia winien być określony za pomocą obiektywnych cech technicznych 
i jakościowych, przy przestrzeganiu Polskich Norm lub klasyfikacji wydanych na podstawie ustawy 
o statystyce publicznej ,a w odniesieniu do robót budowlanych za pomocą dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót.
Przedmiotu zamówienia nie wolno określać w sposób utrudniający uczciwą konkurencję. Określenie przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie nazwy własnej ,patentu czy pochodzenia nie naruszy zasad uczciwej konkurencji i jest możliwe wyłącznie w dwóch przypadkach (art.17 ust.3):
1/ Jeżeli zamawiający posiada maszyny bądź urządzenia jakie będzie zamawiał a jednocześnie ze 
względów technicznych ,ekonomicznych lub organizacyjnych zachodzi konieczność zachowania norm parametrów ,standardów jakimi charakteryzują się urządzenia posiadane. Ponadto zamawiający musi dopuścić składanie ofert równoważnych.
Zamawiający winien uzasadnić ten przypadek prawnie (wskazując ww. przepis ) oraz faktycznie-
wskazać rodzaj ,parametry i normy jakim odpowiadają posiadane przez niego urządzenia oraz dopuścić składania ofert równoważnych ( podać parametry ,które muszą spełniać oferty równoważne )
2/ Gdy obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów - zamawiający powołując się na ten przepis, 
winien wskazać stosowny przepis aktu prawnego ,który tę sprawę reguluje wraz z miejscem publikacji tego aktu. 
Choćby z tego powodu zamawiający winien przygotować wspomnianą wyżej specyfikację.

Pisemność postępowania

W art.15 ust.1 ustawy ,po nowelizacji wykreślono wyrazy "nie stosuje się przepisów ustawy
dotyczących m.in. pisemności postępowania. Było to sformułowanie wprowadzające zamawiającego 
w błąd i sugerujące ,że zamówienia do 30.000 EURO mogą być udzielane bez dokumentowania na piśmie przebiegu postępowania. W trakcie szkoleń zawsze proponowałam uczestnikom zapomnieć o tej części art.15 ust.1.gdyż z praktyki wynika ,że zamówienia do 30.000 EURO są równie często przedmiotem kontroli jak zamówienia o wartości powyżej 30.000 EURO. Ponadto inne przepisy ustawy wręcz nakazują pisemność postępowania ,co przedstawiam poniżej.

Art.21. Zgodnie z art.21 ust.1 ustawy, wszelkie oświadczenia i zaświadczenia składane przez Zamawiającego i oferentów wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności . Wszelkie przypadki porozumiewania się przez strony w formie innej niż pisemna wymagają niezwłocznego potwierdzenia na piśmie. Obecnie oświadczenia lub zawiadomienia przekazane za pomocą telexu ,poczty elektronicznej lub telefaxu uważa się za złożone w terminie, jeżeli ich treść dotarła do adresata przed upływem terminu i została niezwłocznie potwierdzona na piśmie przez przekazującego (art.21 ust.3.)
Art.22. ust.2. i ust.3. nakazuje aby przystępujący do postępowania oferenci złożyli oświadczenia w sprawie swych kwalifikacji, doświadczenia ,potencjału technicznego i ekonomicznego, dopuszczenia do występowania w obrocie prawnym oraz w sprawie wykluczenia z postępowania z mocy art.19 ust.1.
Zgodnie z art.6a ustawy do czynności podejmowanych w trakcie postępowania o udzielenie 
zamówienia publicznego zamawiający i oferenci poza przepisami ustawy winni stosować przepisy KC.
Oferta jest oświadczeniem wyrażającym wolę zawarcia umowy skierowanym do drugiej strony (zamawiającego) zawierającym co najmniej istotne postanowienia proponowanej umowy 
(art.66 k.c.).W zamówieniach publicznych oferta określona jest warunkami przetargowymi.
Oferent jest ofertą związany aż do upływu z góry oznaczonego terminu i w razie jej przyjęcia musi się liczyć z potrzebą dotrzymania warunków umowy. Według art.78 KC dla zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Z wymogu sporządzenia dokumentu wynika ,że treść oświadczenia trzeba wyrazić graficznie. Nie jest istotne ,kto dokument przygotował, ręcznie czy maszynowo. Oświadczenie jest skuteczne dopiero po złożeniu podpisu, który jako własnoręczny identyfikuje osobę a przez umieszczenie pod pismem przesądza o stanowczości oświadczenia. Nie stanowi dochowania formy pisemnej późniejsze stwierdzenie jej na piśmie. Jeżeli więc realizuje się art.21 .2 ustawy - takie potwierdzenie winno być podpisane przez obie strony (nadającą i odbierającą). Sporządzenie notatki służbowej jest niewystarczające.
Zgodnie z nowym art.22 ust.7a ,zamawiający może żądać ,w wyznaczonym przez siebie terminie, uzupełnienia lub złożenia wyjaśnień dotyczących dokumentów potwierdzających spełnienie warunków, o których mowa w art.22 ust.2. ( a więc dotyczących wyłącznie podmiotu a nie przedmiotu zamówienia tj. oferty!). Nie spełnienie tego warunku powoduje wykluczenie oferenta z postępowania z mocy art.19 ust.7 ustawy. Ponadto art.26 ust.1.nakazuje sporządzenie dokumentacji podstawowych czynności w zamówieniach ,których wartość nie przekracza 30.000 EUR. Także umowa winna być zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności (art.74).

Protokół postępowania

W art.15 ust.1. ustawy czytamy m.in. ,że w zamówieniach o wartości do 30.000 EURO nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących protokółu postępowania. Chodzi tu o przepisy zawarte w art.25 ust.1. ustawy oraz zarządzeniu Prezesa UZP .Te przepisy określają treść protokółu ZP-1 wraz z załącznikami i dotyczą zamówień o wartości wyższej niż 30.000 EURO. Nie ma wzorów protokółu i załączników związanych z badaniem i oceną ofert dla procedury uproszczonej. Art.26 ust.1. nakazuje prowadzić dokumentację podstawowych czynności w postępowaniu do 30.000 EURO a to oznacza ,że taka dokumentacja jest niezbędna .
Proponuję aby dokumentacja podstawowych czynności w zamówieniach do30.000 EUR zawierała:
1/ Nazwę i adres zamawiającego
2/ Tryb postępowania - uzasadnienie wyboru trybu innego niż przetarg nieograniczony
3/ Wartość zamówienia w PLN i EURO -z podaniem daty i kursu EURO
4/ Nazwę zamówienia-opis przedmiotu zamówienia (dla robót budowlanych załącznikiem będzie
dokumentacja i kosztorys inwestorski oraz specyfikacja techniczna -art. 17 ust.1.)
5/ Data i miejsce ogłoszenia przetargu /. Zaproszenia do udziału (załącznik lista zaproszonych oferentów 
6/ Data i miejsce otwarcia ofert (załącznik-lista uczestników postępowania oraz komisji przetargowej)
7/ Jako załącznik dokument powołujący komisję wraz z określeniem jej uprawnień i obowiązków 
(regulamin pracy komisji) a także oświadczenia członków komisji(także rzeczoznawców) - druk ZP-
21 w zarządzeniu 1 
8/ Zestawienie otwartych ofert: nazwa i siedziba oferenta, cena i inne istotne elementy każdej z ofert
9/ Jako załączniki dokumenty dotyczące :
- sprawdzenia ofert pod względem spełniania określonych w specyfikacji warunków
- analizy i oceny ofert pod względem kryteriów oceny przyjętych w specyfikacji
10/ Wskazanie wybranej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru
11/ Specyfikacja winna stanowić załącznik do protokółu uproszczonego.
12/ Kopia informacji o wyniku postępowania jaka została wysłana do oferentów oraz zamieszczona
w miejscu publicznie dostępnym .
13/ Kopia umowy jaka została zawarta w wyniku postępowania .
14/ W przypadku robót budowlanych kopia informacji jaka zostanie wysłana po podpisaniu umowy, 
zgodnie z rozporządzeniem MSWiA 2 
15/ Załącznikami do protokółu uproszczonego będą także notatki z negocjacji bądź rokowań (art.66.2. i art.70)
Obowiązujący zakres dokumentacji podstawowych czynności (protokółu uproszczonego) określa art.26 ust.1. ustawy ( zawiera ww. pkt.: od 1 do 6 ; od 8 -10).
Zalecam kompletowanie dokumentów dla danego postępowania w jednej oznakowanej teczce /segregatorze/. Przypominam ,że w myśl art. 26a zamawiający zobowiązany jest przechowywać
oferty oraz dokumentację postępowania przez okres 3 lat od zakończenia postępowania w sposób gwarantujący ich nienaruszalność.

Wadium

W zamówieniach o wartości do 30.000 EURO nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących wadium(art.15 ust.1.) Nie oznacza to ,że zakazuje się żądania przez zamawiającego aby oferenci przystępujący do przetargu wnosili wadium . Dla wielu zamawiających 30.000 EURO(ok.120.000 zł) to duża kwota i zamawiający musi zadbać ( i zabezpieczyć się) aby pieniądze te trafiły w wiarygodne ręce.
Dlatego też wolno żądać wadium ,ale nie należy powoływać się przy tym na przepisy ustawy dotyczące wadium (art.41 i art.42 ) gdyż w tym przypadku nie mają one zastosowania. Zamawiający winien określić procentową wysokość wadium, jego formy i zasady wnoszenia i zwrotu i podać je w specyfikacji jako własne -a nie ustawowe - ustalenia. Zwracam jednak uwagę ,że żądanie wadium może spowodować brak zainteresowania przetargiem i zmniejszenie konkurencji ,co może mieć wpływ na cenę oferty.
Dlatego zamawiający powinien ustalać przypadki w jakich wadium będzie żądane. Niedopuszczalne jest ustalanie wadium w wysokości wyższej niż ustalono w ustawie (0,5 % do 3% wartości zamówienia ) czy też w formach dostępnych jedynie niektórym (wybranym) oferentom . Jeżeli wadium jest żądane to staje się warunkiem ważności oferty przez wymagany okres związania ofertą podany w specyfikacji.

Protesty i odwołania

Jeżeli interes prawny oferenta dozna uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiającego zasad określonych w ustawie, przysługują mu środki odwoławcze i skarga przewidziane w rozdziale 8 ustawy. Przepisy te mają zastosowanie tylko w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość przekracza 30.000 EURO. Oznacza to ,że gdyby w postępowaniu tym został złożony protest, fakt ten nie wstrzymuje postępowania ani zawarcia umowy.
Zamawiający nie wykonuje tych czynności ,do których z mocy przepisów rozdziału 8 jest zobowiązany przy zamówieniach o wartości powyżej 30.000 EURO. Protest złożony w procedurze uproszczonej traktuje się jak skargę i rozpatruje zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.
Nie można w specyfikacji zawierać zapisów w rodzaju: "w postępowaniu niniejszym nie ma protestów i odwołań "lub "oferent nie ma w tym postępowaniu prawa do protestu i odwołań.
Zaleca się aby w ogłoszeniu i specyfikacji poinformować ,że postępowanie toczy się w procedurze uproszczonej a więc zgodnie z art.,15 ust.1. nie mają zastosowania przepisy dotyczące protestów ,
odwołań i skarg określone w rozdziale 8 ustawy.

Warunki uczestnictwa w przetargu a kryteria oceny ofert 

Jak już wcześniej napisałam ,sporządzenie specyfikacji jest jedną z najtrudniejszych czynności zamawiającego. Stąd właśnie treść specyfikacji zawiera najwięcej błędów utrudniających oferentom złożenie właściwej oferty a także skutkujących łamaniem ustawowych zasad udzielania zamówień publicznych w późniejszym postępowaniu. Najwięcej problemów przysparza zamawiającemu określenie warunków, których spełnienia wymaga się od oferentów a następnie sprawdzenie czy zostały spełnione. 
Znowelizowana ustawa zdecydowanie rozdziela badanie wiarygodności oferenta od badania oferty. W ocenie ofert biorą udział tylko oferty złożone przez wiarygodnych oferentów, którzy nie zostali wykluczeni z postępowania z przyczyn określonych w art.19 ustawy.
Oferent nie spełniający warunków określonych w art.22 ust.2 zostaje z postępowania wykluczony a jego oferta nie będzie rozpatrywana. Oferty złożone przez nie wykluczonych oferentów ,jeżeli istnieją podstawy faktyczne i prawne podane w art.27a ustawy zostają odrzucone. Zamawiający ma teraz nowy obowiązek: na podstawie art.27a ust.2 ustawy winien pisemnie powiadomić oferenta o odrzuceniu jego oferty podając przyczyny prawne i faktyczne odrzucenia .
Skutkiem oddzielenia zasad oceny oferentów od oceny ofert jest wprowadzenie nowego art.27d traktującego o kryteriach oceny ofert. Należy zwrócić uwagę na brzmienie ust.3.:Kryteria oceny ofert nie mogą dotyczyć właściwości wykonawcy ,w szczególności jego wiarygodności ekonomicznej ,technicznej lub finansowej. A te ustalone nie podlegają zmianie w toku postępowania ( tj. po ogłoszeniu ).
Kryteria odnoszą się do przedmiotu zamówienia a nie do oferenta ,który składa ofertę. Ocena oferenta ,jego wiarygodności i spełniania warunków określonych w ustawie, specyfikacji lub zaproszeniu do składania ofert, przeprowadzana jest w celu podjęcia decyzji o wykluczeniu oferenta z postępowania. Jak wiadomo ( art.19 ust.3) oferta złożona przez oferenta wykluczonego z postępowania nie podlega ocenie.

Wymagania ustawowe
Warunki uczestnictwa w postępowaniu określone są w art.22 ust.2 ustawy. Oferent przystępujący do udziału w postępowaniu zobowiązany jest złożyć oświadczenie, że:
1/ jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym zgodnie z wymaganiami ustawowymi
2/ posiada uprawnienia niezbędne do wykonania określonych prac lub czynności, jeżeli ustaw
nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
3/dysponuje niezbędną wiedzę ,doświadczenie, potencjał ekonomiczny i techniczny ,a także pracowników niezbędnych do wykonania zamówienia,
4/ znajduje się w sytuacji finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
5/ nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 19 ustawy.
Należy zwrócić uwagę na nowe brzmienie art. 22 ust. 2 pkt 3.-dotychczas zgodnie z ustawą oferent musiał posiadać wiedzę ,doświadczenie ,potencjał techniczny i ekonomiczny oraz pracowników zdolnych do wykonania zamówienia. Obecnie winien dysponować powyższym, co ma związek z dopuszczeniem do składania oferty wspólnej przez dwa lub więcej podmioty ( konsorcja ,spółki cywilne). W takiej sytuacji zamawiający będzie zobowiązany sprawdzać czy podmiot ten istotnie dysponuje łączną wiedzą ,doświadczeniem itd.
Po nowelizacji z mocy art.19 ust.1. ustawy ,z postępowania zamawiający musi wykluczyć oferentów: 
1/ którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania nie wykonali zamówienia lub 
wykonali je z nie należytą starannością
2/ wobec ,których wszczęto postępowanie upadłościowe lub których upadłość ogłoszono
3/ którzy zalegają z uiszczeniem podatków ,opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne (z wyjątkiem przypadków kiedy uzyskali oni przewidzianą prawem zgodę na zwolnienie ,odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności,
4/ osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z udzieleniem 
zamówienia publicznego albo inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści 
majątkowych
5/ osoby prawne ,których urzędujących członków władz prawomocnie skazano za przestępstwo 
popełnione w związku z udzieleniem zamówienia publicznego albo inne przestępstwo popełnione
w celu osiągnięcia korzyści majątkowych,
6/ przedsiębiorców, na których w ciągu ostatnich 3 lat została nałożona kara pieniężną, o której mowa w przepisach o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, za czyn nieuczciwej konkurencji polegający na przekupstwie osoby pełniącej funkcję publiczną,
7/ dostawców lub wykonawców ,którzy nie spełniają warunków określonych w art.22 ust.2 pkt 1-4 lub w wyznaczonym terminie nie złożyli, nie uzupełnili lub nie wyjaśnili dokumentów potwierdzających spełnienie warunków ,o których mowa w art.22 ust.2.
8/dostawców lub wykonawców ,którzy nie złożyli wymaganych oświadczeń lub nie spełnili innych 
wymagań określonych w ustawie ,specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w ogłoszeniu lub 
zaproszeniu do składania ofert, w szczególności nie wnieśli wadium .
Oświadczenia dotyczące powyższego muszą być złożone w każdym postępowaniu .
Na podstawie art.22 ust.3. zamawiający może żądać dokumentów potwierdzających treść oświadczeń. Nie może żądać jednak innych dokumentów niż określone w rozporządzeniu RM 3 .
Nowelizacja wprowadziła nowy obowiązek dla zamawiającego - mianowicie na podstawie art.19 ust.4 ustawy winien on pisemnie powiadomić oferenta o wykluczeniu go z postępowania podając uzasadnienie prawne i faktyczne.

Wymagania określone przez zamawiającego w specyfikacji
Wymagania te winny odnosić się do przedmiotu zamówienia oraz do podmiotów biorących udział 
w postępowaniu. Muszą być naprawdę istotne dla danego zamówienia i zapewniające jednakowe traktowanie wszystkich oferentów z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Nie wolno określać 
wymagań w sposób preferujący jednych oferentów o dyskryminujący innych ( np. wymagana odległość siedziby oferenta od siedziby zamawiającego). Należy pamiętać ,że niespełnienie choćby jednego z warunków określonych w specyfikacji powoduje odrzucenie oferty z mocy art.27a ust.1.Aby sprawdzić czy dany wymóg (także ustawowy) jest spełniony zamawiający musi żądać od oferentów złożenia określonych oświadczeń a może także żądać dokumentów. Zarówno ocena spełnienia warunków poprzedzająca ewentualne odrzucenie oferty ,jak i późniejsza ocena ważnych ofert jest możliwa wyłącznie na podstawie dokumentów ,których złożenia uprzednio żądano od wszystkich oferentów.
Nie jest możliwa ocena na podstawie wybiórczej wiedzy na temat jednego oferenta względnie na podstawie zasłyszanych opinii.

Preferencje krajowe
Do czasu uzyskania przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej przy udzielaniu zamówień publicznych obowiązkowe jest stosowanie preferencji krajowych ,zgodnie z przepisami zawartymi
w art.18 ustawy oraz rozporządzeniu RM 4 .
W tym celu oferent składa oświadczenie o użyciu do wykonania usługi i dostawy, nie mniej niż 50% wartości produktów ,surowców a dla robót budowlanych dodatkowo o zapewnieniu nie mniej niż 50% udziału podmiotów krajowych .Zamawiający udziela preferencyjnego przeliczenia cen ofert złożonych przez oferentów krajowych, którzy takie oświadczenie złożyli zgodnie z przepisami przywołanego rozporządzenia. 

Ogłoszenie o wyniku postępowania - zgodnie z art.14d ust.1 i arr.14d ust.2.

Niezwłocznie po zawarciu umowy ( bez względu na to w jakim trybie przeprowadził postępowanie ) zamawiający ma obowiązek przesłać do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o wyniku postępowania, które winno obejmować składniki wymienione w art.14d ust.1. ustawy.
W przypadku udzielenia zamówienia z wolnej ręki (bez względu na wartość) zamawiający , na podstawie art.14 d ust.2 ustawy . ma obowiązek przesłania do Biuletynu Zamówień Publicznych ogłoszenia o wyniku postępowania zawierające informacje o zawarciu umowy 

Halina Olszowska